Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální

Byly tu s námi dekády, jejich čas se ale naplnil. Tištěné příručky se stávají přebytkem, byť vám je automobilky za určitých okolností budou muset vydat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální

18.7.2016 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální

/

Byly tu s námi dekády, jejich čas se ale naplnil. Tištěné příručky se stávají přebytkem, byť vám je automobilky za určitých okolností budou muset vydat.

Píše se 21. století a papír začíná být přežitkem. Dokazují nám to dnes a denně kupříkladu mobilní operátoři, od nichž již tištěné vyúčtování za poskytnuté služby dostanete pouze na požádání a ještě si za něj musíte zaplatit. Standardem je elektronická faktura, tedy model, na který dávno najela spousta firem. Jen u tohoto kroku ovšem digitalizace světa nekončí a nekončí ani u postupného zastiňování papírových médií elektronickými, jako je to naše.

Novinkou je zrušení nutnosti dodávat k vozu tištěné uživatelské manuály, které v mnoha případech zabírají velkou část schránky před spolujezdcem. Mají také nějakou hmotnost, sice ne velkou, ale když některé automobilky honí gramy i skrze loga značky na kapotě, dokážeme si představit jejich frustraci, když na konci podobného procesu musely dle směrnice 2004/108 / EC vůz osadit klidně kilovým manuálem.

Zmíněná směrnice dosud pravila mj. to, že „informace poskytnuté koncovému uživateli mu musejí dovolit používat zařízení bez jakýchkoli dalších nezbytných kroků z jeho strany. Elektronické médium nebo odkaz na jiné místo není přípustný jako alternativa k papírovému provedení. Koncový uživatel má absolutní právo na rychlé a snadné použití zakoupeného zařízení bez jakýchkoli dalších povinností.” Papírové manuály tedy byly až do nynějška nezbytnou součástí každého nového prodaného vozu, prostě to nešlo jinak. S tím je ale nyní konec.

I v Bruselu se totiž přenesli do nového milénia a přišli s upraveným nařízením. To praví: „Zatímco bezpečnostní informace musí musí být poskytnuty v papírové podobě, nestanoví-li specifická legislativa jinak, není nezbytné, aby veškeré informace byly poskytnuté touto formou. Mohou být poskytnuty také elektronicky nebo skrze jiné paměťové médium. Navzdory tomu ale musí být papírová verze zdarma k dispozici všem spotřebitelům, kteří o ní požádají.”

To je poměrně zásadní změna a výhody hledejme hlavně na straně nákladů pro automobilky a zátěže pro životní prostředí. Takový Chrysler, který své modely pro USA osazuje jen tenčí verzí manuálu už od roku 2009 (podrobné informace dodává na DVD, tedy podobně, jako nyní umožňuje evropská legislativa), vypočítal, že takto ročně ušetří 20 tisíc stromů a milion dolarů (cca 24,3 mil. Kč).

Pro uživatele tu ale existují i nevýhody. Možná jste poznali některou z už existujících elektronických uživatelských příruček výrobců, které byly dosud dodávány s těmi tištěnými paralelně. A zorientovat se v nich není vždy snadné, některé systémy navíc pracují s daty dosti pomalu. A jsou tu pochopitelně i jiné situace - třeba když se vám ve voze pokazí zrovna elektronika. V takové chvíli vám digitální verze uživatelské příručky bude platná jako mrtvému zimník, zvláště pokud navíc k poruše dojde v místech, kde není k dispozici jakýkoliv signál a informaci si nevyhledáte ani na internetu. Jde sice o situaci, která může být ojedinělá, nicméně stát se může a vy budete v takové chvíli absence tlusté bichle litovat.

Na tyto případy Evropská unie zdánlivě pamatuje zmíněnou možností vyžádat si u prodejce klasickou tištěnou uživatelskou příručku, která vám musí být dodána bez dalšího poplatku. Ani to vám ale nepomůže, pokud jste si ji nevyžádali dříve a do oné nepravděpodobné situace jste se dostali právě v tuto chvíli.

Ale nehledejme jen nevýhody, elektronické řešení má pochopitelně i své výhody. Některé systémy dovolují velmi rychle vyhledat cestu z problému, který vás zrovna trápí. Ukáží vám také názorně, co lze s tím či oním prvkem dělat na animacích. A pokročilá řešení pracují i s tzv. rozšířenou realitou (viz přiložené fotografie), kdy vám je cesta např. k dolití kapaliny do ostřikovače vykreslena přímo na obrazu vašeho vozu na tabletu či chytrém mobilu.

My jen dodáme, že přechod z papíru na digitál bude mít svůj vliv také na různé úniky nových modelů. Například Renault Mégane Sedan jsme si mohli představit krátce před oficiální premiérou právě díky tištěnému uživatelskému manuálu. Podobných odhalení pro příště jistě ubude, neboť do z řetězu subjektů připravujících takovou věc vypadne minimálně jeden - tiskárna, ta už při začátku prodejů nebude důležitá, automobilky nebude muset mít připravené hory tištěných materiálů dlouho před startem prodejů. Na druhou stranu, informace i fotky unikají i na elektronické cestě mnoha jinými kanály, takže nečekejme, že by se na poli úniků obecně něco podstatného změnilo...


Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 1 - Navod k obsluze auta tisteny konec 01Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 2 - Navod k obsluze auta tisteny konec 02Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 3 - Navod k obsluze auta tisteny konec 03
Tištěné návody k obsluze aut či uživatelské příručky, chcete-li tu s námi byly dlouho

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 4 - Navod k obsluze auta tisteny konec 04Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 5 - Navod k obsluze auta tisteny konec 05Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 6 - Navod k obsluze auta tisteny konec 06
A nikoli jen v rámci nabídky českých či obyčejných modelů aut

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 7 - Navod k obsluze auta tisteny konec 07Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 8 - Navod k obsluze auta tisteny konec 08Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 9 - Navod k obsluze auta tisteny konec 09Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 10 - Navod k obsluze auta tisteny konec 10
Teď je nahrazují elektronické příručky s novými funkcemi...

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 11 - Navod k obsluze auta tisteny konec 11Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 12 - Navod k obsluze auta tisteny konec 12Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 13 - Navod k obsluze auta tisteny konec 13
...nebo dokonce systémy v tabletech a chytrých mobilech pracující s tzv. rozšířenou realitou

Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 14 - Renault Megane Sedan uzivatelsky manual 01Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 15 - Renault Megane Sedan uzivatelsky manual 02Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 16 - Renault Megane Sedan uzivatelsky manual 03Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální - 17 - Renault Megane Sedan uzivatelsky manual 04
Renault Mégane Sedan jsme si ještě před premiérou mohli prohlédnout právě díky tištěnému uživatelskému manuálu, respektive díky jeho úniku. V této podobě už se možná chystaná novinka dostala ven předčasně naposledy

Zdroj: Autoblog.nl

Petr Prokopec

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše