Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola
7.9.2019 | Mirek Mazal
Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.
Výrobci aut jsou v době dominance estetičnosti nad praktičností příliš zbabělí na to, aby lepší verze svých automobilů osazovali menšími disky s pneumatikami o větším profilu. Obutí nízkoprofilové gumy těsně kopírující hranu ráfku může vypadat skvěle a může mít i další výhody, v každodenní praxi ale obvykle činí auta citelně horšími.
Na tento aspekt se ve svém posledním videu zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který probral všechny nevýhody pneumatik s nízkým profilem. Jednou z těch největších je jejich náchylnost k poškození, a to zvláště u moderních aut, která jsou mnohem těžší, než bývala. Všechna ta kila působí na stále menší objem pružného materiálu mezi pevným diskem a vozovkou, což logicky zvyšuje pravděpodobnost poškození ráfku samotného, pneumatiky, popř. obojího najednou.
Jason o tomto riziku jistě věděl předem, přesto dal v případě Tesly Model 3 Performance přednost (popravdě řečeno při konfiguraci neměl na výběr) větším, 20" diskům kol. Na Modelu 3 vypadaly výborně, ale jen do chvíle, než došlo ke zničení dvou z nich přejetím jediné nerovnosti na silnici. Škoda byla vyčíslena na 2 668 dolarů, tedy 62 400 Kč - to je hodně drahá legrace na jeden přejetý výmol. Když už se to ale stalo, sériové disky Jason nahradil o dva palce menšími. A nemůže si to vynachválit - osmnáctky jsou levnější, lehčí, auto je s nimi rychlejší, bezpečnější i pohodlnější.
Auto s novým obutím totožného typu jako z výroby tak dosáhne ve stejných podmínkách prokazatelně lepšího zrychlení. Velký disk vždy znamená větší rotující i neodpruženou hmotnost; ta první má negativní efekt na rychlost auta, ta druhá zase zhoršuje fungování odpružení. Názorně změřená akcelerace z místa na stovku po opravě proběhla za 3,34 sekundy, zatímco původní konfigurace dosahovala času 3,42 sekundy.
Potvrzení výhod zajistila další disciplína ve formě brzdění. Nízkoprofilová konfigurace sice zastavila Model 3 o něco dříve, čili na kratším úseku, to ale jen kvůli širším pneumatikám. Jason tedy kvůli tomuto aspektu očekával ještě lepší výsledek a zásadnější rozdíl vzhledem k šířce styčné plochy s cestou. Při použití stejně širokých pneu na ráfcích s nižším profilem budou i brzdné schopnosti lepší, opět kvůli menší rotující hmotnosti.
Menší disky a pneu s vyšším profilem znamenají také komfortnější a tišší jízdu po špatném povrchu, oběti jsou přitom minimální. Autor zmiňuje jednu neměřitelnou vlastnost, a to reakce vozu na rychlé změny směru, které by se s menšími koly měly zhoršovat. Byť je ale Jason očekával, nakonec změnu k horšímu nepocítil - něco takového skutečně nejde lehce změřit, nicméně Jason nedokázal prokazatelně poznat neochotu vozidla zatáčet po výměně nízkoprofilových kol za ta s vyšší bočním podílem měkké směsi.
Pochopitelně, výhod s menšími koly bude přibývat jen do určité míry, nic se nesmí přehánět, ale 20 palců na kompaktním sedanu je vážně příliš. Výměnu tak velkých, obecně jistě hezčích kol za menší praktičtější lze v takovém případě jen doporučit, tedy pokud chcete mít fakticky lépe fungující auto.












Argumenty ve prospěch menších kol jsou jednoznačné, zřetelnou výhodou tak velkých, 20" disků na relativně malém autě je jen lepší vzhled
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
před 5 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 11 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejčtenější články
Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025SsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
17.9.2025Sázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
17.9.2025Podívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
17.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 10.16. 14:39 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch