Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí
4.12.2024 | Petr Prokopec
Fiaty nikdy nebyly vzorem kvality, spolehlivosti ani dlouhověkosti, a tak od nejmenšího modelu značky nelze v těchto ohledech čekat zázraky. Těch se skutečně nedočkáte, vysloveně průšvihové auto to ale není. Stejně tak ovšem není levné.
Pokud bych měl dát dohromady jakousi racionální garáž snů, figurovala by v ní pouze čtyři auta. Sporťák by sloužil k občasným projížďkám, stejně jako off-road, který bych ovšem nebral na hladký asfalt, nýbrž jen do náročného terénu. Zrovna u těchto vozů by mi ani nevadila absence registračních značek, které bych vyměnil za naprostou suverenitu na okruzích a jejich terénních ekvivalentech. K nim bych se pak dostal s pomocí kombíku s tažným zařízením, který by plnil roli auta na delší trasy. S jeho pomocí bych se tedy dopravoval třeba na chatu, k moři nebo na hory.
Bylo by to ovšem číslo čtyři, které bych používal nejčastěji. Tedy vůz do města, s nímž bych tu sjel pro nákup, tu odvezl děti do kroužků nebo tamhle zamířil na jednání. Miniaturní rozměry by mi umožnily nejen rychlé protáhnutí se ucpanou pražskou dopravou, tak i parkování v místech, kam se pětimetrová limuzína nevejde, ani když za jejím volantem sedí profík, který se běžně skoro poslepu trefí do garáže s milimetrovou přesností. A to ani nezmiňuju nízké provozní náklady, pojištění a vše s tím související.
Dříve bylo možné v kategorii nejmenších aut najít řadu vhodných kandidátů, nicméně v důsledku politických tlaků je tento segment zralý na vymření. To vlastně jen dokládá absurditu regulací majících vést k ekologičtější dopravě, ale to dnes nechme stranou. Každopádně platí, že pokud dnes chcete menší vůz, je třeba místo do showroomů s novinkami zamířit do bazarů, kde na vás čeká třeba novodobý Fiat 500. Tedy to provedení, které se začalo vyrábět v roce 2007 a ze známých důvodů ji poněkud násilně opustilo před příchodem letošního léta. Nebýt ovšem nových směrnic Evropské unie, Italové by nejspíše svůj národní poklad vyráběli dále a slavili by s ním daleko větší úspěch než s elektrickým nástupcem, jehož výrobu kvůli nezájmu soustavně zastavují.
Na jedné straně je to potvrzení svého druhu, že Fiat 500 ještě s „normálním” motorem, který je dnes morálně starý skoro 20 let, je vhodnou volbou. Ovšem ani během tak dlouhého životního cyklu se značce nepovedlo vychytat veškeré mouchy. Ďábel se dle známého pořekadla skrývá v detailech, z nichž mnohé zamrzí, neboť jsou velmi nekvalitní. Třeba ložiska kol a brzdy odcházejí velmi předčasně, navzdory nízké hmotnosti vozu. Motory TwinAir pak konzumují až příliš mnoho oleje, napříč celou nabídkou pak lze počítat s problematickými výfuky.
Fiat sice na vůz poskytoval osmiletou záruku na prorezavění, ovšem pokud někdo s vozem jezdil často v prosoleném sněhu, pak již má svůj kousek poznamenaný. A také v případě „hnědého moru“ platí, že s jídlem roste chuť. Pravdou však zůstává, že jakkoli za celou řadu neduhů může automobilka, jsou to hlavně majitelé a jejich liknavost, co vše umocňuje. Pokud si tedy Fiat 500 pořídíte po svědomitém vlastníkovi, nebudete toho řešit tolik.
I to říkají naši kolegové z Auto Bildu, kteří proklepli kousek z roku 2018 s 75 171 km najetými km. I když jde o verzi po předposledním faceliftu, její multimediální systém UConnect již nezvládá kráčet s dobou. Mimo to poukazují na kliky dveří, které zjevně nebyly navrženy s ohledem na dlouhou životnost, a mohou tedy poměrně snadno prasknout. Varování před korozí se pak dle nich vztahuje také k nápravám, stěžovat si ovšem budete spíš na slabší výdrž spojky.
Doporučovaným motorem je pak před dvouválcem TwinAir čtyřválcová jedna-dvojka, a to i navzdory citelně nižšímu výkonu (69 vs. 105 koní). Nicméně dynamika vám i tak bude připadat jako dostačující, čelit budete nižší spotřebě oleje a hlavně nižším cenám mnohých komponentů. Co se však podvozku týče, ten je vždy naladěn spíše prkenně, pročež vlastně cokoli jiného než ony kratší cesty po městě ani nepřipadá v úvahu.
Tím se dostáváme k cenám, přičemž kolegy testovaný šest let starý kousek je nabízen za 7 680 Eur (cca 194 tisíc korun). O láci tedy rozhodně nejde, na internetu ale najdete řadu nabídek, s nimiž jsou spojené o poznání nižší částky - na nejstarší a nejvíce olítané exempláře vám pomalu stačí jeden průměrný český plat. Jakmile jsou nicméně doplněny logem Abarthu, rázem pro změnu nemusí ani suma trojnásobně vyšší.



První novodobá pětistovka i 17 let po svém zrodu stále boduje svým vzhledem. S kvalitou je to již horší, zvlášť u některých detailů. Pozor však musíte dávat hlavně na liknavost předchozích majitelů, kteří se u svých aut přesto nebojí říci si o poměrně vysoké sumy. Ilustrační foto: Fiat
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? včera 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike 20.12.2025
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 20.12.2025
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejčtenější články
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
24.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde cenami šokuje, u nás může též
24.11.2025
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
25.11.2025
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
25.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
