Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mechanik s 50 léty praxe promluvil o spolehlivosti a cenách oprav elektromobilů, za rámeček si to nedají
11.4.2022 | Petr Prokopec
Jako jedna z výhod elektrických aut je prezentována jejich spolehlivost pramenící z technické jednoduchosti a nižší servisní náklady dané nejen onou spolehlivostí, ale i menšími nároky na pravidelnou údržbu. Ani jedno ale neplatí nejen podle statistik, ale ani podle Scottyho Kilmera.
Minulý měsíc britský magazín Which? publikoval studii, která deklarovala pravý opak toho, co je nám politiky a automobilkami pomalu dennodenně vtloukáno do hlavy. Tedy že elektromobily jsou díky menšímu množství komponentů méně poruchové a levnější na provoz.
Reálně se totiž ukázalo, že u benzinových aut zaznamenalo problém během prvních čtyř let vlastnictví pouze 19 procent jejich majitelů. U dieselů šlo již o 29 procent, u elektromobilů pak o 31 procent. Problémy navíc bylo nejsložitější opravit, není to tedy tak, že by 19 % majitelů benzinů odešel motor a 31 % nešlo nabíjet mobil. Nejde navíc o zdaleka první takovou statistiku - omezené zkušenosti automobilek s výrobou takových aut jsou v praxi zjevně významnějším faktorem než jinak teoreticky platná jednoduchost.
Této studie si všimnul i populární mechanik Scotty Kilmer. Ten na základě svých letitých zkušeností dodává, že jakmile se elektromobil porouchá, je skutečně mnohem náročnější jej uvést do pořádku. Zvláštní pozornost věnuje Teslám, které často čekají na opravu celé měsíce, neboť továrních servisních center je málo, ta nezávislá téměř neexistují a náhradní komponenty je těžké obstarat. Mimo to je zde složitost celého ústrojí, které mechaniky pomalu nutí k tomu, aby si nejprve udělali doktorát z raketových věd, než sáhnou po heveru a vzduchové pistoli.
Kilmer přitom dodává, že elektroauta by skutečně mohla dostát své pověsti a být konstrukčně velmi jednoduchá. Ve své podstatě by totiž mohla odpovídat konceptu dětských hraček, kdy k propojení elektromotoru a baterie stačí pár drátů, a tím je vše hotovo. Nicméně samotní výrobci vše zhoršují tím, že se snaží na palubu nacpat veškeré možné počítačové systémy, aby dosáhli hi-tech úrovně. V důsledku toho ovšem auto zkomplikují tak, že opravy nemohou být snadné z podsttay.
V tomto kontextu Kilmer poukazuje na modernizovaný elektromobil dánské společnosti iEV Motors, který by mohl být inspirací i pro jiné. Je to tak trochu kapotovaná motorka, nejužší produkční auto na světě, které na šířku měří jen 78 centimetrů. Ve spoustě případů byste s ním tak snadno mohli vjet i do výtahu a následně do bytu, kde jej připojíte do zásuvky. Obávat se přitom nemusíte ani propadnutí podlahy, vozítko zvané Z totiž váží jen 220 kilogramů.
„Zetko“ je pak 145 centimetrů vysoké a 198 cm dlouhé, přičemž v takové chvíli dokáže pobrat pouze jednoho pasažéra. Ten se přitom dovnitř nedostane klasickými dveřmi, místo toho dochází k roztažení přední i zadní části a tedy k rozevření karoserie. Jakmile se navíc vůz takto natáhne, dokáže na 235 centimetrech délky pobrat dva cestující. Tím flexibilita nekončí, možné je totiž ještě protažení až na 275 cm, kdy se dovnitř vejdou ještě dva kufry.
Jde tedy i o nějak praktické vozítko, které nicméně dechberoucí dynamiku rozhodně nemá v popisu práce. O jeho pohon se totiž stará jednotka produkující jeden kilowatt. Spojena je pak s bateriemi o kapacitě 3,3 kWh, s nimiž má iEV Z urazit 100 kilometrů. To na běžný pohyb ve městě stačí, při cestě pro rohlíky vám pak nejspíše nebude vadit ani maximálka omezená na 45 km/h. Zvláště při ceně 5 850 Eur (cca 142 500 Kč).
Pro Kilmera zde ale platí, že v jednoduchosti je krása, což v tomto případě platí hned několikrát. „Zetko“ totiž uvnitř počítá jen se sedadly, volantem a 12palcovým multifunkčním displejem. Jde tedy o nepříliš složité vozítko, které mechanikům v servisech bolehlav nezpůsobí. Navíc, pokud bydlíte v domě s menším výtahem, pak alespoň část energie zvládá doplnit s pomocí střešního solárního panelu. Města ale dnes zaplavují spíše velká SUV a snaha vnucovat lidem elektrický pohon na tom nic nemění.



Scotty Kilmer potvrzuje tezi, že elektromobily jsou navzdory očekáváním reálně nespolehlivé a složitě opravitelné. Řešením by podle něj byl jen návrat k jednoduchým receptům, jakým j třeba dánský elektromobil iEV Z určený jen pro jízdu do města. Pochybujeme ale, že něco takového okouzlí jakkoli větší množství lidí. Foto: iEV Motors
Zdroj: Scotty Kilmer@YouTube
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 7 minutamiŠéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 4 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva