Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky

Rumunské SUV si jako ojetina vytvořilo velmi specifické renomé. Zatímco tedy u většiny aut mainstreamových značek můžete hovořit o štěstí, když je po třech letech prodáte za zhruba polovinu původní ceny, u Dusteru platí docela jiné pořádky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky

12.1.2024 | Petr Prokopec

Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky

/

Foto: Dacia

Rumunské SUV si jako ojetina vytvořilo velmi specifické renomé. Zatímco tedy u většiny aut mainstreamových značek můžete hovořit o štěstí, když je po třech letech prodáte za zhruba polovinu původní ceny, u Dusteru platí docela jiné pořádky.

Pokles hodnoty auta v čase se liší značku od značky a model od modelu. Obecně nicméně léta platí, že nové auto se propadá na ceně o zhruba 20 procent během prvního roku provozu a o 10 procent během každého dalšího. Inflace posledních let tato měřítka pochopitelně změnila (tedy nominálně reálný pokles hodnoty bude stále podobný), pokud tu s námi ale nebude věčně, věci se dříve nebo později vrátí do starých kolejí.

V případě mainstreamových výrobců jako Škoda, Ford nebo Volkswagen tak lze očekávat, že po třech čtyřech letech bude hodnota vozu zhruba poloviční, poté klesá pomaleji. Ve srovnání s tím auta prestižních značek ztrácí až 80 procent hodnoty, ovšem během zhruba osmi let. Extrémy se nicméně najdou v obou případech.

Vozem, který lze přitom stoprocentně označit za neskutečný cenový držák, je Dacia Duster. To může být na první pohled překvapivé, zvláště pokud jste seznámeni s výsledky německých technických kontrol. V TÜV Reportech totiž rumunská automobilka se železnou pravidelností obsahuje poslední místa. A její SUV není výjimkou. Nicméně je třeba si uvědomit, kde jsou hlavní slabiny Dusteru - stejně jako u většiny mainstreamu jde hlavně o světla, brzdy a korozi výfuku.

Vše výše zmíněné je přitom levně opravitelné, řada majitelů navíc veškeré problémy snadno vyřeší svépomocí. Pokud navíc mají pod kapotou dieselovou jednotku, nemusí se obávat ani zvýšené spotřeby oleje, jako je tomu hlavně u benzinového litrového tříválce. Mimo to zde pak máme také nižší spotřebu. Dále tak vlastně už lze jen mluvit o tvrdších plastech v interiéru, které lze snadno poškrábat. Přičemž někteří za negativum považují i relativně nižší hmotnost přívěsu (max 1 500 kg).

Právě to z Dusteru dělá skutečnou hvězdu bazarů. A nikoli pouze u nás, kolegové z Auto Bildu došli ke stejnému názoru po testu exempláře poprvé zaregistrovaného v únoru 2021. Tehdy jeho majitel za kombinaci 1,5litrového dieselu se 115 koňmi, pohonu všech kol a vyšší výbavy Celebration zaplatil 21 849 Eur (cca 539 tisíc Kč). A dnes je rumunské SUV s 43 120 najetými kilometry nabízeno za 18 950 Eur (468 tisíc Kč). Přišlo tak jen o 15 procent hodnoty za tři roky.

Kvalita druhé generace totiž podle Němců oproti předchůdci citelně narostla, uvnitř tak není slyšet žádné nepříjemné rachtání a kvalita jízdy je působivý. Jeho pohon všech kol lze navíc skutečně pořádně využít mimo zpevněný asfalt, neboť je spárován jak se světlou výškou 210 mm, tak s nájezdovými úhly 30 stupňů vpředu a 33 stupňů vzadu. Pozitivně se pak projevuje i nižší hmotnost 1 518 kg, a to rovněž v rámci spotřeby (5,8 l/100 km) a zrychlení (10,4 s).

Podobnou chválu kolegové ostatně pěli na Duster s pořadovým číslem 2 již v době, kdy s ním během dlouhodobého testu najeli 100 tisíc kilometrů. I během něj totiž jedinými slabinami byly světla a zvýšené opotřebení brzd, stejně jako počínající koroze. Na auto, které u nás svého času startovalo na 270 tisících korun, je to opravdu neskutečný výsledek. Znát jej v roce 2018, byli bychom nakoupili pár aut, která bychom nyní se ziskem prodávali. Ale po bitvě je každý generál.


Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 1 - Dacia Duster 2018 nove detaily 082Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 2 - Dacia Duster 2018 nove detaily 080Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 3 - Dacia Duster 2018 nove detaily 077Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 4 - Dacia Duster 2018 nove detaily 089Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 5 - Dacia Duster 2018 nove detaily 095Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 6 - Dacia Duster 2018 nove detaily 101Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 7 - Dacia Duster 2018 nove detaily 110Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 8 - Dacia Duster 2018 nove detaily 125Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 9 - Dacia Duster 2018 nove detaily 118Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 10 - Dacia Duster 2018 nove detaily 137Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 11 - Dacia Duster 2018 nove detaily 140Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky - 12 - Dacia Duster 2018 nove detaily 143
Duster je neskutečný fenomén, jeho cena totiž klesá jen minimálně, což je v přímém rozporu s třídou vozu i reputací značky jakožto poruchového výrobce. Nicméně druhá generace SUV skutečně trpí hlavně na brzdy, světla a korozi, tedy na podobné věci jako většina mnohem dražších konkurentů. Na rozdíl od nich jsou však opravy levné. Foto: Dacia

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše