Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Odstranění fyzických tlačítek z moderních VW má stát za náhlým nárůstem počtu jejich nehod, divit se není čemu
25.7.2024 | Petr Prokopec
Je to riskantní řešení, na jehož problematičnost upozorňujeme roky, muselo ale dojít na nejhorší, aby rizika s ním spojená začala být vnímána vážně. Dotykové plošky s haptickou odezvou prostě fyzická tlačítka nenahradí, tuplem ne na volantu auta.
V 90. letech minulého století se kabiny aut začaly plnit stále větším množstvím tlačítek. Většina z nich byla určena k ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel či ovládání audiosystému. Nicméně výrobci již začínali koketovat jak s infotainmentem, tak s různými asistenčními systémy. Zlom nicméně nastal s příchodem nového milénia, kdy se hlavně v luxusních moderních vozech začaly objevovat velké vestavěné displeje. Ty následně převzaly nadvládu, přičemž jejich ovládání se začalo stáčet od příslušných tlačítek k dotykům prsty na obrazovce.
Před několika málo lety se automobilky navíc rozhodly, že voda v beztlačítkovém kotli ještě málo vře, a proto je třeba přiložit velmi suché dříví a oheň řádně rozpálit. Dnešní interiéry tak o tlačítkách skoro neslyšely, což automobilkám vyhovuje hned z několika důvodů. Je to levné samo o sobě, stejný typ ovládání čehokoli může zamířit do řady modelů ve všech verzích, což přináší úspory z rozsahu, a díky dotykovému ovládání třeba i vyhřívaných sedadel pak mohou automobilky nechat majitele si zpětně připlácet za výbavové prvky, které si zprvu nekoupili.
Je tu nicméně jeden klíčový problém, bezpečnost. Pokud totiž chcete cokoli přenastavit na dotykové obrazovce, musíte nevyhnutelně sundat oči ze silnice a zkoumat, co je následkem vaší snahy. I kdyby šlo o zlomek sekundy, může to být podstatné, ono se ale snadno může s přestávkami jednat o desítky sekund, během kterých auto ujede klidně stovky metrů. Vlastně se tak i divíme politikům, pro které se regulování již zregulovaných regulací stalo denním chlebem, že zrovna proti tomuto směřování branže nezakročí. Spojení „smysluplná regulace” je zřejmě už dokonalý protimluv.
Jenže to samo o sobě problémy pod koberec nezamete a když se dlouho chodí se džbánem pro vodu, ucho je jednou utrhne. S následky svých rozhodnutí se tak nyní musí potýkat i Volkswagen, který dotykové obrazovky stále doplňuje zejména tlačítky na volantu. Nejde nicméně už o klasické plastové „čudlíky“, něco takového se Němcům nezdálo být dostatečně elegantní. Místo toho zde máme spíše jakési plošky s haptickou odezvou. Jenže zrovna toto řešení v praxi není zrovna příjemné, neboť mj. vede k nechtěným aktivacím adaptivního tempomatu. Právě to má stát za náhlým nárůstem počtu nehod moderních VW, jak informuje Ars Tecnica.
Americká NHTSA totiž eviduje už třináct stížností, přičemž ve třech případech došlo ke zranění. Většina incidentů se odehrála při parkování, tedy v nízkých rychlostech, kdy se lidé soustředili na to, aby bezpečně vjeli na zvolené místo. Přitom ale museli ručkovat po volantu - a právě tak došlo na spuštění tempomatu, který se v tu chvíli snažil vůz rozjet na poslední nastavenou rychlost. Povětšinou pochopitelně šlo o dálniční rychlosti, tempomat ve městě si pouští málokdo.
Problém se má týkat hlavně Volkswagenu ID.4, i když stejné řešení je přítomno v mnoha dalších moderních koncernových vozech bez ohledu na typ pohonu. Němci si nicméně již předloni začali sypat popel na hlavu a hlásit, že kdykoli dojde na modernizaci toho kterého modelu, dotykové plošky s haptickou odezvou budou nahrazeny klasickými tlačítky. Nicméně i tak je třeba počítat s tím, že jich bude míň, než bývalo zvykem.
Je to jistě krok správným směrem, ale přichází moc pozdě a v příliš malé míře. Pokud musíte sundat oči z vozovky kvůli každému nesmyslu včetně nastavení klimatizace, je nové směřování výrobců velmi nebezpečné. A musí to vědět, ví to. Dali ovšem vědomě přednost výše zmíněným faktorům - nižší náklady, potenciálně vyšší příjmy, to zvítězilo. Obecně chápeme, v tomto případě ale takovou směnu jednoduše nebereme.



Ani modelový rok 2024 nepřinesl v případě volantu ID.4 a dotykových plošek s haptickou odezvou změnu, i nadále tak budou na toto nebezpečné řešení zaznívat stížnosti. Není bohužel zdaleka jediné. Foto: Volkswagen
Zdroj: Ars Tecnica
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 3 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před 2 hodinamiBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 3 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 4 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 5 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.02. 09:03 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB