Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rakousko zvyšuje povolenou rychlost na dálnici nejblíž ČR. Vydrží to tentokrát?
25.3.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Rakousko je jednou z mála světových zemí, které se nebojí experimentovat se zvyšováním nejvyšší povolené rychlosti. Zkusí to zas, tentokrát na A1.
Probírat paušální rychlostní limity na silnicích je pro racionálně uvažujícího člověka vždy bolestivá věc. Nikdy a nikde nebylo jakkoli prokázáno, že by jejich zavádění mělo hmatatelný vliv na nehodovost nebo následky dopravních nehod a na naprosté většině míst byly tyto limity uvedeny v praxi kvůli úsporám paliva v časech ropné krize. Odstraněny ale obvykle nebyly a to obvykle z bezpečnostních důvodů.
Došlo k tomu, i když v případě nehodovosti nepřineslo zavedení limitů nic pozitivního. Nakonec i naše země si ještě v časech ČSSR prošla postupným zrušením všech rychlostních limitů a jejich pozdějším skokovým zavedením. A následky jsou dobře zdokumentovány - nehod ani jejich obětí neubylo, právě naopak. Tohle ale můžete říci tisíckrát, můžete přidat zkušenosti Australanů s rušením omezení a nebo statistiky Němců, kteří po dekády provozují dálnice s neomezenou rychlostí a patří mezi nejbezpečnější vůbec. Vždy vám ale někdo opáčí nesmyslem ve stylu „rychlost zabíjí” a je po diskuzi.
V České republice se tak žádná rozumná debata na toto téma nevede, vlastně skoro nikde na světě. Pár výjimek ale existuje a jednou z nich je kupodivu Rakousko. Asi bychom tuto zemi neoznačili za bůhvíjak svobodomyslné místo, možná díky blízkosti Německa si ale Rakušané uvědomují, jak nesmyslně svazující je omezovat rychlost vždy a všude. Opakem nevoláme po anarchii, ale po místně či časově platných omezeních - paušální limit 130 km/h třeba na tříproudé dálnici za Linzem směrem na Salcburk ve 4 hodiny ráno nemá absolutně žádný smysl. Absolutně žádný.
Právě na některých úsecích dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem by nyní limit měl být rozvolněn. Bohužel jen na 140 km/h s cílem sledovat důsledky, ale víte jak je to s tím deštěm a kapkami. „Chci to během jednoho roku vyzkoušet na testovacích úsecích a zjistit, co to způsobí,” řekl rakouský ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer. Očekává, že zvýšení limitu učiní dopravu plynulejší a tedy bezpečnější i ekologičtější, což je pro Rakušany vždy důležité. Hofer říká, že zbytečná brzdění a akcelerace neprospívá bezpečnosti ani spotřebě, vyšší rychlost by mohla pomoci dopravu uklidnit. A máme za to, že uvažuje správně.
Je to dobré znamení, je ale otázkou, co si od změny slibovat. Rakousko už mezi léty 2006 a 2007 testovalo na vybraných úsecích limit dokonce 160 km/h a - jak by rozumný člověk očekával - žádné negativní důsledky z hlediska bezpečnosti se nedostavily. Rakouskou přesto tehdy nesvolilo k zavedení trvalých 160 km/h alespoň na vybraných dálnicích - snad letošní test povede k trvalejší a pokud možno i intenzivnější změně...



Rakouská policie nyní bude muset na některých úsecích dálnice A1 trochu zmírnit svou aktivitu - jezdit se bude moci až 140 km/h
Zdroj: Krone
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
včera„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejnovější články
V dobách „motorové svobody” se v Evropě dalo koupit i tohle: Normální kompakt s motorem 2,0 V6
včeraAston Martin pustí 10 šťastlivcům nejrychlejší auta, která kdy vyrobil, nechá si za ně řádně zaplatit
včeraCosi piccola... Nový Fiat Panda se dočká menšího a ještě levnějšího sourozence, Italové s ním nebudou otálet
včeraBMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva