Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němec popsal 10 let života s Dacií Duster, jeho praxe naznačuje důvod poruchovosti
31.3.2021 | Petr Prokopec
O dlouhodobých zkušenostech s rumunským SUV toho bylo napsáno už docela dost a hezká slova to obvykle nebyla. Tento majitel jinak jezdí v Porsche Boxster, a tak byste čekali další průšvih, realita je ale úplně opačná.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Platí to i v případě provozu automobilů, kdy Česko v některých ohledech není k motoristům tak přívětivé jako některé jiné evropské státy. Kupříkladu ve Švýcarsku můžete mít na jednu značku přihlášená až tři auta, přičemž daně a pojištění platíte jen podle jednoho, toho nejdražšího. Když pak vyjíždíte z garáže, jednoduše značkami osadíte vybraný vůz a můžete legálně na silnici s kterýmkoli z nich. Úřady totiž logicky vychází z toho, že najednou se třemi auty nepojedete, a tak nemusíte platit vše třikrát. A pokud potřebujete dvě auta schopná provozu v jeden čas, pořídíte si značky dvě.
V Německu jsou pravidla trochu jiná, stále však o něco lepší než u nás. Naši západní sousedé si totiž mohou zvolit tzv. letní a zimní auta, přičemž poplatky vždy platí pouze za to, které v daném období používají. S tím druhým vyjet pochopitelně nemohou, což ale ve výsledku nikoho ani nenapadne. Na letní měsíce totiž řada lidí volí kabriolet a na zimu SUV. Přesně k tomu se rozhodl i Jan Zamojski, kterému za slunného počasí dělá společnost Porsche Boxster.
Na zimu měl Alfu Romeo, jelikož ale italský vůz dostál své pověsti a začal se porouchávat, přičemž opravy nebyly levné, rozhodl se Jan před 10 léty pro změnu. Jako majitel Boxsteru ovšem nezvolil Cayenne. A dokonce ani žádné z SUV, které tehdy nabízely prémiové značky. Místo toho zapátral na nejnižších patrech mainstreamu a zvolil Dacii Duster první generace. A používá ji dodnes. Podobné dlouhodobé zkušenosti s jakoukoli Dacií, Duster nevyjímaje, bývají tragické, v tomto případě se ale nic takového nestalo.
Jan na na sobě nešetřil a sáhl v podstatě po tom nejlepším, co automobilka před deseti lety nabízela. To kromě výbavy Prestige zahrnující klimatizaci, kožená sedadla či audio systém s přehrávačem CD znamenalo i 1,5litrový turbodiesel naladěný na 110 koní. Právě te se ukázal být dobru volbou, neboť pokud si již majitelé Dacií stěžují na motorový prostor, jsou u toho většinou benzinové agregáty. Diesel je oproti tomu držákem, který navíc zvládá jezdit za přijatelných 7,5 l nafty na 100 km v průměru ve skutečném světě.
Majitel Dacie přitom dodává, že za celých deset let musel v podstatě řešit pouze jediný problém, a to se zlomeným odporníkem ventilátoru klimatizace. To je obvyklý problém vozů ze stáje Renault, který přešel i na rumunské SUV využívající tytéž komponenty. A jakkoliv se jedná o součástku za pár šupů, celková oprava vychází poměrně draho, neboť je třeba v podstatě rozebrat palubku. Mimo to Zamojski lituje ještě absence vyhřívaných sedadel, které v době pořízení nebyly k mání.
Tento nedostatek se nakonec povedlo vyřešit dokoupením vyhřívaných potahů, které sice nevypadají zrovna vábně, nicméně svůj účel plní. Ostatně vzhled byl v tomto ohledu podružný, neboť jak sám majitel dodává, interiér působil jako zastaralý již v době, kdy vůz kupoval. Tehdy jej přitom vyšel na nemalých 20 tisíc Eur (dnes cca 523 tisíc korun), daná investice se však vyplatila - takový Cayenne by o podobnou sumu přišel na hodnotě jen za první rok či dva.
Jak se tedy zdá, i Dacia Duster může vydržet, třebaže platí za jedno z nejnespolehlivějších aut. Důvodem zde tedy může být to, že šetřiví majitelé škudlí i na pravidelné péči, což u majitele Porsche nelze očekávat. Jan si v tomto případě nechal dokonce za příplatek prodloužit záruku na šest let, takže o vůz se musel řádně starat už proto - aby o záruku nepřišel a od začátku počítal s tím, že si jej nechá dlouho. S ohledem zejména na zkušenosti techniků TÜV je tento přístup spíše výjimkou než pravidlem, na výše zmíněném ale nic nemění.
Dacia Duster v německém TÜV Reportu pravidelně obsazuje až poslední příčky. Jeden z tamních majitelů na ni ovšem ani po deseti letech provozu nedá dopustit - dost pravděpodobně proto, že coby majitel Porsche a nadšenec do aut na péči o vůz nešetřil. Ilustrační foto: Dacia
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 38 minutami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 2 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 3 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB