Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Komplexní test celoročních pneumatik 2017: i tady jde šlápnout pořádně vedle
2.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejezdíte-li dost na to, abyste využili výhod pramenících z používání letních a zimních pneu, ty celoroční mohou být řešením. Jaké fungují a jaké ne?
Patříte k lidem, kteří pneumatiky zásadně nepřezouvají a jezdí celý rok na jedněch? Letní úplně nefungují v zimě, ty moderní jsou na souvislém vrstvě sněhu v podstatě nepoužitelné, o zákonných omezeních ani nemluvě. A ty zimní zase nefungují v létě - zvyšují spotřebu paliva, rychleji se opotřebovávají a neposkytují dostatečnou přilnavost v zatáčkách nebo při brzdění.
Obecně doporučujeme gumy přezouvat, je to jen dvakrát za rok a výhody z toho pramení za to stojí. Pokud ovšem jezdíte relativně málo nebo máte v rodině auto, které je tímto způsobem využíváno, je při „nepřezouvání” pořád vhodnější zvolit celoroční pneumatiky než riskovat s letními či zimními během„ špatného” ročního období. „Celoročky” jsou kompromisem mezi výkonem v létě i v zimě, takže zvládnou obojí, třebaže ani jedno tak, jako dobré letní či zimní pneumatiky, pochopitelně.
Nesou označení M+S či jeho varianty, takže jsou podle českého zákona použitelné i v zimě. A to bude horlivému policistovi pár metrů za značkou „Zimní výbava” muset stačit, spolu s dostatečnou hloubkou dezénu, samozřejmě. V zimním období platí 4 milimetry v hlavních dezénových drážkách, stejně jako u všech ostatních zimních pneumatik.
Dost ale teorie. V návaznosti na nedávný test brzdění zimních pneumatik z dílen Auto Bildu tu máme variantu pro šetřílky, kteří chtějí jen jednu sadu pneumatik - test celoročních pneumatik. Pochází ze stejného zdroje a kromě kvalifikace brzděním máme před sebou už i kompletní výsledky desítky gum, jež testem prošly.
První část je podobná jako u testů letních či zimních pneumatik. Němci vzali tentokrát tentokrát 25 sad v rozměru 205/55 R16 a změřili jejich brzdou dráhu ze 100 km/h na mokré a suché vozovce. Čísla pak sečetli a deset nejlepších se probojovalo dál. Nejhorších pět naopak je označeno červenou barvou a tedy bude vhodné se jim vyhnout obloukem.
Výsledky testu brzdění celoročních pneu

Nejlepší desítka se v součtu brzdění vešla do 90 metrů, 11. místo už je nad touto metou. Vidíme, že za „medailovými pozicemi” je dvoumetrový skok, možná proto, že Michelin CrossClimate+ byla při brzdění s náskokem nejlepší. Na mokru zas byla nejlepší guma od Goodyearu. Jako v případě už zmíněného testu brzdění zimních pneumatik na mokru a sněhu, platí, že značkovými gumami nic nezkazíte a že ani značka Nexen nemusí být špatná volba.
Test brzdění ale není určující pro finální pořadí. Celoroční pneumatika musí zvládnout sníh stejně dobře jako suchou vozovku, takže měření tu bylo opravdu široké a finálních známek - hodnocení je jako ve škole, tedy 1 je nejlepší výkon, 5 je nejhorší - je spousta. Podstatná informace je, že žádná z deseti testovaných gum nedostala žádnou pětku.
Celkové výsledky testu celoročních pneumatik
Čtyřky tu však byly. Soutěžící značky Apollo dostal 4+ v ovladatelnosti a slalomu na sněhu. Bylo by to snad omluvitelné, kdyby byl na suchu dobrý, ale i zde vidíme trojky, takže poslední místo je jasné. Na suchu je nejlepší CrossClimate+ značky Michelin, ale je třeba obětovat trochu výkonu na sněhu a na mokru.
Pokud u vás v zimě často prší, nejlepší volbou bude celkový vítěz GoodYear Vector 4Seasons Gen-2, u kterého v sekci výkonu na mokru nevidíme nic než 1 a 1-. Naopak na sněhu to vypadá nejlépe pro celkově třetí Continental AllSeasonContact.
Člověk, který jezdí na celoročních gumách, ale možná bude hledat také co nejdelší životnost. Tomu lze doporučit produkt značky Kleber, který má v sekci „Náklady” nejlepší možnou celkovou známku a za chování na sněhu získal 1-. Jen jeho brzdná dráha je z deseti testovaných sad nejhorší, jak ukazuje první tabulka.
Jak stojí i výše, celoroční gumy budou vždycky kompromis. To ovšem neznamená, že by bylo jedno, na jakých jezdíte. Tento test to krásně ukazuje. A pokud zrovna vybíráte nové celoroční obutí a nevíte si rady nebo třeba chcete změnu, může být dobrým vodítkem...
Zleva vítěz značky Goodyear, stříbrné Micheliny a bronzové Continentaly
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejčtenější články
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
16.7.2025Značka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
16.7.2025Muž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
16.7.2025Prodeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
17.7.2025Lamborghini připouští, že z Temeraria vykopne nesmyslný hybrid i v sériové verzi, přesto říká, že spalovací motory už se na silnice nehodí
17.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva