Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola
7.9.2019 | Mirek Mazal
Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.
Výrobci aut jsou v době dominance estetičnosti nad praktičností příliš zbabělí na to, aby lepší verze svých automobilů osazovali menšími disky s pneumatikami o větším profilu. Obutí nízkoprofilové gumy těsně kopírující hranu ráfku může vypadat skvěle a může mít i další výhody, v každodenní praxi ale obvykle činí auta citelně horšími.
Na tento aspekt se ve svém posledním videu zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který probral všechny nevýhody pneumatik s nízkým profilem. Jednou z těch největších je jejich náchylnost k poškození, a to zvláště u moderních aut, která jsou mnohem těžší, než bývala. Všechna ta kila působí na stále menší objem pružného materiálu mezi pevným diskem a vozovkou, což logicky zvyšuje pravděpodobnost poškození ráfku samotného, pneumatiky, popř. obojího najednou.
Jason o tomto riziku jistě věděl předem, přesto dal v případě Tesly Model 3 Performance přednost (popravdě řečeno při konfiguraci neměl na výběr) větším, 20" diskům kol. Na Modelu 3 vypadaly výborně, ale jen do chvíle, než došlo ke zničení dvou z nich přejetím jediné nerovnosti na silnici. Škoda byla vyčíslena na 2 668 dolarů, tedy 62 400 Kč - to je hodně drahá legrace na jeden přejetý výmol. Když už se to ale stalo, sériové disky Jason nahradil o dva palce menšími. A nemůže si to vynachválit - osmnáctky jsou levnější, lehčí, auto je s nimi rychlejší, bezpečnější i pohodlnější.
Auto s novým obutím totožného typu jako z výroby tak dosáhne ve stejných podmínkách prokazatelně lepšího zrychlení. Velký disk vždy znamená větší rotující i neodpruženou hmotnost; ta první má negativní efekt na rychlost auta, ta druhá zase zhoršuje fungování odpružení. Názorně změřená akcelerace z místa na stovku po opravě proběhla za 3,34 sekundy, zatímco původní konfigurace dosahovala času 3,42 sekundy.
Potvrzení výhod zajistila další disciplína ve formě brzdění. Nízkoprofilová konfigurace sice zastavila Model 3 o něco dříve, čili na kratším úseku, to ale jen kvůli širším pneumatikám. Jason tedy kvůli tomuto aspektu očekával ještě lepší výsledek a zásadnější rozdíl vzhledem k šířce styčné plochy s cestou. Při použití stejně širokých pneu na ráfcích s nižším profilem budou i brzdné schopnosti lepší, opět kvůli menší rotující hmotnosti.
Menší disky a pneu s vyšším profilem znamenají také komfortnější a tišší jízdu po špatném povrchu, oběti jsou přitom minimální. Autor zmiňuje jednu neměřitelnou vlastnost, a to reakce vozu na rychlé změny směru, které by se s menšími koly měly zhoršovat. Byť je ale Jason očekával, nakonec změnu k horšímu nepocítil - něco takového skutečně nejde lehce změřit, nicméně Jason nedokázal prokazatelně poznat neochotu vozidla zatáčet po výměně nízkoprofilových kol za ta s vyšší bočním podílem měkké směsi.
Pochopitelně, výhod s menšími koly bude přibývat jen do určité míry, nic se nesmí přehánět, ale 20 palců na kompaktním sedanu je vážně příliš. Výměnu tak velkých, obecně jistě hezčích kol za menší praktičtější lze v takovém případě jen doporučit, tedy pokud chcete mít fakticky lépe fungující auto.












Argumenty ve prospěch menších kol jsou jednoznačné, zřetelnou výhodou tak velkých, 20" disků na relativně malém autě je jen lepší vzhled
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB