Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německo radikálně snižuje nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích, chce dostat počet nehod na nulu
1.4.2023 | Petr Miler
Německo si v minulosti prošlo řadu debat o omezení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích, po snahách zavést limity jako 130 nebo 120 km/h ale přišlo s radikálním návrhem - nulou jako maximem.
Měli jsme vlastně štěstí, že jsme mohli po dekády existovat v přímém sousedství země, která si jako jediná významná na celém světě uvědomovala, že to není primárně rychlost, co na silnicích zabíjí. Autobahny s dominantně pouze doporučenou maximální rychlostí, kde se můžete prohnat kolem policejní hlídky v rychlosti 300 km/h a nedočkat se od ní jakékoli nepřátelské reakce, se pro Německo staly typickými podobně jako říjnové tupláky a bratwursty. Všechno hezké ale jednou končí.
Ačkoli se ani u nás nikdy statisticky nepotvrdilo, že by výše omezené rychlosti a počet nehod měly přímou souvislost, zjednodušená argumentace typu „rychlost zabíjí” je příliš demagogická na to, aby jí bylo možné rozumnými argumenty odporovat věčně. Bylo tak jen otázkou času, než se jeden z pokusů omezit rychlost na německých dálnicích stane úspěšný. Stalo se, přesto zaráží, jak daleko Němci jediným krokem zašli.
Zeleným se podařilo dostat hlasování o maximální rychlosti na dálnicích na pořad posledního březnového jednání v německém Bundestagu, tedy obdobě naší poslanecké sněmovny, a spolkový sněm osazení dálnic cedulemi s číslem v červeném kruhu nadšeně přijal. Ve prospěch doporučení Výboru pro dopravu akceptovat návrh na zavedení limitu zvedlo ruku 401 z 498 poslanců, to je fascinující poměr.
Kolik tedy budou moci nyní Němci a vlastně i Češi po Autobahnech jezdit? 130 km/h? 120 km/h? 100 km/h? Ne, je to 0 km/h, nula, zero, nada nebo null, jak říkají sami Němci. „Prošli jsme na půdě parlamentu náročnou debatou o tom, jaká výše omezené rychlosti je ta správná. Princip je ale jasný - jen objekt, který se nepohybuje, nenabourá. Odpovědně jsme tedy museli zvolit nulovou rychlost, jen ta skutečně sníží počet nehod a jejich obětí na stejnou hodnotu - na nulu,” říká k věci německý poslanec Karl von Bahnhoff.
Na otázku, k čemu pak německé dálnice vlastně budou, neboť ve stojícím autě nikam nedojedete, odpovídá von Bahnhoff prostě: „Je to nejvyšší povolená rychlost pro motorová vozidla, pěšky nebo na kole se po Autobahnu můžete pohybovat,” dodává. A pokud někdo chce být někde rychleji? Na to si jen s úsměvem poklepe na svou jmenovku na klopě saka...
Že s rychlým ježděním na německých dálnicích bude jednou konec, jsme očekávali. Že v jejich případě bude konec s jakýmkoli ježděním, je překvapení. Na příští cestu přes Německo si tedy přibalte kolo a lístek na vlak, parkovat se bude v Rozvadově.
Tato zpráva je samozřejmě aprílový žert, rychlost na německých dálnicích zůstává ve skutečnosti neomezená. Ale jste si jistí, že se něco takového jednou nestane realitou? My bohužel ne...

Nové značky podél německých dálnic jsou poněkud kruté - jakákoli jiná než nulová rychlost aut je nepřijatelná. Tedy alespoň prvního dubna ráno... Foto: Patrick Seeger, DPA, koláž Autoforum.cz
Zdroj: AFA (April Fools Agency)
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 7 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 před 9 hodinami
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 před 10 hodinami
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter