Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stačí přidat „rakev” na střechu, aby se dojezd elektrické Škody Enyaq smrskl z mizerného na tragický
17.2.2024 | Petr Miler
Ještě nikdy se slovo „rakev” nezdálo být pro označení přídavného střešního úložného prostoru tak příhodné jako nyní, neboť pro elektromobily jde o skutečnou rakev jejich dojezdu. V principu je dopad podobných řešení stejný bez ohledu na pohon, u elektromobilů je ale zkrátka mnohem víc patrný.
Chcete poznat, jak moc problematický život se současnými elektromobily je? Pak je prostě začněte používat úplně stejně jako svůj dosavadní spalovací vůz, víc není třeba. Přesně tato slova říkám v diskuzích o konkurenceschopnosti elektrických aut, neboť jsou v některých ohledech tak nepřesvědčivá, že snadno dokážou zdiskreditovat sama o sobě.
Ano, možná budete patřit mezi pár procent lidí, které nijak neomezí, ale co všichni ostatní? Stačí přestat plánovat každou náročnější jízdu a neustále přemýšlet nad tím, kde a jak takovému autu „prospět”, aby odvádělo svou práci, a dříve nebo později skončíte opuštěni v polích s vozem, jehož mobilitu zachrání už jen odtahovka. Je to jedním slovem otravné. Elektromobil je jako zaměstnanec, který je důležitý pro váš byznys, potřebujete, aby „fungoval”, nemůžete se na něj ale spolehnout a musíte se neustále starat o to, aby byl k dispozici a odváděl aspoň minimální penzum práce, která se od něj očekává.
Ukáže se to už při úplně normálních přesunech, ale stačí přidat cokoli „extrémnějšího” a máte problém. Hodně dlouhá cesta? Problém. Cesta do velmi odlehlých končin? Problém. Cesta ve velké zimě? Problém. Cesta ve velkém horku? Problém. Cesta v plném obsazení? Problém. Prostě všechno dnes normální, relativně snadno zvládnutelné najednou může být problém. Možná lepší příměr než onen zaměstnanec je protivná partnerka, které se můžete snažit plnit i zcela nevyřčená přání a přesto vás nakonec „seřve”. Vzpomeňme Saturnina: „Ano, chtěla jsem růži a toto je růže. Ale naprosto nevhodná. Vzhledem k mému věku, barvě šatů, společnosti, kterou očekávám. Prostě nevhodná!” takhle se „chová” elektrické auto i k pečujícímu uživateli.
Skutečně tedy stačí vystavit elektromobil čemukoli jinému než naprosto standardním podmínkám a cestě probíhající přesně podle síťového grafu, aby se ukázaly jeho slabiny. Poslední projev? Test kolegů z nizozemského Autoblogu, kteří v praxi vyzkoušeli, jak moc velký vliv na dojezd elektrické Škody Enyaq má „rakev”. Pochopitelně nemyslíme skutečnou rakev, ale střešní úložný box, který si i spousta Čechů dává na auto, když jedou v zimě na hory, v létě k moři... Je to normální věc.
Každý zkušený motorista ví, že „rakev” citelně zvyšuje aerodynamický odpor, takže „hůř jede a víc žere”, ale upřímně řečeno to krom pár šetřílků mnoho lidí nerozhází. Na použitelnosti spalovacího auta to nic velkého nemění - zajedete k pumpě o něco dřív a v cíli budete možná o 5 minut později, jedna hloupá kolona bude mít větší efekt. S použitelností elektromobilu to ale zamává pořádně.
Jak zjistila praktická zkušenost, už tak mizerný dojezd Enyaqu při naprosto spořádané jízdě učiní střešní box (optimalizované řešení od Thule) leda tragickým. Při obyčejné dálniční stotřicítce vzroste spotřeba elektřiny z 23,9 kWh na 100 km na 28,9 kWh, tedy o masivních 21 procent. U spalovacího auta to bude velmi pravděpodobně to samé, ale viz výše, nic to nezmění. Tady to se 77kWh baterií (ekvivalent ani ne 20 litrů nafty v nádrži dieselu) pořádně zamává a z 310 km dojezdu to udělá 264 km na jedno nabití. A co si budeme namlouvat, tohle není realita, ze 100 na 0 s kapacitou baterek nikdo nepůjde. Obvyklým optimem bude posun 80-10, takže se bavíme o 185 km dojezdu.
Řeč je přitom o předpisové dálniční jízdě stabilními 130 km/h s jinak poloprázdným autem, kdo takhle jezdí? Přidejte 10-20 km/h rychlosti, v Německu i víc, přidejte pravidelné zrychlování, naložené auto, větší zimu... A budete rádi za 120 km praktického dojezdu, aniž byste si jakkoli vyhazovali z kopýtka. Kolegové se tedy ptají, zda je vliv „rakve” na dojezd Enyaqu „dramatický”. Odpověď musí být samozřejmě „ano”.
Je to jen další ze střípků do mozaiky faktické neudržitelnosti elektrických aut. Neudržitelnosti z hlediska jejich použitelnosti. Fakt, že na českých prodejích nových vozů nemají aktuálně podíl ani 3 procenta, ze všeho nejvíce říká jedno: Mají problém s přehledem uspokojit automobilové potřeby jakékoli podstatně větší skupiny motoristů. Mnozí další by museli platit více za méně, proč by to měli dělat?
Škoda ráda zdůrazňuje praktickou použitelnost Enyaqu. Reálně je ale mizerná, to je to jediné, co lze k věci říci. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Autoblog.nl, Škoda Auto, SDA
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 11 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
včera - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva