Proč někdy tankování paliva u pumpy trvá neobvykle dlouho? Expert popsal tři typické důvody

Pokud jezdíte častěji, určitě jste to párkrát zažili. Přijedete k čerpací stanici, zasunete pistoli do hrdla nádrže, začnete tankovat a místo desítek litrů za minutu protéká stojanem zlomek paliva. Někdy je to jen zimou, nemusí to ale být jediný důvod.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Proč někdy tankování paliva u pumpy trvá neobvykle dlouho? Expert popsal tři typické důvody

5.4.2022 | Petr Prokopec

Proč někdy tankování paliva u pumpy trvá neobvykle dlouho? Expert popsal tři typické důvody

/

Foto: ADAC Presse

Pokud jezdíte častěji, určitě jste to párkrát zažili. Přijedete k čerpací stanici, zasunete pistoli do hrdla nádrže, začnete tankovat a místo desítek litrů za minutu protéká stojanem zlomek paliva. Někdy je to jen zimou, nemusí to ale být jediný důvod.

Na první pohled se zdá, že dotankování paliva do automobilu není raketovou vědou. A ve většině případů jí skutečně není. Jednoduše jen přijedete na čerpací stanici, postavíte se vedle stojanu, vypnete motor, otevřete víčko nádrže, do hrdla zasunete pistoli, na které zmáčknete kliku a v podstatě máte hotovo. Jakmile klapnutí oznámí plnou nádrž, pistoli vytáhnete, zavěsíte na stojan a buď zaplatíte rovnou u stojanu třeba z mobilu, nebo se vydáte k pokladně. Za pár minut je tak hotovo a vy můžete další stovky kilometrů pokračovat bez zastávky.

Čas od času se vám nicméně může stát, že u stanice stojíte déle než kdykoliv předtím, jakkoliv netankujete zásadně více paliva. Co za tím stojí, zjistili naši kolegové z Jalopniku za pomoci Bena Thomase ze společnosti UST Training. Důvody mohou být hned tři, přičemž tím prvním je palivový filtr, přes který teče benzín nebo nafta před tím, než se dostane do pistole.

Jeho hlavním úkolem je zachytit příměsi, sraženiny a vodu, proto je velmi jemný. Může se zanést, čímž klesne jeho prostupnost a tím i průtok. U méně frekventovaných stanic se tak děje zhruba jednou za rok, u zbytku častěji. Stanice je nemění vždy tak často, jak by bylo ideální, nakonec to stojí peníze. A tak se prostě zanesou více a k opravě dojde až tehdy, kdy si toho obsluha všimne, nebo si někdo začne stěžovat.

Přesunout se můžeme k detektoru úniku kapalin, který je druhým důvodem pro zpomalení průtoku. Dané zařízení totiž sleduje vedení mezi nádrží a samotným stojanem, a pokud zjistí nesrovnalost, tok paliva sníží, aby úniky minimalizoval. Dle Thomase mohou pohonné hmoty unikat z vedení rychlostí až 11 litrů za hodinu. To opravdu není málo, přičemž dochází zejména na poškození životního prostředí. Ani tady nemusí na řešení menších problémů dojít hned.

Thomas pak zmiňuje ještě jednu příčinu pomalejšího tankování. Ta je spojena s chladným počasím, přičemž na ni dochází hlavně po ránu, kdy pumpa ještě není zcela „probuzená“. S tímto problémem se v našich klimatických podmínkách setkáte zřídka, vyloučit to ale nelze. Ty výše zmíněné jsou pakl hlavně u menších stanic poměrně běžné. Thomas přitom dodává, že snížený průtok je nejčastěji upozorněním na výměnu filtru, obsluhu na to ale nejspíše budete upozorňovat zbytečně.


Proč někdy tankování paliva u pumpy trvá neobvykle dlouho? Expert popsal tři typické důvody - 1 - Benzin nafta cerpaci stanice ceny ilu 01Proč někdy tankování paliva u pumpy trvá neobvykle dlouho? Expert popsal tři typické důvody - 2 - Benzin nafta cerpaci stanice ceny ilu 02
Tankování paliva máme zafixované jako minutovou záležitost, často však může být doba strávená u stojanu výrazně delší. Stát za tím může hned několik důvodů, z nichž některé nejsou vůbec neobvyklé. Ilustrační foto: ADAC Presse

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.