Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojetá auta po kuřácích bývají levné koupě, ale jak je pak zbavit zápachu z cigaret?
28.9.2019 | Mirek Mazal
Tabákový kouř dokáže uvnitř auta zanechat velmi nepříjemné následky, proto ojetiny po kuřácích stojí někdy výrazně méně. Lákají tím ke koupi, dá se ale hlavně zápachu uvnitř zbavit?
Dříve symbol dospělosti a mužnosti na straně jedné a ženské emancipace na straně druhé je dnes vnímán spíše jako anachronismus. Svého času většinou společnosti praktikované kouření se postupně mění v nevítanou závislost, která stojí zdraví závislých a peníze všech. České zdravotnické instituce evidují zhruba třetinu kuřáků mezi tuzemskými obyvateli, z nichž nemalá část nedokáže odolat zapálení cigarety ani za volantem.
Proto je pravděpodobnost setkání s automobilem po kuřákovi docela vysoká. Zejména pro nekuřáky je to velmi odrazující aspekt, což cenu vozu srazí snadno i o desítky tisíc korun níže. Zapáchající, mnohdy i nahnědlý a spáleninami „ozdobený” interiér ke koupi neláká, ale cena může. A nikde není psáno, že silný kuřák nemusí být jinak pečlivý člověk, který udržuje své auto v technicky perfektním stavu. Co tedy dělat, když na takovou ojetinu narazíte, ale o následky kouření nestojíte? Dá se jich ještě nějak zbavit?
S případnými spáleninami to bude složitější, zápach a změnu zbarvení některých částí ale řešit lze. Odstranění zápachu z kabiny je těžká práce, přičemž nejjednodušším řešením se zdá být svěření vozu specializované čistící firmě. Takové řešení je ale také bezpečně nejdražší a z vlastní zkušenosti víme, že ani profesionálové s odvážnými ceníky vždy neuspějí.
Proto si tuto možnost necháme až jako poslední řešení a na základě vlastních poznatků i tipů zkušených se podíváme na to, jak lze se zapáchajícím interiérem bojovat vlastními silami.
Mezi efektivní postupy patří v prvé řadě okamžitá výměna kabinového filtru, který bývá kouřem stále nasáklý a interiér jím bude zásobovat, i když ho celý vyčistíte. Následovat by mělo důkladné vyčištění všech měkkých povrchů, nejlépe pomocí kvalitního tepovače z půjčovny. Někteří zkusili i horkou páru, která někdy stačila k vytáhnutí zbytků usazeného kouře z palubní desky či výplní dveří. Alternativou je přetřít plasty hadrem namáčeným do směsi octu s horkou vodou.
Soubor doma realizovatelných kroků je možné obohatit o poctivou dezinfekci klimatizace, která je beztak doporučená minimálně jednou ročně jako prevence proti zápachu a usazování roztočů. Zkusit lze různé pohlcovačů pachů a pochopitelně nezapomenout na závěrečné ošetření interiéru „voňavou” (každému dle chuti) autokosmetikou pro interiéry, který může zatřít zbytky následků používání auta nevyléčitelném kuřákem.
Méně zasaženým vozidlům pomáhá i opakované parkování s otevřenými okny - na přímém slunci je efekt prý ještě umocněn. Ale možnost dlouhodobého větrání není dostupná pro všechny majitele tabákových ojetin - chce to garáž, přístřešek nebo alespoň vlastní oplocený pozemek a sledovat, jestli nezačíná pršet.
Pokud by nic z toho nebylo dostatečně účinné, jsou tu ještě babské rady. Naši předci si pomáhali v nouzi různými bylinkami a potravinami, od těchto časů jsou známá kávová zrna jako výborné pohlcovače pachů. Místo jednoho vypitého espressa by mohlo postačit nasypat několik zrn do děrovaného sáčku a pověsit za háček do zamořeného kokpitu.
Jak vidíte, zbavit auto následků používání kuřákem není nic jednoduchého, to všechno se ale odráží v kupní ceně, která prostě může stát za to takové moratorium podstoupit. Záleží, jak moc jste na různé zápachy citliví - některým vadí i odér nového vozu, jiné přes nos nepraští ani silně zakouřený interiér. Nezbývá, než popřát šťastnou ruku při výběru a následném řešení dopadů předchozího kouření.






Ojetiny po kuřácích bývají citelně levnější, má to ale svůj důvod. Případná očista bude náročná a jen zřídka stoprocentně účinná, i tak se můžete dostat k jinak dobrému autu za velmi dobrou cenu
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva