Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
26.1.2025 | Petr Prokopec
Poklesy hodnot elektromobilů v čase zůstávají extrémní a letos mohou vzhledem k ještě vyššímu tlaku na prodej nových aut přes minimální zájem o ně dál narůst. Nevíme, jestli je to výhra aspoň pro druhé majitele, pokud ale elektromobil chcete, koupě ročního vozu bude nesrovnatelně výhodnější.
Pokud dnes chcete co nejrychleji přijít o spoustu peněz, není nic snadnějšího. Stačí si pořídit nový elektromobil a prožít si osobně zoufalé příběhy jejich kupců, kteří přišli i o několik milionů korun během pár let. Pryč jsou doby, kdy aspoň o některé modely byl stabilně vysoký zájem, dnes se projevuje spíš to, co zatím nejlépe pochopilo Porsche. Říká tomu „nová dynamika trhu” a popření „tradičních předpokladů o chování zákazníků”.
I přesto, že mimořádně vysoké ztráty hodnoty elektrických modelů v čase jsou tu s námi již několik let, je třeba dál počítat s tím, že zůstatková hodnota koupeného vozu poklesne klidně o desítky procent či milion korun dřív, než oschne inkoust, s jehož pomocí podepíšete kupní smlouvu. Tím ovšem váš finanční sešup nekončí, dokonce ani v případě, že neusedáte příliš často za volant. Po pouhém roce vlastnictví totiž klidně můžete přijít o tolik, že by to stačilo na koupi menšího bytu.
I později je dynamika poklesu hodnoty tak vysoká, že nelze jednoduše říci, že když jedni trpí, druzí se mohou smát - na tohle budou dojíždět všichni, neboť vinou vynucovaných prodejů nových aut, jejich prodejů pod nákladovou cenou, neschopností vybudit poptávku po nich jinak na trhu ojetin a omezenou životností zejména baterek, jejichž náhrady jsou až nepochopitelně drahé, rychlý pokles hodnoty pokračuje dál a dál. Přece jen je ale nejintenzivnější zkraje, takže pokud některé z elektrických aut chcete - a nemáme s tím opravdu žádný problém - vyplatí se jej nekupovat nové.
Možná se ojetinám běžně vyhýbáte, ale tady vážně není mnoho co riskovat. S ročním stářím a drobným nájezdem lze dál počítat se zárukou, která je v případě elektromobilů obvykle osmiletá a na dohled může být pouze limitní nájezd, který se pohybuje nejčastěji kolem 160 tisíc kilometrů, vystoupat ale může ještě o polovinu výš. I tak vás bude zatěžovat neobvykle vysokou ztrátou hodnoty, ale z desátého patra prostě dvakrát nespadnete.
Že to tak je, dosvědčuje i analýza kolegů z německého Focusu. V prvé řadě si posvítíme na Audi e-tron GT, které můžete s nájezdem mezi pěti a deseti tisíci kilometrů koupit za 68 až 90 tisíc Eur, tedy za 1,7 až 2,2 milionu korun. Jako nový přitom tento model u nás startuje na 3 243 900 Kč. Úspora se tady 50 procentům obvykle jen blíží, tuto míru ale může i překročit, pokud logo Audi vyměníte za emblém Porsche. Spřízněný Taycan Turbo S je totiž k mání jako nový od 5 411 278 Kč, za ojetinu s 10 000 km ale dáte v přepočtu klidně jen 2,5 milionu korun. A to se bavíme o aktuálních cenách nových kusů, ceny dnes zlevněných aut byly dříve často ještě vyšší.
Dvojice Audi a Porsche je momentálně spojena s velkou svolávací akcí, kvůli které majitelé nemohou svá auta používat naplno, pokud vůbec. Může se tedy zdát, že výrazné úspory jsou spojené pouze s nimi, neboť lidé se jich chtějí zbavit. Ovšem další výčet jen potvrzuje, že obrovský propad hodnoty je vlastní téměř každému elektromobilu. Třeba takové BMW iX40 xDrive s pouhými pěti tisíci najetými kilometry může po roce stát méně než 50 tisíc Eur, tedy pod 1,2 milionu korun. Nové však oficiálně pod 2 067 000 Kč nekoupíte.
Přesunout se můžeme k Mercedesu, jehož EQS je k dispozici od 2 640 220, za verzi EQS 450 ale již musíte dát přes tři miliony korun. Ne tak na při koupi vozu z druhé ruky, v takové chvíli vám na osmnáctiměsíční auta stačí méně než 65 000 Eur (1,6 milionu Kč). Znovu je u toho přitom nájezd pod 5 000 km, majitelé tak vlastně ani nestihli ošoupat volant a sedačky. A je vlastně i jedno, za co všechno si připlatili, neboť u elektromobilů hodnotu neurčuje luxus na palubě, nýbrž baterie.
Naplno se to ukazuje v rámci mainstreamu, neboť třeba takový Fiat 500e zpočátku stál víc než 36 tisíc Eur (903 tisíc korun). Protože měl ale k bestselleru daleko, došlo na jeho zlevňování, což se odrazilo na trhu s ojetinami - zde totiž třeba předváděčku s pomalu nulovým nájezdem pořídíte pod 20 000 Eur (cca 502 tisíc korun). Sourozenci Opel Corsa-e a Peugeot e-208 jsou pak sice k mání o zhruba 5 000 Eur (asi 125 tisíc Kč) dražší, znovu však mluvíme o téměř nulovém nájezdu a minimálním stáří.
Zastavit se můžeme rovněž u koncernu Volkswagen, kde Škoda nedávno představila faceliftovaný Enyaq. Ten původní tak lze pořídit pod 30 tisíc Eur neboli pod 750 tisíc korun, i když nemá najeto ani pět tisíc kilometrů a nový stál téměř dvakrát tolik. VW ID.3 je na tom prakticky stejně, na jedny z prvních vyrobených exemplářů vám pak dnes dokonce méně než čtvrt milionu korun.
Pro nás je to všechno spíš důvod, proč se těmto modelům vyhnout zcela, finanční riziko s nimi spojené je vzhledem k nepřirozenosti jejich pohybu trhem vždy nadstandardně vysoké. Ale pokud nějaký prostě chcete, roční auta stojí za úvahu.



Enyaq za méně než 750 tisíc korun? Taková je realita dnešních dní u rok starých ojetin. Foto: Škoda Auto
Na takovém Taycanu Turbo S můžete ušetřit znovu polovinu a nominálně i tři miliony korun, ačkoli znovu půjde sotva o roční vůz. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch