Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Spolehliví pracanti do 50 000 Kč: I za takové peníze jde koupit slušný ojetý vůz
4.8.2020 | Mirek Mazal
Koupě auta nikdy není úplně levný špás, neboť i když sáhnete po vozu s minimální cenovkou, jeho další provoz se může rychle prodražit. S pečlivým výběrem to tak ale nutně být nemusí.
Spousta z nás se během života dostává do situace, kdy sice potřebuje něco nutně koupit, současně ale má hluboko do kapsy. Může se uskromnit a potřebu řešit jinak, může se zadlužit, ale také může vše vyřešit něčím starším z druhé ruky, co sice ztratilo na hodnotě, ale pořád to funguje. Tento přístup lze docela dobře uplatnit při nákupu automobilu, kdy se vyplatí sledovat nabídku zajímavých ojetin a pokusit se udělat dobrý obchod.
Snadno se to dělá, když máte „zbytečné” statisíce, to už se pak dostanete i k zánovním vozům zlevněným o desítky procent, které mohou být ještě řadu let v záruce. Horší je to s koupí alespoň trochu spolehlivého vozu za opravdu málo peněz, i tady ale je z čeho vybírat.
Zvolili jsme velmi odvážnou hranici padesát tisíc korun českých, která je pro svobodu výběru nutně limitující. Ale i hromádka asi dvou průměrných českých platů skýtá určité možnosti. Dali jsme v těchto mezích dohromady desítku relativně obyčejných aut, která se pyšní statisticky nejlepší spolehlivostí napříč různými studiemi a i na sklonku svého života platí za pracanty, kteří se k vám otočí zády jen když nebude zbytí. Obvykle jsou to vozy začínající s cenami ještě mnohem níže, v jejich případě si lze s 50 000 Kč v kapse už vybírat z lepších kousků.
1. Opel Corsa (C)
Ceny od: 25 000 Kč
Německého prcka můžete v obstojném stavu v jeho třetí generaci sehnat už za 25 tisíc korun. Malý automobil určený všem věkovým kategoriím zvládnou provozovat i nepříliš majetní lidé, kteří uvítají širokou dostupnost levných náhradních dílů. Litrový motor nesrší spolehlivostí a před pořízením je potřeba věnovat pozornost zadnímu zavěšení anebo elektrohydraulickému řízení.



Foto: Opel
2. Hyundai Accent (2. generace)
Ceny od: 22 000 Kč
Druhá iterace asijského Accentu už je mechanicky solidním autem, třebaže dokáže uspokojit ty, kteří od auta nemají žádná velká očekávání. I takoví se ale najdou a koupí od 22 tisíc Kč mohou ušetřit na zajímavější investice. Autobazary nabízejí ještě levnější kusy, ale ty mají vysoký nájezd nebo nejlepší roky za sebou. Pětidveřová konfigurace hatchbacku nabídne nečekanou praktičnost, asi největším problémem je kvalita zpracování a pověst korejské značky.
3. Nissan Primera (P12)
Ceny od: 29 000 Kč
Primera ukazuje, že pár desítek tisíc na auto není důvodem k zoufání - stačí i na čtyřdveřový automobil střední třídy. Obchodníci zavalili nabídku ojetin moha kusy a s ohledem na minimální poptávku je možné narazit i na levnější exempláře. Auto je to přitom kvalitní, jeho kontroverzní design ale většinu kupců bezpečně odrazuje. Těsně pod třiceti tisíci korunami začínají udržovanější Primery připravené na další štaci. Živější naftové verze mohou mít výrazně vyšší nájezd a je u nich větší šance na nějakou tu poruchu.
4. Nissan Almera (N16)
Ceny od: 12 000 Kč
Tento japonský kompakt umí být i překvapivě zábavný, primárně ale nabízí zajímavý poměr výkonu a ceny. Potenciální problémy mohou skýtat senzory vačkového hřídele, nebo klikového hřídele, které časem zhorší startování. Některé modely se neubránily napadení korozí, ceny jsou dnes ale skutečně lidové.
5. Škoda Octavia (I)
Ceny od: 18 000 Kč
Asi není třeba podrobněji představovat dlouhodobě nejprodávanější auto v České republice. Ceny jeho první generace jsou už skutečně velmi nízko a svým fortelem i snadno u dostupností levných náhradních dílů může dobře posloužit i motoristům s velmi omezeným rozpočtem. Levněji vychází benzínové varianty, které lze sehnat do dvaceti tisíc korun. Vyplatí se najít dieselový motor o objemu 1,9 litru, protože jeho výdrž je obdivuhodná a opravy zvládá každý šikovnější automechanik. Jak jsme již naznačili, výhodou je dostatek náhradních dílů originální produkce či z druhovýroby.
6. Honda Civic (6. generace)
Ceny od: 14 000 Kč
Další z výběru opět pochází z Východu a pořád umí posloužit i zájemcům o záživnou jízdu. Civic není největší ani nejpraktičtější, ale zábavným řízením překoná snad všechny ostatní kandidáty z tohoto výběru. Po zimě se téměř jistě objeví nové rezavé díly, ale technicky vzato se Civic může pochlubit dobrou kvalitou.
7. Ford Focus (I)
Ceny od: 10 000 Kč
První generace Focusu dávno dostala moderní pokračovatele, ale ti se prakticky nedokázali vyrovnat skvělým jízdním vlastnostem předchůdce. Sklony k přetáčivému naladění by už dnes neprošly, což je velká škoda degradující radost z řízení. Dvoulitrový motor s výkonem 96 kW (131 koní) by byl nejlepší variantou, ale těch se moc nedochovalo, nejlepším kompromisem je benzinová 1,6. Levným dieselům 1,8 TDDi ze začátku produkce je lepší se vyhnout.
8. Toyota Yaris (1. generace)
Ceny od: 20 000 Kč
Malá Toyota si vzhledem ke své třídě a velikosti docela drží cenu, levné kusy hledající majitele jsou většinou po provozu v městské džungli obouchané. Dvacet tisíc korunu by mělo stačit na Yaris, který ještě stihne majiteli udělat radost na přeplněném parkovišti. Kompaktní rozměry lze využít k parkování na úzkých místech, kam by se mnohem dražší auta nevešla. Spolehlivé motory jsou prosté zákeřných poruch, na kapličku přístrojů umístěná uprostřed palubní desky je třeba si zvyknout.
9. Toyota Avensis (1. generace)
Ceny od: 31 000 Kč
Toyot z 90. let by tu mohlo být ještě více, ale vybrali jsme dvě - vedle Yarisu i Avensis. Je to další rodinné vozidlo, které se dá pořídit za přijatelnou cenu. Tento model byl oblíbený mezi taxikáři, protože stačilo měnit spotřební materiál a vůz se odvděčil železnou spolehlivostí, takové bychom ale mezi ojetinami nehledali. Pohodlné jízdní vlastnosti s dostatkem prostoru nabídne snad jako jediný z automobilů za třicet tisíc korun, které zvládnou sloužit bez závad ještě další roky.
10. Suzuki Swift (1. generace)
Ceny od: 37 000 Kč
Malé Suzuki zvládá i skvěle pobavit řidiče. Zábavný faktor jde ovšem na úkor užitné hodnoty vozu malých rozměrů. Známé technické nedostatky se týkají slabších tlumičů a hlučných ložisek převodovky, ostatní součástky by měly odolat vyššímu kilometrovému nájezdu. Dražší modely byly vybaveny dokonce pohonem všech kol s připojitelnou zadní nápravou.
Bleskovky
- Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
včera - Rodinný hatchback předvedl na Autobahnu rychlost hodnou Ferrari za zlomek ceny
9.4.2021 - Dodnes nejsilnější dieselový osobák ukázal, co i po 9 letech dovede na německé dálnici
6.4.2021 - Řidič nejrychlejší Kie se předváděl na silnici, na vlastní kůži si prožil Troškovu pohádku
5.4.2021
Nejnovější články
- Luxusní ojetá auta, která pořád vypadají draze a přesto nestojí víc než nová Octavie
před 9 hodinami - Vítejte v Absurdistánu, na koupi Ferrari za 11 milionů je možné získat státní dotaci
před 11 hodinami - Škoda Karoq se v Rusku prodává za ceny, o kterých se nám u nás už snad ani nezdá
včera - Jedno z nejdrsnějších nákladních aut světa míří do zvláštní služby, bude z něj CATV
včera - Jedno z nejvzácnějších BMW na 20 let zmizelo z dohledu, během nich jako by zastavilo čas
včera - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
včera - Nová čínská X5 je poněkud matoucí. Není to BMW a prodává se za sedminu jeho ceny
včera - Někdo nacpal do rodinného auta motor 27,0 V12 z tanku, s 2 500 koňmi má jet jako ďas
včera - Obří loď Ever Given je znovu zaseklá v Suezu, i když už ji neblokuje najetí na břeh
včera - Rus rozebral nový Renault Duster, našel v něm věci, které v novém autě najít nechcete
10.4.2021
Živá témata na fóru
- Onboard videa 00:35 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 23:22 - Předseda
- Rychlodotazy 22:40 - HOUZJ5AJ
- i30 kombi vs Ceed sw 21:10 - PalaS
- Řidiči, co to mají v ruce... 18:54 - Honza42
- Malé pracovní auto na dlouhé trasy cca kolem 100-250k 18:48 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 12:34 - pavproch
- IT poradna 10.4.2021 - ctrl_j
- Instalace LED loga na AUDI 2014 10.4.2021 - skt
- Autokamera 10.4.2021 - brnenska.odchytova