Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc mění reznutí bezpečnost jen 10 let starých aut? Výsledky testu překvapí
13.4.2018 | Mirek Mazal | 30 příspěvků
Že moderní auta nereznou a pokud, jde jen o trochu povrchové koroze? Budete se divit, ale reznou stále a na jejich pasivní bezpečnost to má velký vliv.
Auta zaznamenala v posledních dekádách obrovský pokrok ve všech ohledech, daleko největší změny ale nastaly v oblasti bezpečnosti. Zatímco vozy s mnoha sty koňmi výkonu či maximální rychlostí přesahující 300 km/h jsou tu s námi už dekády, opravdu bezpečných automobilů jsme se dočkali až v posledních letech. Auta přibližně od minulé dekády odolají při nehodách i takovým nárazům, že je skoro těžké se v nich zabít. A podle toho také vypadají stále příznivější statistiky dopravních nehod a jejich následků.
Bylo by ale naivní si myslet, že když auto bylo svou bezpečností na vrcholu v polovině minulé dekády, bude na podobné úrovni i nyní. A nemluvíme teď o dalším pokroku, který dřívější úspěchy logicky odsunul do pozadí, ale méně zjevné skutečnosti - faktu, že auta stárnou a stále podléhají korozi, i když na první pohled se díky pozinkované karoserii mohou zdát v tomto ohledu nedotknutelná.
Právě na tento aspekt se zaměřili lidé švédské spotřebitelské organizace Villaagarnas Riksforbund po boku pojišťovny Folksam a podrobili nárazovým zkouškám dvě auta, která bude leckdo považovat za moderní a relativně bezpečné ojetiny. Tyto testy takový pohled na ně asi nezmění, jednoznačně ale ukazuje, že bezpečnost aut postupem času slábne, a to nikoli zanedbatelným způsobem. Ověřována byla odolnost proti nárazu u první generace Mazdy 6 z let 2003 a 2008 a Volkswagenu Golf páté generace, který byl vyráběn též mezi léty roku 2003 do 2008. Obě auta (u Mazdy nepřekvapivě, u VW více) se vyznačovala jistou mírou koroze, kterou plně odkryl rozklad při následných simulovaných nehodách.
Testovací proces spočíval v čelním nárazu, poté nastoupili další obětní beránci na boční náraz. Vše se odehrávalo dle dobových norem EuroNCAP, což je důležitá poznámka - kdyby posuzování crashtestů proběhlo dle aktuálních kritérií, těžko bychom mohli nové výsledky srovnat s výstupy někdejších testů.
První na řadu šla Mazda. „Když byla Mazda 6 testována čelním nárazem, auto se zdeformovalo takovým způsobem, že sedadlo řidiče skončilo opřené interiér vozidla a figurína dostala zásah do hlavy od B sloupku,“ uvedla Villaagarnas Riksforbund. Právě pohyb figuríny včetně sedačky nevyvolal dobrý dojem, náraz hlavou do sloupku jen přispěl horšímu bodování. Jako nově vyrobený vůz obdržela šestka svého Času v hodnocení NCAPu 26 bodů - ty odpovídaly slabším čtyřem hvězdám z pěti. Nynější zkouška znamenala jen 18 bodů a tři hvězdy. To nemusí vypadat až tak varovně, o 20 % vyšší pravděpodobnost úmrtí pasažérů během autonehody už ale zní hůř.
Golf následoval s velkým očekáváním, jestli se bude opakovat citelné stárnutí konstrukce po vzoru Mazdy, které jsou proslulé náchylností ke korozi. Volkswageny naopak platí za dobře chráněné vozy a přes viditelnou rez na některých částech vozu dopadl lépe. Ve srovnání s původním výsledkem zcela nového automobilu starší exemplář ztratil jen jeden bod, pokud řešíme odolnost vůči nárazu. Na pětihvězdičkovém bodovacím stupni EuroNCAP zaznamenal nový Golf slabších pět hvězd (33 bodů), zatímco jako starý získal silné čtyři (32 bodů).
Jak je tedy patrné, koroze postupem času pasivní bezpečnost aut citelně snižuje. Obecně to jistě není překvapení, jako faktor při rozhodování o koupi vozu to ale zákazník běžně bude brát v potaz možná u několik dekád starých aut, nikoli u těch klidně jen 10 let starých. Proto se znovu sluší připomenout přehled aut nejvíce a nejméně odolných proti korozi - nejde tu jen o peníze za případné výměny některých dílů, ale i o zdraví. Ani jedno z testovaných aut není vůči stárnutí netečné a obě měla viditelně zkorodované díly - tradičně snáze reznoucí Mazda si ale za dekádu na tomto světě pohoršila o dost více než lépe chráněný VW...








Mazda 6 první generace při opakovaném testu dle dobových standardů EuroNCAP...
... stejná muka zažil VW Golf 5, který dopadl podstatně lépe
Zdroj: Villaägarnas Riksförbund
Diskuze 30 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
včera - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejčtenější články
- Tesla v Evropě rychle ztrácí půdu pod nohama. Přesně tak, jak se dalo očekávat
26.1.2021 - Jen jedenkrát v historii vyrobilo Porsche neprůstřelnou 911, zklamala jedinou věcí
26.1.2021 - Německé značky chystají nebývalou čistku v nabídce, skončí řada modelů i motorů
26.1.2021 - Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby
26.1.2021 - Máme spoustu nových informací o první skutečně nové Ladě Niva po 47 letech
26.1.2021 - Nová Škoda Fabia ukázala možný vzhled, nové tvary ji snad vrátí ztracený výraz
27.1.2021 - K mání je vzácný propadák, který si koupil sám Muammar Kaddáfí, vzniklo jich jen 8
27.1.2021 - Bývalý šéf vývoje Fordu řekl, jak jedině se elektrická auta cenově vyrovnají těm spalovacím
27.1.2021 - Zájem o ruskou Škodu Octavia RS přes nízkou cenu povážlivě klesá, cena tak letí ještě níž
27.1.2021 - Korejci ještě víc připepřili své SUV s „neviditelnými” světly, i těmi říká, co je zač
27.1.2021
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- iso konektor 00:55 - OndraK123
- Pneu koutek 00:14 - abgx1
- Volkswagen obecne 23:50 - fast001
- Elektromobily a vse kolem nich 22:02 - ExFun
- Vodíkový pohon - hydridová pasta 20:13 - mim1978
- BMW Divize 19:47 - Předseda
- Onboard videa 19:21 - abgx1
- Koronavirus 15:41 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 12:59 - Lachende Bestien
- Lyžárna 23.2.2021 - jerry