8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické

(78 foto) Sportovní auta nemusí být jen víkendovými hračkami. Některá jimi nejsou z podstaty, u jiných stačí vůle z nich něco takového nedělat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické

30.8.2015 | Petr Miler | 7 příspěvků

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické

/

(78 foto) Sportovní auta nemusí být jen víkendovými hračkami. Některá jimi nejsou z podstaty, u jiných stačí vůle z nich něco takového nedělat.

Určitě jste to sami slyšeli mnohokrát. Někteří lidé zatvrzele odmítají sportovní auta zejména proto, že jsou nekomfortní a nepraktická. Nechceme říci, že je to nesmysl, takové přesvědčení má jistě své racionální opodstatnění. Však dozajista nemůže jít o vozy nejkomfortnější a nejpraktičtější - už proto, že pro uspokojování takových potřeb nebyla primárně stvořena. Troufneme si ale tvrdit, že slova o jejich nekomfortnosti a nepraktičnosti se nekonečným omíláním vyvinula spíše v klišé, které realitu více překrucuje než vystihuje.

Už mnoho let platí, že vysloveně nekomfortní sporťák musíte na trhu spíše hledat, než že by šlo o jeho automatickou vlastnost. Hlavní důvody jsou dva. Jednak platí, že sportovní automobil dávno není jen tužbou omezeného množství nadšených řidičů, kteří od něj očekávají hlavně schopnost fungovat v extrému kdesi na okruhu. Kupují je povětšinou movití lidé hlavně proto, že na ně prostě mají, že se jim líbí jejich styl, aura a pochopitelně i dynamika. Ale chtějí tyto vlastnosti používat každý den, ne jednou za týden nebo za měsíc na okruhu. A podle toho musí tyto vozy fungovat.

Sporťák s prkenným podvozkem prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. Sporťák permanentně zaplavující interiér hlukem od motoru, podvozku nebo obtékajícího vzduchu prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. A sporťák, s jehož ovládáním byste se nadřeli... ano, prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. Výjimky existují, ale jsou to opravdu jen výjimky, pravidlo je právě opačné a nahrává třeba i rozmachu automatických převodovek na úkor těch manuálních tím více, čím více se ta oči ona značka stává spíše módní záležitostí než volbou automobilových nadšenců.


8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 1 - Italia048 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 2 - Italia148 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 3 - Italia17
Ani o takovém Ferrari 458 nemůžete dnes říci, že jde o nekomfortní auto

Druhým důvodem, částečně se překrývající s tím prvním je, že sporťák musí být poddajný, aby vůbec mohl v reálném světě předvést to, co dokáže. Poznáte to zejména na podvozku, který prostě musí být schopen kopírovat i velmi nekvalitní povrch. Někteří říkají, že auta jsou dnes kvůli rozsáhlému testování na Severní smyčce Nürburgringu příliš tvrdá. My říkáme, že jen díky tomu jsou poddajná. Tamní povrch je tak nekvalitní, že supertvrdý podvozek by vozu z času na kolo ubral klidně i desítky sekund, a to žádný rozumný výrobce nemůže připustit.

A tak rovněž díky Nordschleife mají Porsche nebo BMW M už léta tak poddajné podvozky schopné fungovat třeba i v České republice. U BMW situace zašla až tak daleko, že kolikrát jen modely s písmenem M ve jméně mají více „přítulné” odpružení než standardní modely, už kvůli absenci pneumatik run-flat. Platilo to o M3 E92 a Z4 M Coupe a platí to dnes o M135i nebo M3 F80. A pochopitelně, není to jen věc naladění podvozku - využitelný výkon resp. dynamika vyžadují i jistou ovladatelnost a další vlastnosti, které charakter sportovně laděných modelů značně rozmělňují (zde v dobrém slova smyslu). Takový Seat Leon Cupra je jednou z nejrychlejší předokolek vůbec, i na Ringu, přesto při každodenním použití sotva poznáte, že něco takového dokáže, je to skoro normální Leon. Ale to jsme trochu odbočili.

Sportovní vozy jsou dnes na každý pád povětšinou vcelku komfortní auta, která můžete používat denně a příliš tím netrpět. Ale jak je to s tou praktičností? Zde už je to pochopitelně složitější, neboť pokud vyvíjíte vůz, který má být lehkým, aerodynamicky příhodným a koncepčně optimálním dvoudvéřovým strojem, těžko stvoříte vyloženě praktické auto. A to zvláště pokud konstruktéři sáhnou po koncepci s motorem uprostřed nebo vzadu a nebo se dokonce rozhodnout vůz zbavit střechy.

Můžete namítnout, že existují modely jako Mercedes C 63 AMG kombi, které mají výkonu a dynamiky na rozdávání a přitom jsou praktické až běda. To je nepochybně pravda a nemáme nic proti takovým autům, jsou to ale pořád sportovní kombíky či sedany, sportovní verze běžných aut, nikoli sporťáky jako takové. Ty jsou bez výjimky kupátky, v extrémním případě roadstery či kabriolety.

Právě na ně jsme se zaměřili a zkusili dát dohromady někdy s nadsázkou, nikoli však zcela nevážně míněný seznam argumentů, který ukazuje, že i takové vozy mohou být praktické. Jednotlivé vozy často těží ze své relativně příhodné koncepce, někdy jde ale o ryzí důkazy rčení „kde je vůle, je i způsob”. Však posuďte, tohle je 8 velmi široce pojatých argumentů, že spojení „nepraktický sporťák” nelze vypustit z úst přinejmenším bez jistého „ale”...

1. Ferrari FF

Ferrari vytvářelo model FF od začátku s cílem nabídnout svým věrným zákazníkům také něco praktičtější. Ve hře bylo i něco jako SUV, nakonec ale zvítězil model, který dnes už dobře známe - jakýsi velký hatchback či shooting brake s motorem vpředu a zvláštně řešeným pohonem všech kol.

Mělo to být pořád Ferrari, ale přitom opravdu praktické. Jak moc se podařilo to první, posuďte sami, to druhé ale vyšlo na jedničku. Koncepce vozu s pohonnou jednotkou vpředu a výklopnou zádí je - jak uvidíte v tomto seznamu ještě několikrát - prostě ideální řešení praktického sportovního stroje a z FF se stala zjevná modla všech majetných převážečů harampádí všeho druhu. Příklady táhnou...

FF má opravdu velký kufr...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 4 - Sportak muze byt i prakticky 01

...do kterého naložíte náklad všeho druhu

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 5 - Sportak muze byt i prakticky 028 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 6 - Sportak muze byt i prakticky 038 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 7 - Sportak muze byt i prakticky 048 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 8 - Sportak muze byt i prakticky 05

Dokonce i fošny...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 9 - Sportak muze byt i prakticky 06

...bicykly...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 10 - Sportak muze byt i prakticky 078 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 11 - Sportak muze byt i prakticky 08

...nebo bubny Nicka Masona z Pink Floyd

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 12 - Sportak muze byt i prakticky 09

Na FF se v nabídce Ferrari nic jiného v tomto směru nechytá, ale když na to přijde, poslouží také...

California rodině

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 13 - Sportak muze byt i prakticky 108 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 14 - Sportak muze byt i prakticky 11

Kupé s motorem uprostřed cyklistům, u roadsteru obzvláště bizarně

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 15 - Sportak muze byt i prakticky 128 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 16 - Sportak muze byt i prakticky 138 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 17 - Sportak muze byt i prakticky 14

A ano, na F40 jde také sušit prádlo

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 18 - Sportak muze byt i prakticky 15

2. BMW Z3 M a Z4 M

BMW Z3 je takové Ferrari FF z Mnichova, s trochou nadsázky. Jeho charakter je tedy poněkud ostřejší, byl to svého času primárně sporťák, pořád je to kvůli své koncepci ale nadmíru praktické auto. A pak je tu novější Z4 první generace, v podstatě klasické kupé, jenž opět s motorem vpředu a výklopnou zádí. Je to prťavé auto, do kufru se toho ale vejde vážně spousta...

Z3 M Coupe snad nemá limity...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 19 - Sportak muze byt i prakticky 168 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 20 - Sportak muze byt i prakticky 17

Do Z4 M Coupe naložíte také skoro cokoli

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 21 - Sportak muze byt i prakticky 188 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 22 - Sportak muze byt i prakticky 198 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 23 - Sportak muze byt i prakticky 208 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 24 - Sportak muze byt i prakticky 21

A když na to přijde, poslouží i Roadster

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 25 - Sportak muze byt i prakticky 22

A nemusíme jen vzpomínat na minulost, také tu máme novou i8 s podobnou koncepcí. To vypadá na...

The Ultimate Carrying Machine budoucnosti

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 26 - Sportak muze byt i prakticky 23

3. Porsche Cayman a 928

Kupé Cayman má pro přítomnost v podobném seznamu ty nejhorší předpoklady - motor uprostřed obvykle spolehlivě „zabije” převozní možnosti zádě a vepředu zbude prostoru jen minimum. Nicméně tohle auto má motor typu boxer, a tak se dá schovat tak nízko, že převozní prostor zbude i nad ním. Přidejte výklopnou záď a máte před sebou pozoruhodně praktický sporťák. Nevěříte?

Cayman pojme bicykly...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 27 - Sportak muze byt i prakticky 248 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 28 - Sportak muze byt i prakticky 258 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 29 - Sportak muze byt i prakticky 26

...spoustu harampádí...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 30 - Sportak muze byt i prakticky 278 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 31 - Sportak muze byt i prakticky 288 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 32 - Sportak muze byt i prakticky 29

...nebo třeba lyže a dva golfové bagy

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 33 - Sportak muze byt i prakticky 308 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 34 - Sportak muze byt i prakticky 31

A když už zavazadelník nestačí...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 35 - Sportak muze byt i prakticky 32

Porsche ale v minulosti nabídlo ještě praktičtější model, 928 a s ním spřízněné stroje s motorem vpředu a pohonem zádě. Zákazníky příliš neoslovily, možná uvažovali málo prakticky...

928 má vážně obrovský zavazadelník...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 36 - Sportak muze byt i prakticky 338 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 37 - Sportak muze byt i prakticky 34

...který pojme skoro všechno

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 38 - Sportak muze byt i prakticky 358 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 39 - Sportak muze byt i prakticky 368 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 40 - Sportak muze byt i prakticky 378 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 41 - Sportak muze byt i prakticky 38

A 944 a spol., na tom nebyly hůře

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 42 - Sportak muze byt i prakticky 398 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 43 - Sportak muze byt i prakticky 408 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 44 - Sportak muze byt i prakticky 41

Když na to ovšem přijde, poslouží i extrémně nevhodná 911, kde vzadu nemáte zavazadlový prostor žádný a vepředu minimální. Stačí chtít...

I 911 pojme bicykly, ve svému nitru

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 45 - Sportak muze byt i prakticky 428 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 46 - Sportak muze byt i prakticky 438 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 47 - Sportak muze byt i prakticky 44

A nebo má také střechu

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 48 - Sportak muze byt i prakticky 458 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 49 - Sportak muze byt i prakticky 468 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 50 - Sportak muze byt i prakticky 47

4. Jaguar F-Type S/R Coupe a XKR(-S)

Také z Británie tu máme čerstvého praktika se stejnou koncepcí pohonu i karoserie jako třeba Z4. Jmenuje se Jaguar F-Type Coupe a vhodně tak navazuje na ostřejší XK se stejnými přednostmi.

F-Type se nezdá...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 51 - Sportak muze byt i prakticky 48

...ale pojme toho spoustu

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 52 - Sportak muze byt i prakticky 498 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 53 - Sportak muze byt i prakticky 508 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 54 - Sportak muze byt i prakticky 518 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 55 - Sportak muze byt i prakticky 52

Starší model XK na tom byl i ještě o něco lépe

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 56 - Sportak muze byt i prakticky 538 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 57 - Sportak muze byt i prakticky 54

5. Chevrolet Corvette

Být v Americe, je Corvette jasná jednička tohoto seznamu, však je to opravdu výkonný a schopný sporťák, který přidává zavazadelník srovnatelný klidně i se Škodou Octavia, bez velké nadsázky. V Evropě ale Corvette nikdy tolik neznamenala, bohužel. Třeba to i „objevení” přednosti v podobě její praktičnosti změní, je taková už po generace...

I zavazadelník Vette je obří...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 58 - Sportak muze byt i prakticky 55

...a „ubytuje” toho opravdu hodně, C6 třeba i kočku s domem

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 59 - Sportak muze byt i prakticky 568 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 60 - Sportak muze byt i prakticky 578 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 61 - Sportak muze byt i prakticky 588 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 62 - Sportak muze byt i prakticky 598 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 63 - Sportak muze byt i prakticky 60

6. Audi TT RS

Někteří už jistě hlasitě křičí, že TT je přece auto pro ženy a pro gaye. No, myslet si to klidně můžete, aspoň o základních verzích, ale byl tu i stroj jménem TT RS, který se znovu vrátí. A to prostě je sportovní kupé, které umí prakticky to samé co Z4 M. Podívejte se...

Prostoru pro posádku je poskrovnu, pro zavazadla jej ale může být hora

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 64 - Sportak muze byt i prakticky 618 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 65 - Sportak muze byt i prakticky 62

A tak se do něj vejde kde co, v obou generacích

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 66 - Sportak muze byt i prakticky 638 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 67 - Sportak muze byt i prakticky 64

Audi R8 je na tom hůře, ale na Vorsprung durch Pivo si troufne

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 68 - Sportak muze byt i prakticky 65

7. Nissan 350 a 370 Z

Malému kupé Nissanu se moc nedaří a automobilka jej chce nahradit praktičtějším SUV. Škoda, praktické je dost už nyní a když nestačí kufr, na karoserii se také dá leccos „přilepit”...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 69 - Sportak muze byt i prakticky 668 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 70 - Sportak muze byt i prakticky 67
8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 71 - Sportak muze byt i prakticky 688 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 72 - Sportak muze byt i prakticky 69

8. Další pozoruhodné případy

Výše zmíněné vozy jsou povětšinou předurčené k tomu stát se praktickými sporťáky, a tak jimi jsou. Dále zmíněné vozy ukazují spíše to, že praktické využití je hlavně v hlavě majitele a pokud budete chtít, můžete klidně...

Nakupovat toaletní papír s Astonem Vanquish

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 73 - Sportak muze byt i prakticky 70

Připřáhnout bicykl za Ford GT

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 74 - Sportak muze byt i prakticky 71

Nakupovat v Mercedesu SLS AMG či SL AMG

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 75 - Sportak muze byt i prakticky 728 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 76 - Sportak muze byt i prakticky 73

Jako praktické auto použít i takové Subaru BRZ

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 77 - Sportak muze byt i prakticky 74

A nebo klidně i extrémně nevhodné Lotusy. Poslední fotku neberte jako návod...

8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 78 - Sportak muze byt i prakticky 758 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 79 - Sportak muze byt i prakticky 768 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 80 - Sportak muze byt i prakticky 778 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické - 81 - Sportak muze byt i prakticky 78

Je takové zacházení se sporťákem svatokrádeží, nesmyslem? Možná, ale co když jsou sportovní auta váš život a prostě s nimi chcete prožívat vše? Nechávat je v garáži a pro všechno ostatní krom pár vyjížděk „huntovat” nějaké obyčejnější auto bude pro mnohé totéž jako šetřit svou přítelkyni pro jiného muže. A i na tomto pohledu je jistě trocha pravdy...

Foto: Facebook

Petr Miler

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše