Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů uvízli v další pasti. Jejich už tak drahé pojištění zdražuje zásadně rychleji než u spalovacích aut
2.12.2024 | Petr Prokopec
Jako by nestačilo, že elektrická auta jsou drahá na pořízení a majitele doslova ruinují svou enormní, zcela mimořádně rychlou ztrátou hodnoty, vlastnící musí nyní ještě snášet platit vysoké ceny jejich pojištění. I když čekali hodně, platit musí pořád víc.
Kdysi se zdálo, že majitelé elektrických aut si budou žít jako v bavlnce. Na počátku sice museli vysázet na dřevo víc peněz, než kdyby zatoužili po benzinovém či spalovacím voze, tím však měly nevýhody končit. A kolikrát se ani ty neprojevily, však bateriovému pohonu nadržoval kdekdo, a tak byla vysoká cena snížena dotacemi, rychlejšími odpisy či nižšími daněmi spojenými s provozem. Servisu mělo být třeba minimum a elektřina byla i u veřejných dobíjecích stanic, no prostě ráj.
Tahle iluze se ale začala rozplývat velmi rychle. Mj. omezená životnost baterií se postarala o to, že tahle aut brutálně ztrácí hodnotu, což samo o sobě převažuje všechny zmíněné přínosy. Velkorysé dotace ale také končí, elektřina je drahá, údržba je dražší než u spalovacích aut a o nenadálých opravách platí to samé. Že cokoli dalšího bude už jen kopáním do mrtvoly? Ano, ale stejně to zmínit musíme - leccos z výše uvedeného se odráží i ve vysokých cenách pojištění, které byly vysoké vždy. A navíc dál dramaticky rostou.
Vyplývá to z dat portálu Verivox, které cituje Focus. Podle těch musí majitelé aut s bateriovým pohonem aktuálně platit v průměru o 30 procent (!) vyšší částky, než jakými byli zatíženi loni. Třeba v případě takového Hyundai Kona Electric je sazba o 1 procento vyšší než u spalovacího příbuzného, zatímco před rokem byla pro změnu o 11 procent nižší. V případě takového Volkswagenu ID.3 lidé dříve platili o 8 procent méně než u Golfu, nyní však musí z peněženky vytáhnout o 27 procent vyšší sumu.
Proč tomu tak je, vysvětluje německá asociace pojistitelů GDV. Ta poukázala na fakt, že opravit elektrické auto je ve srovnání s tím spalovacím v průměru o 25 procent dražší, i když jsou škody o 20 procent nižší. „Po dlouhou dobu neměly pojišťovny dostatek zkušeností s poškozením elektrických a hybridních dat. Preciznější data ale nyní ukazují, že opravit tato auta je dražší, než když mají spalovací motor. Vyšší náklady a vyšší risk jsou tak nyní zohledněny ve výši pojistných sazeb,“ dodává ředitel Verivoxu Wolfgang Schütz.
Ceny oprav nahoru ženou také baterie a s nimi spojené systémy. Pokud totiž dojde na jejich poškození, v závislosti na velikosti paketu můžete v servisu snadno nechat až pětimístnou sumu v eurech. Klidně se přitom může jednat i o vyšší částku, než jakou jste vůbec za daný elektromobil zaplatili, neboť baterie jsou kvůli bezpečnosti nedílnou součástí jeho struktury. Pokud tedy má dojít na jejich nahrazení, je v podstatě třeba vůz rozebrat pomalu do posledního šroubku a následně zase složit.
Navíc je třeba počítat s rizikem požáru při kolizi, načež je třeba baterie důkladně prověřit i po drobném ťukanci. Výrobci pak sice v tomto ohledu dělají pokroky, načež třeba u Porsche Macan E je možné vyměnit pouze jednotlivé bateriové moduly, stejně jako kontrolní jednotku, a to dokonce bez nutnosti vymontování celého paketu, zatím však jde spíše o ojedinělou záležitost. Třeba v případě takové Tesly Model Y je nadále třeba počítat s náhradou celé baterie.
Majitelům elektromobilů se tedy život začíná stále více komplikovat. Čím více bateriových aut navíc bude prodáno, tím méně budou vlády vybírat na daních z paliv, které přitom tvoří značnou část státních rozpočtů. Kam se obrátí poté, není třeba ani spekulovat - dalšími poplatky bude totiž zatížena také elektřina. Nebylo a není to zase tak těžké domyslet. A dnes je módní nemyslet a zaslepeně jít za iluzí něčeho domněle lepšího, bohužel.



Porsche Macan E postavený na platformě PPE má výhodu v tom, že v případě baterií je možné vyměnit jednotlivé moduly, přesto je jeho pojištění extrémně drahé. A platí o elektrických autech obecně, pro jejich majitele je to další nepříjemnost. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
před 37 minutamiČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
včeraUž ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejnovější články
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
před 37 minutamiJezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
před 7 minutamiAutomobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
před hodinouChevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
před 3 hodinamiPorsche dál mohutně padá ke dnu, před celosvětovým fiaskem ho zachránila jen Trumpova cla
před 4 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva