Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Projet už nesmí nikdo, nejen spalovací auta. Paříž zakázala průjezd centrem všem autům bez rozdílu
10.11.2024 | Petr Prokopec
Francouzská metropole se postupně uzavírá autům, a to zjevně bez ohledu na pohon nebo typ. Výjimku dnes v centru mají jen ti, kteří tam bydlí, nebo do těchto míst míří za konkrétním ospravedlnitelným účelem, jinak přijdou tučné pokuty.
Fanouškem dopravních zácp a kolon nejspíš není nikdo. Ve velkých městech, jako je třeba Praha, s nimi ovšem musíte počítat, ostatně i proto, že na položení jejich základního kamene došlo v době, kdy jediné, co mělo čtyři kola, bylo koňské spřežení. Podobně je na tom ostatně i Paříž. Jenže její starostka Anne Hidalgo vyhlásila autům válku. A protože nejspíše nabyla pocitu, že její dosavadní snahy byly příliš malé, došlo nyní na další krok - zřízení tzv. Zóny s omezeným provozem.
ZTL neboli Zone á Trafic Limité je hezčí název pro faktický zákaz vjezdu všech aut do vybraných míst s výjimkou rezidentů či lidem mířícím do ní za konkrétním účelem. Pokud jí tedy chcete pouze projet, jste persona non grata, člověk s autem nevítaný. A jako takový budete platit pokutu, který není zrovna malá - částku 135 Eur (cca 3 500 Kč) na své kapse již pocítí leckdo.
A nejde o pár ulic. Centrem Paříže, kterého se omezení týká, totiž dennodenně projíždí 400 tisíc aut. A omezení má dopadnout na dobrou polovinu z nich. „Cílem ZTL je omezit dopravu a nechat využívat silnice těmi vozy a lidmi, kteří je opravdu potřebují,“ ospravedlňuje zavedení zón Bastion Thibault, který je má na povel. Omezení přitom platí po 24 hodin 7 dní v týdnu, po prvních šest měsíců ovšem policisté budou motoristy prý pouze varovat.
Jakmile však na jaře příštího roku ona lhůta uplyne, přijdou ke slovu ony pokuty. Uchráněni od nich nebudou ani majitelé elektromobilů, opatření je namířeno proti jakémukoli projíždějícímu vozu s jakýmkoli pohonem. Přičemž dodržování pravidel nebude kontrolováno pouze policií, ale i kamerovým systémem. Turisté jim pak dle stávajících pravidel Evropské unie mohou uniknout, ovšem víceméně jen za předpokladu, že se se svým vozem do Francie již nevrátí.
Omezení je aktuálně spojeno s prvními čtyřmi okrsky, tedy s oblastí, která má necelých osm kilometrů čtverečních. Předpokládá se ovšem, že někdy od roku 2026 dojde k rozšíření ZTL na větší část metropole ležící na Seině. Vedení města přitom doufá, že tímto způsobem dojde na zkvalitnění života rezidentů. A dodává, že dle výzkumů pouze 3 procenta lidí jezdí nakupovat autem, pročež by opatření mělo zkomplikovat situaci jen několika obyvatelům.
Na reálný dopad ZTL, která je v platnosti od tohoto týdne, si nicméně budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. I kdyby ale vše dopadlo nepříznivě, krok zpátky ani nečekáme, to spíš naopak. O co se vsadíme, že další na mušce budou oni rezidenti? Však na kole se po centru dá jezdit také a auto můžete nechat někde na předměstí. Liberté, égalité, fraternité, vskutku.




Je jedno, zda máte elektromobil jako třeba Citroën e-C3 - pokud v centru Paříže nebydlíte, už se tam autem nepodíváte. Co přijde příště? Foto: Citroën
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 30 minutamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 2 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva