Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli ojetý Fiat Panda 319. Je to rozumná cesta k dostupnému „normálnímu” autu
3.7.2024 | Petr Prokopec
Po 13 letech se dál drží v prodeji jako nový vůz a ještě pěkných pár roků v něm zůstane. I to svědčí o jeho atraktivitě, kterou očividně nehatí ani mizerná statistická spolehlivost. V praxi to s ním nakonec nemusí být tak špatné.
Fiat Panda zůstává jedním posledních aut, která si jako nová můžete koupit za ještě přijatelné peníze. A dál to tak zůstane, protože ve své levné podobě neskončí ještě roky. Přesto nevíme, jestli se pro něj poženete s nadšením, při délce 3 635 mm to rozhodně není jedno auto pro všechno.
Navíc je třeba říci, že jde o morálně už velmi starý vůz. Jeho třetí a stále aktuální generace s interním označením 319 přišla na trh již v roce 2011, a tak tu po technické stránce máme relativně zastaralé auto, ačkoli třeba motory prošly několika modernizacemi, stejně jako třeba palubní elektronika. Základ se ovšem nezměnil, což nakonec někteří začínají vnímat pozitivně v očekávání, že i Fiat je schopen osvědčenou techniku postupně vyladit téměř k dokonalosti.
Statisticky tomu ale mnoho nenasvědčuje. Jde o vůz, který bývá součástí přehledů nejvíc poruchových vozů a v aktuálním TÜV Reportu platí za jedno z nejhůř hodnocených aut navzdory podprůměrnému nájezdu. Přesto v bazarech táhne díky své povaze i nízkým cenám - nejlevnější pojízdné kousky mohou být vaše už za nějakých 30 tisíc Kč. Problémů si za ně ale koupíte dost.
Když se podíváme na detaily statistik, zjistíme, že v případě maximálně tříletých aut přichází kritika sice „jen“ u pětiny aut, ovšem týká se prakticky všech oblastí. Pozor je tedy třeba dávat na motory, podvozek i elektroniku. Ke cti Fiatu je sice třeba zmínit, že většina závad bývá odstraněna během týdne, tím ale chvála víceméně končí. Čím starší totiž italský hatchback je, tím víc práce s jeho návratem na silnici budete mít. Kromě již zmíněného se připravte na možnou nutnost výměny světel, brzd či výfuku.
Ona nízká cena tak může být draze vykoupena. Obecně se proto doporučuje pošilhávat pouze po novější produkci, za kterou již musíte zaplatit minimálně 100 tisíc Kč. Anebo o něco málo víc, pokud chcete maximálně pětiletý vůz s nájezdem pod 100 tisíc kilometrů. Kolegové z německého Auto Bildu otestovali exemplář z roku 2018, se kterým jeho majitel najel jen 22 053 km. Žádné podstatné problémy s ním nejsou, což statistikám trochu odporuje, při opravdu malém nájezdu by to tak ale mělo být.
Také proto autobazar z Lüneburbu za tento vůz požaduje 11 540 Eur, tedy asi 290 tisíc korun. A to už není moc lidová cena. Auta s podobným nájezdem a stářím lze ale pořídit i levněji, často i za méně než 200 tisíc korun, pak se z Paney stává rozumná cesta k dostupnému „normálnímu” autu. A zákazníky si hledá snadno - Panda je zkrátka ikona svého druhu a v bazarech zjevně táhne, nakonec i díky tomu, že její jednoduchá konstrukce „bez nesmyslů” je sympatická stále většímu množství lidí.



Panda třetí generace se začala vyrábět již před třinácti lety, ani po takové době navíc značka nedokázala kvalitu vychytat na jedničku. Přesto se zdá být dostatečně odolná, aby při svých dalších kvalitách a nízké ceně dávala smysl. Foto: Fiat
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 10 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom