Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů uvízli v další pasti. Jejich už tak drahé pojištění zdražuje zásadně rychleji než u spalovacích aut
2.12.2024 | Petr Prokopec
Jako by nestačilo, že elektrická auta jsou drahá na pořízení a majitele doslova ruinují svou enormní, zcela mimořádně rychlou ztrátou hodnoty, vlastnící musí nyní ještě snášet platit vysoké ceny jejich pojištění. I když čekali hodně, platit musí pořád víc.
Kdysi se zdálo, že majitelé elektrických aut si budou žít jako v bavlnce. Na počátku sice museli vysázet na dřevo víc peněz, než kdyby zatoužili po benzinovém či spalovacím voze, tím však měly nevýhody končit. A kolikrát se ani ty neprojevily, však bateriovému pohonu nadržoval kdekdo, a tak byla vysoká cena snížena dotacemi, rychlejšími odpisy či nižšími daněmi spojenými s provozem. Servisu mělo být třeba minimum a elektřina byla i u veřejných dobíjecích stanic, no prostě ráj.
Tahle iluze se ale začala rozplývat velmi rychle. Mj. omezená životnost baterií se postarala o to, že tahle aut brutálně ztrácí hodnotu, což samo o sobě převažuje všechny zmíněné přínosy. Velkorysé dotace ale také končí, elektřina je drahá, údržba je dražší než u spalovacích aut a o nenadálých opravách platí to samé. Že cokoli dalšího bude už jen kopáním do mrtvoly? Ano, ale stejně to zmínit musíme - leccos z výše uvedeného se odráží i ve vysokých cenách pojištění, které byly vysoké vždy. A navíc dál dramaticky rostou.
Vyplývá to z dat portálu Verivox, které cituje Focus. Podle těch musí majitelé aut s bateriovým pohonem aktuálně platit v průměru o 30 procent (!) vyšší částky, než jakými byli zatíženi loni. Třeba v případě takového Hyundai Kona Electric je sazba o 1 procento vyšší než u spalovacího příbuzného, zatímco před rokem byla pro změnu o 11 procent nižší. V případě takového Volkswagenu ID.3 lidé dříve platili o 8 procent méně než u Golfu, nyní však musí z peněženky vytáhnout o 27 procent vyšší sumu.
Proč tomu tak je, vysvětluje německá asociace pojistitelů GDV. Ta poukázala na fakt, že opravit elektrické auto je ve srovnání s tím spalovacím v průměru o 25 procent dražší, i když jsou škody o 20 procent nižší. „Po dlouhou dobu neměly pojišťovny dostatek zkušeností s poškozením elektrických a hybridních dat. Preciznější data ale nyní ukazují, že opravit tato auta je dražší, než když mají spalovací motor. Vyšší náklady a vyšší risk jsou tak nyní zohledněny ve výši pojistných sazeb,“ dodává ředitel Verivoxu Wolfgang Schütz.
Ceny oprav nahoru ženou také baterie a s nimi spojené systémy. Pokud totiž dojde na jejich poškození, v závislosti na velikosti paketu můžete v servisu snadno nechat až pětimístnou sumu v eurech. Klidně se přitom může jednat i o vyšší částku, než jakou jste vůbec za daný elektromobil zaplatili, neboť baterie jsou kvůli bezpečnosti nedílnou součástí jeho struktury. Pokud tedy má dojít na jejich nahrazení, je v podstatě třeba vůz rozebrat pomalu do posledního šroubku a následně zase složit.
Navíc je třeba počítat s rizikem požáru při kolizi, načež je třeba baterie důkladně prověřit i po drobném ťukanci. Výrobci pak sice v tomto ohledu dělají pokroky, načež třeba u Porsche Macan E je možné vyměnit pouze jednotlivé bateriové moduly, stejně jako kontrolní jednotku, a to dokonce bez nutnosti vymontování celého paketu, zatím však jde spíše o ojedinělou záležitost. Třeba v případě takové Tesly Model Y je nadále třeba počítat s náhradou celé baterie.
Majitelům elektromobilů se tedy život začíná stále více komplikovat. Čím více bateriových aut navíc bude prodáno, tím méně budou vlády vybírat na daních z paliv, které přitom tvoří značnou část státních rozpočtů. Kam se obrátí poté, není třeba ani spekulovat - dalšími poplatky bude totiž zatížena také elektřina. Nebylo a není to zase tak těžké domyslet. A dnes je módní nemyslet a zaslepeně jít za iluzí něčeho domněle lepšího, bohužel.



Porsche Macan E postavený na platformě PPE má výhodu v tom, že v případě baterií je možné vyměnit jednotlivé moduly, přesto je jeho pojištění extrémně drahé. A platí o elektrických autech obecně, pro jejich majitele je to další nepříjemnost. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 9 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19