Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně
17.11.2023 | Petr Prokopec
Tohle auto jako nové nikdy nebylo skutečně levné, nezájem o vozy třídy MPV ale udělal z ojetin této kategorie velmi zajímavé nabídky. Jen pár let staré, dalece nevyužité Alhambry tak mohou být vaše i za polovinu původní ceny.
Ještě před nějakými dvěma dekádami byla za auta budoucnosti označována MPV. A pokud někdo z Evropanů tehdy zatoužil po prostorném rodinném voze, lovil právě v této kategorii. V nabídce byla spousta modelů, které přicházely s řadou inovací, však třeba takový Opel Zafira představil sedadla, jenž bylo možné pouhým stisknutím tlačítka nechat zmizet v podlaze, a rozšířit tak zavazadelník. Něco takového je dnes vcelku běžné, v roce 1998 však byl systémem Flex 7 oslněn celý starý kontinent. Není tak divu, že první generace vozu zůstala v mnoha zemích součástí nabídky Opelu až do roku 2012 a prodávala se jako housky na krámě - ještě koncem předminulé dekády si ho jen v Evropě vybralo přes 217 tisíc lidí za rok.
Seat Alhambra prodávaný od roku 1996 na tom nebyl až tak dobře, šlo jednak o větší a dražší model, především se ale jednalo o nejméně výrazný vůz z trojlístku technicky téměř totožných modelů tvořený také Fordem Galaxy a Volkswagenem Sharan. V případě druhé generace, která zamířila do prodeje v říjnu 2010, tak došlo na značný posun - do délky Alhambra narostla o 22 centimetrů, do šířky pak o 9 cm. Nástup na prostřední a zadní řadu sedadel usnadnil příchod posuvných dveří a vůz začal rychle bodovat v anketách i u zákazníků.
V posledních dekádě se ale představy publika o rodinném autě zásadně změnily a pro většinu lidí se rodinným ideálem stala SUV, ne MPV. Alhambra tak z montážních linek sjela naposledy v roce 2020. Znamená to tedy, že pokud o ni stále máte zájem, musíte do bazaru. To má ale i své výhody, neboť před třemi lety jste museli k prodejcům dorazit minimálně s 814 900 Kč. A dnes byste takové auto nekoupili za míň než milion. V případě ojetin vám ale na vozy z roku 2020 stačí klidně 400 tisíc Kč, u těch vůbec nejstarších pak zhruba jen 100 tisíc.
Na základě dat německého TÜV Reportu má takový propad hodnoty své opodstatnění nejen v náležitosti mezi auta nechtěné třídy, ale také v nepřesvědčivé spolehlivosti. Mezi tří- a pětiletými vozy totiž Alhambra zaujímá 122. příčku, přičemž horší už jsou jen vozy Dacie, BMW X5/X6, Citroën C3 Aircross a její příbuzný, tedy VW Sharan. Když se nicméně zaměříme na detaily, zjistíme, že problémů s autem není zase tolik. Jeho reputaci ovlivňuje jen pár věcí, hlavně pak veškerá elektroinstalace. K selhání pak dochází rovněž u klimatizace či multimédií.
Dále lze zmínit haprující DSG, dvouspojková převodovka je nicméně dlouhodobě známou slabinou celého koncernu. Stejně jako mnohé motory spojené s únikem oleje. Rozhodně tedy trvejte na testovací jízdě, během které se zaměříte rovněž na funkčnost sedadel. V případě těch zadních, která byla okupována hlavně dětmi, pak můžete narazit také na špinavé skvrny nebo škrábance. Podobně na tom může být i 4 850 milimetrů dlouhá karoserie, neboť parkovací senzory nebyly standardem.
Slovo na závěr můžeme dát německým kolegům, kteří za zajímavou koupi označují vůz z roku 2019, se kterým jeho první a jediný majitel najel něco málo přes 80 tisíc kilometrů. Zvolil motor 2,0 TDI spolu s automatem DSG a nejvyšší úrovní výbavy FR-Line, který nyní nabízí za vůz nabízen za 33 890 Eur, tedy asi 827 tisíc Kč. To nám s ohledem na výše zmíněné jako moc dobrý obchod nepřipadá, špičkové dieselové verze zase tak levné nejsou. Ale někde člověk s představami o aktuální nabídce začít musí...



Alhambra byla k mání až do roku 2020, nejmladší exempláře tak mají na kontě již minimálně tříletý provoz. A přestože během té doby jejich majitelé nemuseli najet mnoho kilometrů, vozu ublížilo jeho hodnocení v TÜV Reportu. Snadno tak uspějete i se 400 tisíci korunami v kapse. Foto: Seat
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 2 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 3 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 5 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 6 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 13:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales