Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci
31.5.2023 | Petr Prokopec
Je to auto, po kterém v dobrých časech štěklo jen pár psů, v těch složitých ale najednou získává na zajímavosti. Opomíjení Berlinga číslo dvě většinou kupců totiž vede k jeho nízkým cenám, přitom s ním není spojeno větší množství nešvarů.
O francouzských vozech se obecně nemluví zrovna pozitivně. Připisován je jim sice nemalý komfort, zajímavý design a v posledních letech padají pochvalná slova i na pohonné jednotky, nicméně všeobecně zaznívají spíše negativa spojená hlavně s kvalitou a spolehlivostí. Řada z nich je založena na realitě, třeba s elektroinstalací francouzská auta skutečně problém mají. Proto ostatně jejich majitelé častěji než kdokoli jiný řeší třeba haprující stahování oken. Rozhodně však nelze šmahem celou produkci ze země galského kohouta šmahem nasypat do jednoho pytle.
Potvrzuje to ostatně i aktuální TÜV Report, dle kterého třeba takový Renault Captur skončil na 19. příčce. Jde tedy o jeden z nejspolehlivějších vozů, jaké si dnes můžete pořídit, stejně jako třeba o trochu větší Kadjar, který je pro změnu devětačtyřicátý. Hned pod ním navíc trůní Scénic, v případě Renaultu tedy naopak lze mluvit o vyšší spolehlivosti, než je tomu u mnoha Němců, kteří naopak dle předpokladů mají být „pünktlich“. Jenže realita často za předpoklady pokulhává, jak dokazuje třeba BMW X5/X6, které je páté od konce.
My se nicméně aktuálně nezaměříme ani Renault, ani na Peugeot, nýbrž na třetího v pořadí, tedy Citroën. Hlavně Berlingo totiž naznačuje, že na zvěstech o horší kvalitě může být alespoň špetka pravdy - mezi dvou- a tříletými vozy zastává 115. příčku ze 130, mezi čtyř- a pětiletými je pouze o dvě místa lepší. Následně se nicméně jeho pozice zlepšuje. Tedy jinými slovy, čím více do minulosti zamíříte, tím utratíte nejen méně peněz, ale můžete počítat s nižší poruchovostí, než je tomu u konkurence.
Právě z toho důvodu si posvítíme na druhou generaci, která se vyráběla v letech 2008 až 2018. Během té doby se Berlingo dočkalo dvou faceliftů, v rámci zevnějšku se tak vždy měnily pouze detaily. Znamená to, že ať již koupíte jakkoli starý exemplář, pokaždé bude vypadat spíše jak z minulého století. Na druhou stranu, jelikož ceny startují na úrovni 50 tisíc korun, ne zrovna oslnivý zevnějšek vás trápit nebude. Už jen proto, že Berlingo mělo zaujmout spíše užitnými vlastnostmi.
V tomto ohledu přitom jen stěží najdete lepší vůz. Jakmile totiž otevřete posuvné boční dveře, máte k dispozici opravdu prostornou kabinu. Ta nehostí pouze hluboké kapsy dveří, ale klidně i doplňkovou třetí řadu sedadel. V případě pětimístných variant lze standardně počítat s 675 litry v zavazadelníku, po překlopení celé lavice a jejím posunutí dopředu pak máte k dispozici dokonce tři tisíce litrů. Kromě toho lze nicméně druhou i třetí řadu kompletně vyjmout.
Tato variabilita se pochopitelně projevila i jistými negativy. Je jedno, zda uvnitř cestovali jen lidé, nebo třeba bedýnky se zeleninou, poškrábané plasty a fleky na čalounění jsou pomalu jistotou, se kterou je třeba počítat. Podobně je pak na tom karoserie. Při tak nízkých cenách ale nejde o něco, z čeho byste si měli dělat hlavu. Platí to pak rovněž o vrzajících plastech uvnitř či jistých elektronických zádrhelech, které nejsou cizí ani tomuto modelu.
Dobrou zprávou je, že na rozdíl od předchůdce netrápí majitele až tak moc technika, hlavně pak turbodmychadla přeplňovaných motorů. Byť kolegové z Německa jsou poněkud jiného názoru. Když totiž měli Berlingo zapůjčené na dlouhodobý test, při kterém najeli 100 tisíc kilometrů, dostal od nich Francouz nepříliš lichotivou známku 4-. I proto, že je potrápil předčasně opotřebovanou spojkou, prasklým výfukem a defektní kabeláží v motoru.
V případě ojetého exempláře z roku 2016, který měl najeto dokonce 141 361 kilometrů, ovšem žádné podobné potíže nezaznamenali. Dodávají však, že hlavně v interiéru je již vidět každý rok provozu takřka dvojnásobně. Cena 7 980 Eur (cca 189 000 Kč) by tak mohla být považována za lehce přemrštěnou. Zvláště když majitel zjevně neměl vůz v přílišné lásce a údržbě se věnoval jen minimálně. To dokládá mimo jiné chybějící krytka kol.
Přesto všechno lze Berlingo druhé generace doporučit jako zajímavou volbu v poměru výkonu a ceny, zvláště pokud potřebujete levné velké rodinné auto. Přes nějaké nešvary totiž to hlavní, co po něm chcete, zvládá na jedničku. A i když se něco takříkajíc vysype, náhradních dílů je všude plno. Jejich ceny jsou pak velmi nízké. Pokud tedy zvolíte dieselový motor, můžete kromě levného pořízení počítat s levným provozem ve všech ohledech.



Berlingo druhé generace sice nepatří mezi nejkvalitnější vozy vůbec, ovšem na levné náhradní díly narazíte pomalu na každém rohu. Pokud tedy hledáte levnou a nadmíru prostornou ojetinu za nízkou cneu, neměl by vám tento Francouz chybět ve výběru. Foto: Citroën
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 10 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 3 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 4 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 6 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 7 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva