Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů

Pro většinu světa jsou slova Sergia Marchionneho sliby, které nedojdou naplnění. Zvláště při pohledu na reálné výsledky koncernu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů

9.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pro většinu světa jsou slova Sergia Marchionneho sliby, které nedojdou naplnění. Zvláště při pohledu na reálné výsledky koncernu.

Aktuálním tématem číslo jedna v automobilovém světě jsou plány Sergia Marchionneho. Ty se totiž dotýkají ne jedné, ale hned několika značek. Takřka pro všechny (s výjimkou SRT a Lancie) je přitom společným jmenovatelem až abnormální růst. Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) totiž kupříkladu Alfě Romeo nebo Maserati předurčil až pětinásobný vzrůst registrací oproti současnosti, což zní až příliš pozitivně a tedy nereálně. To si myslí alespoň investoři, kteří na Marchionneho slova nezareagovali tak, jak by si asi šéf FCA představoval.

V průběhu středečního dne hodnota akcií koncernu poklesla o 12 % z 8,67 Eur (cca 238,40 Kč) na 7,44 Eur (204,60 Kč). Americký Chrysler a k němu přidružené značky přitom z daného stavu nikdo vinit nemůže, hnůj je třeba házet na evropskou část. Italové v prvním letošním čtvrtletí prohloubili ztrátu ze 7 miliard Eur (192,5 mld. Kč), jež evidovali na konci loňského roku, na 10 miliard Eur (275 mld. Kč, stav k 31. 3. 2014). Souběžně s tím poklesl i zisk celé skupiny před zdaněním, který na konci března činil 622 milionů Eur (17,1 mld. Kč). Podle analytiků měl přitom původně činit 854 milionů Eur (23,5 mld. Kč).

Právě tento stav ovšem investory a akcionáře uvádí do rozpaků. „Pokud odstartujete svůj plán pro roky 2014-2018 extrémně slabým čtvrtletím, pak vám nikdo neuvěří, že své záměry uskutečníte,“ uvedl k tématu frankfurtský analytik Jens Schattner. „Pokud by dosažení cíle bylo podmíněno jen představením nových plánů, pak by daný způsob jistě použil každý.“

„Problém je v tom, že prezentace v PowerPointu jsou o mnoho jednodušší než reálný život,“ přidává se ke skepticismu Harald Hendrikse z londýnské společnosti Nomura Holdings Inc. „Tyto značky navíc vyžadují ještě spoustu práce, než se dostanou tam, kde by potřebovaly být. Svět se přitom mění velmi pomalu a dané značky jsou v mnoha regionech na dně. Přes noc se tedy rozhodně nezmění.“

Zmíněná práce přitom rozhodně nebude zadarmo, neboť realizace plánu by měla stát 77 miliard USD (1 540 miliard korun). Tím ovšem Marchionne řadu investorů odradil definitivně, neboť ačkoliv dosud nepředvedl zrovna nejlepší výsledky, požaduje od nich další finance. Garance jeho slov přitom momentálně neexistuje.

Stejně jako profesor michiganské univerzity Erik Gordon se tedy musíme ptát, zda „Fiat skutečně dokáže přeměnit Alfu na velkou a ziskovou společnost a zda je po světě dost kupců Maserati“. Bohužel, ani v jednom případě ovšem se šéfem koncernu FCA nesouhlasíme, jakkoliv bychom oběma značkám úspěch přáli.


Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů - 1 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnostiMarchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů - 2 - Sergio Marchionne ChryslerMarchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů - 3 - Sergio MarchionneMontezemolo
Sergio Marchionne nemá se svými plány přílišnou důvěru investorů. Zejména proto, že profit sliboval již mnohokrát, prozatím však jím vedené značky generovaly spíše ztrátu

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše