Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auto pro těžké časy: Jednou z nejspolehlivějších ojetin vůbec je auto za pár desítek tisíc, které poslouží i rodině
5.12.2022 | Petr Prokopec
Chcete-li koupit v bazaru co nejvíc za co nejmíň a nemít obavy o budoucí spolehlivost ani provozní náklady, nejde zajít o mnoho dále než sem. Tohle auto je ve většině svých ročníků v TÜV Reportu v nejlepší desítce, i když může stát doslova pakatel.
Pokud jste někdy usedli do Hondy Jazz, nejspíše víte, že jde o jedno z aut, která hodně klamou tělem. Od trochu vyššího, čtyřmetrového japonského hatchbacku by totiž na první pohled nikdo neočekával stejný prostor jako v limuzíně střední či vyšší střední třídy. Uvnitř se jej ale skutečně dočkáte, jakkoli pohled na výbavu vás již rychle vrátí na zem - po palubce obšité jemnou kůží a ozdobené kořenovým dřevem totiž budete pátrat marně. Neznamená to nicméně, že by Jazz byl s kvalitou na štíru, naopak.
Pohled do nového TÜV Reportu je doslova odzbrojující. V kategorii dvou- a tříletých aut patří Jazzu vynikající 8. místo, to je lepší výsledek než třeba u Mercedesu třídy A a srovnatelný s Porsche Cayenne. Ani starší exempláře pak neztrácí na lesku - v hodnocení čtyř- až pětiiletých kousků je Jazz 9., pouze u šesti- až sedmiletých vozů klesá na 26. místo, za osm až devět let už je ale 15. a v kategorii deseti- až jedenáctiletých vozů se opět vrací do nejlepší desítky. Tady se Hondě Jazz mohou rovnat už jen auta Audi Q5, BMW X1 nebo VW Touareg, tedy násobně dražší modely prestižnější značek, o která se lidé podle toho starají.
Jazz je vedle toho sluha pro každý den, o kterého si leckdo opře jízdní kolo. Neměl by, jenže ono kolo snadno může mít větší hodnotu než japonský nezmar. To je skutečně fascinující, neboť v bazarech si můžete vybírat můžete mezi první a druhou novodobou generací Jazzu (dříve vznikla ještě dvě auta stejného jména, u nás jsou ale prakticky neznámá), které dnes koupíte i za nejnižší desítky tisíc. Nelze pochopitelně počítat s tím, že každý kousek bude zárukou nesmrtelnosti, ale celkově je Jazz hodnocen velmi kladně. Existuje jen pár oblastí, na které je třeba dávat pozor - u novějšího modelu jsou to zejména zadní brzdy, které se mohou zaseknout, zatímco u druhé generace směřují občasné výtky k automatické převodovce a přepínání dálkových světel.
Mimo to je třeba zmínit, že Jazz vyráběný v letech 2007 až 2014 byl výrazně postižený skandálem firmy Takata, který se týkal defektních airbagů. V případě zájmu si tedy rozhodně ověřte, zda vámi vyvolený exemplář již má za sebou svolávací akci a výměnu. Stejně tak je třeba zkontrolovat hlavně zadní světla, zatímco novějším kouskům odchází spíše ta přední. Naopak téměř úplnou bezproblémovost přitom Jazz vykazuje v případě podvozku, obavy tedy nemusíte mít ani o tlumiče, ani o pružiny. A co je podstatné, zvedat v podstatě nemusíte ani kapotu, neboť o potížích třeba s únikem oleje si Jazz obvykle může nechat jen zdát.
Jak se tedy ukazuje, mýty o mimořádné kvalitě japonských vozů jsou tímto modelem potvrzeny, a to hned dvěma generacemi. Navíc skutečně nejde o drahé auto, v bazarech navzdory své kvalitě neplatí za vyhledávané zboží. Za ultra vysokou spolehlivost tak mnoho nedáte - vozy první dnes skloňované generace lze koupit od asi 20 tisíc, na exempláře ve slušném stavu s nájezdem okolo 100 tisíc km je ale třeba pár desítek tisíc přidat, 50 „táců” už bude stačit. Na další generaci (vyráběnou od roku 2013) bude třeba zhruba 130 až 140 tisíc korun, je to pořád nepříliš staré auto. A od 170 tisíc korun už lze mít opravdu pěkné kousky.
Takový vůz skutečně poslouží i menší rodině, a to nejen z hlediska prostoru pro posádku - v případě zavazadelníku lze počítat s prostorem schopným pobrat přes 1 380 litrů nákladu všeho druhu. Lepší auto pro těžké časy budete hledat obtížně, je to levný, praktický a přitom odolný vůz s nízkými provozními náklady po všech stránkách.
U druhé novodobé generace Hondy Jazz je třeba prověřit hlavně zadní brzdy, jinak jde o téměř bezproblémový vůz od zhruba 130 tisíc Kč. Foto: Honda
První novodobá generace je extrémně spolehlivá, téměř nejvíce ze všech aut. Přitom se dá koupit s vyšším nájezdem už od 20 tisíc Kč, za 50 tisíc už půjde o pěkný kousek. Foto: Honda
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva