Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci najeli 100 tisíc km s u nás vrcholným SUV Hyundai a rozebrali ho na díly, řešili hlavně motor
20.12.2021 | Petr Prokopec
Je to velké, s cenou od 850 tisíc Kč ale také už dost drahé auto. Podle Auto Bildu představuje dobrou koupi, nicméně musíte přiložit ruku k dílu tam, kde automobilka zklamala. Jinak budete čelit poměrně drahým opravám.
Se zapůjčenými věcmi bychom správně měli zacházet daleko lépe než s vlastními. Realitou je ale povětšinou opak. Platí to i u dlouhodobých testů aut, jenž nepatří té či oné redakci, nýbrž automobilce, respektive jejímu lokálnímu zastoupení. Nejde přitom jen o to, že novináři tyto vozy ženou často až na úplný limit, to je ostatně pochopitelné, jde o součást jejich práce. Nicméně nezřídka se stává, že vlivem rychlého zaparkování dojde k poškrábání litých kol, stejně jako kolikrát dochází k zaskládání interiéru krabicemi, jenž poničí čalounění. U svého vlastního auta by to nikoho soudného nenapadlo.
Důvodem, proč se o tom zmiňujeme, je dlouhodobý test Hyundai Santa Fe, tedy alespoň u nás vrcholného modelu svého druhu v nabídce korejské automobilky (někde se prodává i větší model Palisade). Korejské SUV měla totiž od července 2019 zapůjčena redakce Auto Bildu, která aktuálně dosáhla požadovaného nájezdu 100 tisíc kilometrů. Došlo tedy na jeho kompletní rozebrání a odhalení slabých míst. Než se ovšem dostaneme až k poslednímu šroubku, je třeba zmínit otevřenost Němců. Ti totiž přiznali, že po dvou letech vykazuje interiér vozu poměrně velké známky opotřebení - ošoupaný je věnec volantu a v případě čalounění sedadla řidiče došlo dokonce k sedření barvy.
Auto Bild však dodává, že Santa Fe se dočkalo jen minimální péče, jakkoliv mu na bedra bylo naloženo maximum. Pokud by tedy bylo užíváno kupříkladu jen jednou rodinou, opotřebení by bylo při daném nájezdu výrazně nižší. I z toho důvodu Němci dané problémy nehodnotí až tak přísně. Ovšem ani tak Santa Fe nezískalo ve finále jedničku, neboť kritika se snesla také na další oblasti. A jakkoliv ani v mnoha dalších případech nejde o nic až tak podstatného, ony malé trable mohou postupem času vést k drahým opravám.
Asi největší kritika se přitom snáší na motorový prostor, kde svou práci odváděl 2,2litrový turbodiesel. Ten je sice nadmíru chválen za spotřebu i dynamiku, ovšem zároveň byl po rozebrání již značně znečištěn usazeným karbonem. Zaolejované pak bylo i turbodmychadlo, a co je možná nejhorší, po stranách již byla patrná i koroze. Za tou stálo nerovnoměrné rozetření ochranného filmu. Jakkoliv tak sice jde o chybu konkrétního exempláře, počítat s ní lze u značné části produkce. Preventivní přestříkání před zimou tak rozhodně není od věci.
Přesunout se můžeme do interiéru, kde byl menším šokem odpadávající vnitřní panel předního sloupku před spolujezdcem. Mimo to kritika mířila i k multimediálnímu systému, jehož hlasové ovládání příliš nefungovalo. Stejně jako detekce dopravních značek. A v případě takového asistentu jízdy ve zvoleném pruhu bylo tím nejlepším tlačítko, jenž jej deaktivovalo. Pokud tedy Korejci ještě někde potřebují zabrat, pak jsou to právě multimédia. Stejně jako by se mělo zlepšit i barevné sladění jednotlivých komponentů, ačkoliv to je věc čistě subjektivní.
Horší je rovněž tažná kapacita, tím nicméně výtky končí. Přesunout se tak můžete ke světlé straně síly, tedy k pozitivům. Nejvíce jich je spojeno s motorovým prostorem, neboť 2,2litrový čtyřválec CRDi zvládal bez problémů dosahovat tempa přes 200 km/h. O to působivější je, že spotřeba ve finále dosáhla pouze 8,5litrového průměru. V tomto bodě je pak třeba znovu připomenout, že většina řidičů tak rychle jezdit nebude. Počítat tedy mohou s nižší žíznivostí, jenž kupříkladu při dálničních 140 km/h klesá na 7 l/100 km. To je vzhledem k velikosti auta sympatická hodnota.
Nemalou měrou je chválena rovněž kabina, ať již jde o prostor na obou řadách sedadel či v zavazadlovém prostoru. Jak tedy Němci dodávají, nebýt oné koroze, Santa Fe by se dočkalo výborného hodnocení. Takto je „pouze“ chvalitebné, což lze taktéž vnímat kladně. Zpochybnit pak ve výsledku lze i zůstatkovou hodnotu, která má být dle Auto Bildu v poměru k pořizovací ceně méně než poloviční. To nereflektuje současnou realitu na trhu, navíc lze očekávat, že při publikované chvále zájem v bazarech spíše vzroste.
Ale tohle už je faktor, který musí každý sám zvážit s ohledem na realitu toho kterého trhu. U nás dva tři roky staré dieselové Santa Fe nekoupíte o mnoho levněji než, za kolik dnes pořídíte nové.






Hyundai Santa Fe je rozhodně schopným vozem, i když zcela bez chybiček není. Problémem je hlavně koroze v motorovém prostoru, stejně jako může dojít také k odpadávání některých vnitřních panelů. Foto: Hyundai
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 11 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva