Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné

Chcete dobrou ojetinu za rozumnou cenu? Po letech žasnutí nad neustále rostoucími cenami kdejakých vraků je to konečně možné. Nad koupí je ale třeba přemýšlet a něco pro ni udělat, situace v Česku je dál komplikovaná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné

6.4.2023 | Petr Prokopec

Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné

/

Foto: Škoda Auto

Chcete dobrou ojetinu za rozumnou cenu? Po letech žasnutí nad neustále rostoucími cenami kdejakých vraků je to konečně možné. Nad koupí je ale třeba přemýšlet a něco pro ni udělat, situace v Česku je dál komplikovaná.

Pokud aktuálně zatoužíte po Škodě Octavia RS, musíte si připravit 1 059 900 Kč. To není zrovna nízká suma, zvláště když ještě před pár lety jste za tutéž techniku, jen obalenou méně líbivou karoserií, dali o 420 tisíc korun méně. Svět se nicméně radikálně změnil, na nová auta tak dosáhne stále méně lidí. Zbytek se musel spokojit s návštěvou autobazarů, kde ovšem prodejci neměli zrovna dobré zprávy. Ke skokovému zdražení totiž došlo i u ojetin. Třeba Octavia RS z roku 2021 s 10 tisíci km na tachometru tak dnes může stát skoro totéž, co zcela nový vůz.

Němci nicméně naznačují, že dochází ke změnám, které jsme dlouho vyhlíželi. Ceny ojetin na tamním trhu totiž dosáhly vrcholu ve třetím čtvrtletí loňského roku. V tom následujícím už došlo na 11,8procentní pád. Za první letošní kvartál pak sice došlo na opětovný růst, ten však již byl pouze jednoprocentní. Experti tak naznačují, že bublina, kterou začal nafukovat koronavirus, začíná pozvolna splaskávat. Situace se tak dle jejich názoru brzy ustálí a s prodávajícími se půjde rozumně handrkovat i o slevách.

Můžeme tomuto názoru věřit? Upřímně řečeno, situace až tak jednoduchá není. K loňskému poklesu cen totiž přispěl všeobecný vývoj. Během poslední dekády se totiž dominantou nabídek jednotlivých automobilek stala SUV. S nimi pak byly spojené daleko vyšší ceny než u sedanů či hatchbacků, a to i přes stejný technický základ. Zároveň však bylo nutné v jejich případě počítat s vyšší spotřebou. Rozdíl pak sice byl nepatrný, ovšem v souladu s rostoucími cenami pohonných hmot se ukázal jako značné negativum.

Výsledek tohoto stavu nepřekvapí. Za poslední rok se nabídka ojetých SUV zvedla o 30 procent, přičemž v průměru jde o 35 měsíců stará auta s pouhými 38 tisíci kilometry na tachometru. Těch se pak sice lidé snaží zbavit za co nejvyšší ceny, ovšem stále delší doba potřebná k nalezení nového majitele je vede právě k tomu, co zde již dlouho nebylo, tedy ke snížením cen. Ve srovnání s tím se cena malých aut s nízkou spotřebou meziročně zvýšila o 16,3 procenta. Mimo jiné i proto, že mnozí výrobci s nimi pozvolna končí.

Podobný vývoj je spojen také se sportovními vozy. U nich se ceny zvýšily vůči loňskému roku o 10,4 procenta, aktuálně se tak v průměru pohybují okolo neskutečných 92 094 Eur (cca 2 157 000 Kč). Ve finále tak skutečně dochází k návratu do normálu, ovšem v tom smyslu, že kde je přetlak nabídky, tam můžete tlačit na snížení cen. Kde naopak převládá poptávka, tam žně ještě ani zdaleka neskončily. Místo toho se naopak dá předpokládat ještě další růst.

Na skok pak ještě můžeme zamířit do českých luhů a hájů, kde se však ona teze o vztahu mezi nabídkou a poptávkou jen potvrzuje. Češi totiž mají hlouběji do kapsy než Němci. Tomu přizpůsobují svůj zájem, dovolit si tak mohou starší auta. U těch 10- až 15letých se totiž ceny meziročně zvedly o 14,6 procenta na 115 až 215 tisíc korun. Ve srovnání s tím cena ojetin jako takových poskočila „pouze“ o 11,4 procenta na zhruba 290 000 Kč.

Proč tomu tak je, vysvětlil šéf společnosti Cebia Martin Pajer. Dle něj je i vyšší procentuální nárůst u starších ojetin snadněji akceptovatelný, neboť u auta za 150 000 Kč představuje 14,6procentní zdražení posun na 171 900 Kč. Takovou sumu však zvládá uhradit velké množství lidí. Pokud ale vůz za půl milionu korun zdraží stejným způsobem, již je třeba platit 573 000 Kč. Je to prostě nominálně víc.

Zatímco tedy v Německu ceny ojetin ve velké míře ovlivňuje pád SUV, u nás se naopak spíše projevuje růst nejstarších aut. Deset let staré Octavie RS se totiž i přes nemalý nájezd pohybují i na úrovni 400 000 Kč. U našich sousedů vám ale na taková auta stačí jen poloviční suma. Levně tedy letos nakupovat můžete, jen je zapotřebí vědět co a kde.


Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Cenová bublina na trhu ojetých aut konečně splaskává, dobře koupit v Česku je ale pořád obtížné - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
Pokud toužíte po Octavii, ovšem dovolit si můžete jen starší provedení, pak raději nenakupujte u nás, nýbrž v Německu. Trh se tam začíná vracet do normálu spíše než u nás, nejvíce pak v případě SUV. Foto: Škoda Auto

Zdroje: Focus, Cebia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.