Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Lidé jsou s dobíjecími stanicemi elektromobilů nespokojeni čím dál víc, do budoucna má být jen hůř
27.8.2023 | Petr Prokopec
Ačkoli veřejných dobíjecích stanic soustavně přibývá, jejich spolehlivost zůstává pochybná. Elektromobily se navíc dostávají ve stále větší míře k lidem, kteří se bez veřejných stanic neobejdou. To všechno má za následek stále menší spokojenost s nimi.
Masovému přijetí elektromobilů ze strany zákazníků brání prvé řadě obavy potenciálních kupců. Ti se obávají příliš vysokých cen i dlouhodobých provozních nákladů, zrovna to se ale může změnit. Kde ovšem žádná podstatná změna není na dohled, je obava z použitelnosti těchto aut. Mají malý dojezd a dlouho se dobíjí, což vzhledem k limitům akumulátorů i elektrické sítě nemá žádné jednoduché řešení. Tak či onak to volá po lepší infrastruktuře, ani ta se ale nezlepšuje.
I když nám pomalu denně chodí tiskové zprávy o zahájení provozu dalšího nového stojanu, počet elektromobilů narůstá ještě rychleji. Nebyl by to problém, kdyby obslužnost dobíjecích stanic byla na stejné úrovni, jako je tomu u těch čerpacích, jež se zvládají vypořádat klidně i s tisíci auty denně. To pak sice u stojanů je možné rovněž, jenže v takovém případě mluvíme o obřím parkovišti, které je díky své rozloze viditelné i z vesmíru. Aby pak vůbec mohlo fungovat, potřebovalo by poblíž alespoň menší jaderný reaktor.
V zámoří situaci monitoruje společnost J.D. Power, která v roce 2021 vůbec poprvé přišla se studií sledující spokojenost zákazníků s dobíjecími stanicemi. Poslední výsledky nicméně přinesly vůbec nejhorší čísla, v případě stanic s nižším výkonem jde o 617 bodů z tisíce možných, což představuje meziroční pokles o 16 bodů. Ještě horší je to v případě rychlodobíjecích stojanů, ty potkal pád o 20 bodů na 354. V obou případech si motoristé stěžují hlavně na příliš dlouhý čas dobíjecího procesu.
Nutno dodat, že čas je problémem ve chvíli, kdy vůbec lidé zvládnou neobsazený a funkční stojan vůbec najít. Zhruba 20 procent respondentů totiž uvedlo, že na veřejné stanici se jim kvůli selhání techniky nepovedlo vůz dobít. Či je odradila až příliš dlouhá fronta, která je v podstatě synonymem pro několikahodinovou ztrátu času. Lidé nicméně zároveň uvedli, že by při budování infrastruktury ocenili lepší koncepci - stojany s nízkým výkonem jim totiž třeba v obchodních domech nevadí, u silnic by ale uvítali ty vysokorychlostní.
Je zjevné, že stejné problémy trápí i evropské motoristy. Snad jen s tím rozdílem, že zatímco ve Státech je značná část dobíjecích stanic soustředěna v Kalifornii, na starém kontinentu lze o obstojném pokrytí mluvit v souvislosti s Německem, Francií či Británií. Ovšem také v těchto zemích motoristé hlásí potíže, slova o nefunkčních stojanech prší odevšad. A to elektromobily stále tvoří jen velmi malé procento celostátních vozových parků.
„Klesající spokojenost zákazníků by pro automobilky měla být varováním,“ uvedl v reakci na výsledky studie Brent Gruber. V tomto ohledu by nicméně větší snahy měli vykázat politici, kteří nás do elektromobility nutí. Nejlépe tak, že s tím zase přestanou.


Spokojenost lidí s dobíjecími stanicemi klesá, úměrně tomu, jak stoupá počet nově registrovaných elektromobilů. Minimálně po několik příštích let se přitom situace bude jen zhoršovat. Foto: J.D. Power, tiskové materiály
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
dnesPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jedno z nejlevnějších nových aut posledních let koupíte ojeté ještě levněji, přitom jako správné Mitsubishi vydrží
před 2 hodinamiFord prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 3 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 5 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 6 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Poradte auto 6 valec komfortne do 10k € najlepsie benzin 4x4 ale nemusi byt 12.11. 18:26 - rado11
- Benzina paliva 12.11. 18:18 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 12.11. 18:02 - řidičBOB
- BMW Divize 12.11. 15:10 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 10:00 - Truck Daškam
- Tiguan 2009 vs Duster 2010-13 12.11. 08:47 - Ditar7Nadir
- Onboard videa 12.10. 19:38 - brnenska.odchytova
- Samosvorné diferenciály pro BMW 12.10. 17:04 - pavproch