Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně
17.11.2023 | Petr Prokopec
Tohle auto jako nové nikdy nebylo skutečně levné, nezájem o vozy třídy MPV ale udělal z ojetin této kategorie velmi zajímavé nabídky. Jen pár let staré, dalece nevyužité Alhambry tak mohou být vaše i za polovinu původní ceny.
Ještě před nějakými dvěma dekádami byla za auta budoucnosti označována MPV. A pokud někdo z Evropanů tehdy zatoužil po prostorném rodinném voze, lovil právě v této kategorii. V nabídce byla spousta modelů, které přicházely s řadou inovací, však třeba takový Opel Zafira představil sedadla, jenž bylo možné pouhým stisknutím tlačítka nechat zmizet v podlaze, a rozšířit tak zavazadelník. Něco takového je dnes vcelku běžné, v roce 1998 však byl systémem Flex 7 oslněn celý starý kontinent. Není tak divu, že první generace vozu zůstala v mnoha zemích součástí nabídky Opelu až do roku 2012 a prodávala se jako housky na krámě - ještě koncem předminulé dekády si ho jen v Evropě vybralo přes 217 tisíc lidí za rok.
Seat Alhambra prodávaný od roku 1996 na tom nebyl až tak dobře, šlo jednak o větší a dražší model, především se ale jednalo o nejméně výrazný vůz z trojlístku technicky téměř totožných modelů tvořený také Fordem Galaxy a Volkswagenem Sharan. V případě druhé generace, která zamířila do prodeje v říjnu 2010, tak došlo na značný posun - do délky Alhambra narostla o 22 centimetrů, do šířky pak o 9 cm. Nástup na prostřední a zadní řadu sedadel usnadnil příchod posuvných dveří a vůz začal rychle bodovat v anketách i u zákazníků.
V posledních dekádě se ale představy publika o rodinném autě zásadně změnily a pro většinu lidí se rodinným ideálem stala SUV, ne MPV. Alhambra tak z montážních linek sjela naposledy v roce 2020. Znamená to tedy, že pokud o ni stále máte zájem, musíte do bazaru. To má ale i své výhody, neboť před třemi lety jste museli k prodejcům dorazit minimálně s 814 900 Kč. A dnes byste takové auto nekoupili za míň než milion. V případě ojetin vám ale na vozy z roku 2020 stačí klidně 400 tisíc Kč, u těch vůbec nejstarších pak zhruba jen 100 tisíc.
Na základě dat německého TÜV Reportu má takový propad hodnoty své opodstatnění nejen v náležitosti mezi auta nechtěné třídy, ale také v nepřesvědčivé spolehlivosti. Mezi tří- a pětiletými vozy totiž Alhambra zaujímá 122. příčku, přičemž horší už jsou jen vozy Dacie, BMW X5/X6, Citroën C3 Aircross a její příbuzný, tedy VW Sharan. Když se nicméně zaměříme na detaily, zjistíme, že problémů s autem není zase tolik. Jeho reputaci ovlivňuje jen pár věcí, hlavně pak veškerá elektroinstalace. K selhání pak dochází rovněž u klimatizace či multimédií.
Dále lze zmínit haprující DSG, dvouspojková převodovka je nicméně dlouhodobě známou slabinou celého koncernu. Stejně jako mnohé motory spojené s únikem oleje. Rozhodně tedy trvejte na testovací jízdě, během které se zaměříte rovněž na funkčnost sedadel. V případě těch zadních, která byla okupována hlavně dětmi, pak můžete narazit také na špinavé skvrny nebo škrábance. Podobně na tom může být i 4 850 milimetrů dlouhá karoserie, neboť parkovací senzory nebyly standardem.
Slovo na závěr můžeme dát německým kolegům, kteří za zajímavou koupi označují vůz z roku 2019, se kterým jeho první a jediný majitel najel něco málo přes 80 tisíc kilometrů. Zvolil motor 2,0 TDI spolu s automatem DSG a nejvyšší úrovní výbavy FR-Line, který nyní nabízí za vůz nabízen za 33 890 Eur, tedy asi 827 tisíc Kč. To nám s ohledem na výše zmíněné jako moc dobrý obchod nepřipadá, špičkové dieselové verze zase tak levné nejsou. Ale někde člověk s představami o aktuální nabídce začít musí...



Alhambra byla k mání až do roku 2020, nejmladší exempláře tak mají na kontě již minimálně tříletý provoz. A přestože během té doby jejich majitelé nemuseli najet mnoho kilometrů, vozu ublížilo jeho hodnocení v TÜV Reportu. Snadno tak uspějete i se 400 tisíci korunami v kapse. Foto: Seat
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
dnes
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Nejnovější články
Nakonec existuje elektrické auto, které se stalo dobrou investicí. Stačilo, aby šlo o totální propadák, který si koupilo 9 lidí
před 8 hodinami
Renault chtěl rozptýlit obavy z elektromobilů rekordním dojezdem své novinky, ukázal tím ale jen jejich marnost
před 9 hodinami
Honda jako by chtěla podělat úplně všechno, proti vlastním zákazníkům jde i svými omezovači rychlosti
před 11 hodinami
Ani nejrychlejší Porsche všech dob nedokáže odolat brutální ztrátě hodnoty, pokud je elektrické
dnes
Tesla oficiálně odpískala hru na „udržitelnost”, je to významný signál pro celé odvětví
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
