Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Američané ukázali, jaký vliv má kvalita paliva na životnost motoru, šetřit na něm se vážně nevyplácí
7.8.2024 | Petr Prokopec
V Evropě je nabízené spektrum paliv poněkud homogennější než v USA. Právě na rozdílu následků provozu auta na tzv. Top Tier paliva ve srovnání s těmi obyčejnějšími ale ukazuje, jak velké škody může lacinější benzin napáchat.
Pokud evropští motoristé těm americkým něco závidí, jsou to obvykle ceny pohonných hmot. A právem, litr benzinu či motorové nafty ve Státech i dnes stojí asi polovinu toho, na kolik přijde obdobné palivo v Evropě. Rozdíl přitom není primárně v tom, co za své peníze dostanete, rozdíl je ve zdanění, které je na starém kontinentu naprosto extrémní a ve své podstatě nepochopitelné. Přímo i zprostředkovaně nám zásadně zdražuje životy výměnu za plnění kas států, které s penězi tradičně hospodaří úplně nejhůř ze všech.
Přesto to není tak, že by paliva prodávaná v Evropě a v Americe byla úplně stejná. Na starém kontinentu je tento obor (jako snad všechno) více regulovaný, a tak je nabídka paliv homogennější, ve Státech je o poznání pestřejší. Rozdíl přitom primárně není v oktanech, jakkoli se na první pohled může zdát, že standardní paliva mají jen 87 oktanů, ty ze středního pásma pohonné hmoty disponují 89 až 90 oktany a 91 až 94 oktanů mají jen ta nejdražší. Tak to ale není.
Jak byste možná i tušili, evropské oktany a americké oktany nejsou jedno a to samé. Americký způsob značení je reflexí tzv. Indexu odolnosti proti klepání (Anti Knock Index alias AKI). A to není to samé co minimální hodnota oktanového čísla, která je u názvů nabízených automobilových paliv používána v Evropě, jde o minimální hodnotu průměru oktanových čísel zjištěnou motorovou metodou. Ve výsledku tak jde o obdoby benzinů s přibližně 91, 95 a 98 oktany jako u nás.
V jednom ohledu ale podstatný rozdíl existuje, a to v přidaných aditivech do paliv. Také ta jsou v Evropě používaná v různé míře a různé podobě, rozdíly ale nejsou tak velké jako u standardních a tzv. Top Tier paliv, která známe z USA. Za ta se musí připlácet, v principu vám ale jejich prospěšnost naznačí, proč má i tady smysl investovat různých verv, v-powerů, paliv evo apod., zdánlivě jen marketingem „nahoněných” benzinů. I ty totiž obsahují aditiva, která mají podstatný vliv na životnost vašeho motoru - pokud je výrobce skutečně používá, nelže o tom, že tankování takového benzinu prodlouží vašemu motoru život.
Přesně tím se zabývá přiložené video kanálu Total Seal Piston Rings na Youtube. To uvádí, že také v USA legislativa nařizuje výrobcům pohonných hmot používat v souladu se standardy EPA jistou koncentraci aditiv i v běžném palivu, nicméně u těch s označením Top Tier jde většinou o pětinásobek.
Co to s motory provádí, ukázala už dříve studie American Automobile Association, na kterou se video též odkazuje. Z jejích výsledků vyplynulo, že při spalování prémiového aditivovaného paliva na trase dlouhé 8 000 kilometrů je zakarbonování, tedy zanesení vnitřních komponentů motoru o 45 až 72 procent nižší, než je tomu u běžného benzinu. Ony rozdíly připadají právě na zmíněná aditiva. Obecně pak platí, že běžný benzin se na zanesení vstřikovacího systému či spalovací komory projeví 19krát víc než prémiové palivo.
Palivo s více aditivy tedy nevede jen k delší životnosti, ale zároveň zlepšuje akceleraci a chod motoru na volnoběh, stejně jako snižuje také spotřebu. Proto kvalitu paliva nepodceňuje - všechna na první pohled vypadají jako podobná tekutina za různou cenu, šetření na něm se ale nevyplácí, na fungování i životnost motoru má zásadní vliv.


Paliva s větším množstvím aditiv se snadno vyplatí, i když jsou dražší. V USA to platí víc než u nás, v principu jde ale pořád o totéž - víc smysluplných aditiv znamená pro motor vašeho auta podstatné plus. Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Total Seal Piston Rings@YouTube
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB