Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Američané ukázali, jaký vliv má kvalita paliva na životnost motoru, šetřit na něm se vážně nevyplácí
7.8.2024 | Petr Prokopec
V Evropě je nabízené spektrum paliv poněkud homogennější než v USA. Právě na rozdílu následků provozu auta na tzv. Top Tier paliva ve srovnání s těmi obyčejnějšími ale ukazuje, jak velké škody může lacinější benzin napáchat.
Pokud evropští motoristé těm americkým něco závidí, jsou to obvykle ceny pohonných hmot. A právem, litr benzinu či motorové nafty ve Státech i dnes stojí asi polovinu toho, na kolik přijde obdobné palivo v Evropě. Rozdíl přitom není primárně v tom, co za své peníze dostanete, rozdíl je ve zdanění, které je na starém kontinentu naprosto extrémní a ve své podstatě nepochopitelné. Přímo i zprostředkovaně nám zásadně zdražuje životy výměnu za plnění kas států, které s penězi tradičně hospodaří úplně nejhůř ze všech.
Přesto to není tak, že by paliva prodávaná v Evropě a v Americe byla úplně stejná. Na starém kontinentu je tento obor (jako snad všechno) více regulovaný, a tak je nabídka paliv homogennější, ve Státech je o poznání pestřejší. Rozdíl přitom primárně není v oktanech, jakkoli se na první pohled může zdát, že standardní paliva mají jen 87 oktanů, ty ze středního pásma pohonné hmoty disponují 89 až 90 oktany a 91 až 94 oktanů mají jen ta nejdražší. Tak to ale není.
Jak byste možná i tušili, evropské oktany a americké oktany nejsou jedno a to samé. Americký způsob značení je reflexí tzv. Indexu odolnosti proti klepání (Anti Knock Index alias AKI). A to není to samé co minimální hodnota oktanového čísla, která je u názvů nabízených automobilových paliv používána v Evropě, jde o minimální hodnotu průměru oktanových čísel zjištěnou motorovou metodou. Ve výsledku tak jde o obdoby benzinů s přibližně 91, 95 a 98 oktany jako u nás.
V jednom ohledu ale podstatný rozdíl existuje, a to v přidaných aditivech do paliv. Také ta jsou v Evropě používaná v různé míře a různé podobě, rozdíly ale nejsou tak velké jako u standardních a tzv. Top Tier paliv, která známe z USA. Za ta se musí připlácet, v principu vám ale jejich prospěšnost naznačí, proč má i tady smysl investovat různých verv, v-powerů, paliv evo apod., zdánlivě jen marketingem „nahoněných” benzinů. I ty totiž obsahují aditiva, která mají podstatný vliv na životnost vašeho motoru - pokud je výrobce skutečně používá, nelže o tom, že tankování takového benzinu prodlouží vašemu motoru život.
Přesně tím se zabývá přiložené video kanálu Total Seal Piston Rings na Youtube. To uvádí, že také v USA legislativa nařizuje výrobcům pohonných hmot používat v souladu se standardy EPA jistou koncentraci aditiv i v běžném palivu, nicméně u těch s označením Top Tier jde většinou o pětinásobek.
Co to s motory provádí, ukázala už dříve studie American Automobile Association, na kterou se video též odkazuje. Z jejích výsledků vyplynulo, že při spalování prémiového aditivovaného paliva na trase dlouhé 8 000 kilometrů je zakarbonování, tedy zanesení vnitřních komponentů motoru o 45 až 72 procent nižší, než je tomu u běžného benzinu. Ony rozdíly připadají právě na zmíněná aditiva. Obecně pak platí, že běžný benzin se na zanesení vstřikovacího systému či spalovací komory projeví 19krát víc než prémiové palivo.
Palivo s více aditivy tedy nevede jen k delší životnosti, ale zároveň zlepšuje akceleraci a chod motoru na volnoběh, stejně jako snižuje také spotřebu. Proto kvalitu paliva nepodceňuje - všechna na první pohled vypadají jako podobná tekutina za různou cenu, šetření na něm se ale nevyplácí, na fungování i životnost motoru má zásadní vliv.


Paliva s větším množstvím aditiv se snadno vyplatí, i když jsou dražší. V USA to platí víc než u nás, v principu jde ale pořád o totéž - víc smysluplných aditiv znamená pro motor vašeho auta podstatné plus. Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Total Seal Piston Rings@YouTube
Bleskovky
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
před 10 hodinamiRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
včeraUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
před 4 hodinamiJaponci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
před 6 hodinamiRuská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
před 7 hodinamiAutomobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
před 9 hodinamiDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva