Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch věcí, které se nebojíme označit za moderní nesmysl. Za sotva hmatatelný přínos pro efektivitu provozu auta obětuje praktickou použitelnost a bezpečnost. Zejména při havárii vás může úplně zbytečně uvěznit v ohnivém pekle, jak varuje ADAC.
O nedávné testování Kie EV6 GT už jsem se na našich stránkách nejednou otřel, o jeho zásadních kladech i záporech se rozepíšu v příštím vydání tištěného Autofora. Na jedno z negativ ale musím upozornit už dnes, neboť před ním prostřednictvím tiskové zprávy varuje i německý autoklub ADAC. Te dokonce vyzývá automobilky, aby od této věc upustily. A nemáme problém se k němu se stejnou výzvou přidat.
Oním negativem jsou zapuštěné kliky dveří, které z pohledu ADACu představují nebezpečný prvek, který minimální přínosy směňuje za významný rizika. Hlavním problémem je, že takové kliky nemusí vždy fungovat tak, jak by měly. A to třeba ve chvíli, kdy elektromobil začne hořet, může vést k úplně zbytečnému ohrožení lidských životů.
EV6 právě takovými klikami disponuje, a musím říci, že jakkoli jde o zajímavé divadlo, spojena s nimi z mé strany byla především značná nervozita. Do rukou se vám totiž vysouvá kus plastu, který působí křehce na pohled i omak. V podstatě tak pokaždé, když se kolem vozu prohnaly děti, jsem trnul, aby některé z nich o vysunutou kliku nezavadilo. Střet by mohl skončit špatně pro obě strany.
ADAC nicméně poukazuje na ožehavější situace. Ve finále totiž nemusí dojít na požár vozu vybaveného takovými klikami, nýbrž pouze na havárii. V takové chvíli je ovšem třeba, aby se dovnitř dostali záchranáři. Jenže systém reaguje hlavně na klíček, který je v té chvíli uvnitř. V důsledku toho je vyproštění zraněných osob mnohem náročnější operací, než by muselo být. Je třeba rozbití oken nebo rovnou rozřezání plechů, což stojí drahocenný čas.
Problém může vyvstat při obyčejném zkratu či jiném selhání systému, neboť většina zapuštěných a vyskakovacích klik dnes ke svému chodu používá elektromotor. K dispozici je pak sice posádce nouzové manuální otevírání, jen málokdo však ví, kde se třeba příslušné táhlo nachází. ADAC tak dodává, že majitelé takových aut by pomalu před každou jízdou měli udělat posádce podobnou přednášku, jakou mají letušky vůči cestujícím před letem.
Řešením pak ve výsledku nemusí být ani nouzové kladívko na rozbití skla, jaké vídáme v autobusech. Je totiž možné, že daný vůz má laminovaná skla kvůli většímu vnitřnímu tichu. V té chvíli ale pomalu nemáte šanci dostat se ven, pokud vám cokoli bezprostředního hrozí. Dle autoklubu byste tedy vždy měli upřednostnit bezpečí před formou, neboť o nic jiného tu nejde - přínos pro aerodynamiku je zcela zanedbatelný. Něco takového je ale v dnešní době stále těžší, neboť cestou zapuštěných klik jde stále více výrobců.



EV6 je jedním z mnoha aut, u nichž jsou standardem zapuštěné kliky dveří. U níže posazených verzí se navíc nevyklápí automaticky, ale musíte na jejich přední část zatlačit, což rozporuplné pocity z tohoto doplňku jen umocňuje. Foto: Kia
Zdroj: ADAC
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB