V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte

Poněkud násilné změny v nabídkách nových aut se v posledních letech postaraly o to, že v bazarech koupíte spoustu žádaných vozů, které jako nové pořídit už nelze. I tady to platí, atraktivních aspektů na alternativě Karoqu ale najdeme víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte

16.2.2023 | Petr Prokopec

V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte

/

Foto: Seat

Poněkud násilné změny v nabídkách nových aut se v posledních letech postaraly o to, že v bazarech koupíte spoustu žádaných vozů, které jako nové pořídit už nelze. I tady to platí, atraktivních aspektů na alternativě Karoqu ale najdeme víc.

Jakkoli to může znít neuvěřitelně, Seat Ateca letos oslaví své už sedmé narozeniny. Pro španělskou automobilku jde o klíčový model, bez jehož pomoci by se v Evropě nikdy nedostala přes hranici půl milionu celkových prodejů. V roce 2019 nicméně prodala 90 291 kusů SUV, které bylo pojmenováno podle vesnice ležící poblíž Zaragozy. A byť loňský výsledek nebyl tak slavný (42 660 prodejů), pořád platí, že jeden z pěti zákazníků značky odjížděl v tomto voze.

Nám by mohl být teoreticky blízký, neboť jeho výrobu má na starosti Škoda ve východočeském závodě v Kvasinách, a to po boku u nás mnohem populárnějšího SUV Karoq. Pro většinu lidí to ale ze stejného důvodu neplatí, a Ateca je tak vedle svého českého sourozence poněkud přehlíženou alternativou, a to i po předloňském faceliftu.

Je nyní otázkou, kdy přijde nástupce, jedno je však jisté - očekávat u něj už nelze dieselové motory. Místo toho chce koncern VW Group přes mild-hybridy a plug-in hybridy postupně přejít k plné elektromobilitě. I když je pochopitelně otázkou, zda se veškeré dosud upředené plány v reakci na neustále se zhoršující ekonomickou situaci nezmění. My se proto budeme věnovat Seatu Ateca jako ojetině, která je paradoxně k dispozici v nejširší paletě verzí.

Zejména pohledem německých techniků se jeví velmi dobře. V aktuálním TÜV Reportu tohle auto skončilo na skvělém 36. místě, přičemž výtky mířily hlavně k brzdovým kotoučům, které odcházejí dříve, než by bylo zdrávo. Mimo to jsou problémy spojené také se světly, Ateca navíc prošla již několika svolávacími akcemi. Během nich došlo na nápravu elektronické parkovací brzdy nebo instalaci chybějícího zamykání zadní středové hlavové opěrky.

Takové hodnocení je nicméně spojeno s celkovou produkcí, která - jak jsme naznačili v úvodu - opravdu není malá. Jde tedy o bernou minci, nebo existuje více oblastí, na něž se musí zájemci soustředit? Pokud chcete tento vůz pořídit opravdu levně, paradoxně nejdostupnější bývají exempláře osazené 1,6litrovým turbodieselem. Ten obecně nemá dobrou pověst, na vůz se zdá být slabý a tyto varianty jsou obvykle spojené s nájezdy okolo 200 tisíc kilometrů. Ale je něco z toho důvodem, proč tohle auto nechtít?

Při takovém nájezdu pochopitelně nelze očekávat zrovna špičkový stav. Karoserie obvykle nese známky mnoha oděrek od odletujících kamínků, často se potvrzuje také neblahá pověst brzd. To je ale obvykle vše - auta, která jsme mohli vidět, se jevila dobrým dojmem, tedy pokud pomineme tvrdé plasty z výroby, které mohou být odřené, skřípání a rachtání je jim ale obvykle cizí.

Pohonná jednotka naladěná na 115 koní sice dynamikou nikoho neoslní, při jiném než extrémním zatížení ale funguje velmi dobře - rozhodně lépe, než „hateři” tvrdí. A funguje také rozhodně lépe než tříválcový benzinový litr. Svým způsobem je to pro tohle auto ideální motor, neboť základní potřeby obslouží s grácií, vydrží a při jízdě s ním můžete počítat s reálnou spotřebou pod 6 litrů na sto kilometrů, i když se nebude nijak zvlášť snažit. Něco takového se dnes počítá dvojnásob, navíc kombinace točivého momentu 250 Nm. V tomto ohledu lze Atecu doporučit.

Podstatné je také to, že Ateca je i přes stejnou platformu MQB nabízena v bazarech levněji než Karoq či rovněž spřízněný Volkswagen T-Roc. Vybírat můžete už od asi 260 tisíc Kč. A pokud chcete tahat přívěs či plánujete výlety do terénu s větším obsazením, místo verze 1,6 TDI s pohonem předních kol sáhněte raději po provedení 2,0 TDI s pohonem 4Drive. I v takovém případě vám na pořízení může stačit jen něco přes 300 tisíc.


V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte - 1 - Seat Ateca a Cupra Ateca ojetina ilustracni foto 01V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte - 2 - Seat Ateca a Cupra Ateca ojetina ilustracni foto 02V Česku přehlížená alternativa Škody je v bazarech citelně levnější, ideální motor už ani jinde nekoupíte - 3 - Seat Ateca a Cupra Ateca ojetina ilustracni foto 03
Dieselový motor padne SUV becně jako ulitý, s jedna-šestkou pak Seat Ateca dosahuje velmi nízké reálné spotřeby při solidním projevu. Navíc stojí opravdu málo. Ilustrační foto: Seat

Zdroj: TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.