Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tímto rozšířeným řidičským nešvarem si spousta lidí zbytečně ničí své auto
27.8.2018 | Petr Miler
Člověk je tvor od přírody líny a tuto vlastnost bohužel projevuje i při řízení auta. Jinak si nelze vysvětlit, proč by by si někdo měl odkládat ruku na hlavici řadicí páky, kam vůbec nepatří.
Rozličným řidičským nešvarům se věnujeme pravidelně a i o tento jsme v minulosti zavadili. Protože ale vyvolal některé nechápavé dotazy a nemáme pocit, že bychom na silnicích viděli řidiče se od něj odvracet, rozhodli jsme se k němu ještě jednou vrátit a probrat jej samostatně a podrobněji. Je to ostatně věc, která je potenciálně nebezpečná a zbytečně snižuje životnost podstatné části auta, takže čím méně lidí ji bude praktikovat, tím lépe.
Řeč je o odkládání ruky na hlavici řadící páky manuální převodovky. Pokud to děláte u automatu a jde o elektronický volič, je to problém „jen” z poloviny - z hlediska řízení, což je aspekt, kterému se dnes primárně věnovat nechceme. Už v autoškole vám jistě říkali, že máte mít obě ruce na volantu a nebyla to prázdná fráze. Jen takto dokážete bryskně a všemi směry reagovat na to, co se na silnici může semlít. A že jsou to někdy opravdu nečekané věci. S jednou rukou na volantu a druhou na řadičce buď nebudete schopni provést kýžený manévr s takovou razancí a přesností, jak by bylo třeba. A nebo prováháte drahocenné desetiny sekundy, než se znovu oběma rukama chopíte volantu, během kterým jste mohli zabránit nejhoršímu.
Pokud vám ale tento důvod nestačí k tomu, abyste volant drželi oběma rukama prakticky neustále a k řadící páce či voliči „zabloudili” pouze tehdy, kdy je to opravdu třeba, je tu i motivace druhá - z pohledu neblahých následků tohoto nešvaru pro techniku auta. U vozů s moderními automaty vážně není moc co zkazit, pokud se vám tedy elektronickým voličem „nepovede” přepnout například z módu Drive do Neutral a vnést tak do jízdy něco, co jste původně neměli v úmyslu. Z voliče totiž vede jen kabel přenášející jednoduché signály o tom, co má samotná převodovka dělat. Na volič tak můžete klidně pověsit tašku s nákupem a pokud jej nestáhne směrem, kdy vyšle převodovce nějaký signál, nestane se vůbec nic. U manuálního řazení je ale situace docela jiná.
Nejen u převodovek umístěných za motorem, tedy hned vedle řidiče, kde je řadička přímo napojena na mechanismus řazení, také v drtivé většině dnešních aut, kde vedou od řadicí páky k převodovce fyzická táhla, znamená ruka na její hlavici neustálou jemnou manipulaci s vnitřními mechanismy převodovky. Jakýkoli pohyb či tlak uvede nějakou část celého soukolí do pohybu a právě nedbale odložená ruka na řadičce způsobí něco, co by rozhodně neměla.
Zjednodušeně řečeno - a konkrétněji vám to případně nastíní ilustrace níže - vedou táhla od převodovky k tzv. vidličkám. Ty pro změnu operují se zubovými spojkami, které s pomocí tzv. synchronů zajistí samotnou změnu převodového stupně tím, že do sebe zapadnou ozubená kola trochu jiné velikosti než předtím. To ve výsledku znamená jiný poměr rychlostí otáčení motoru a kol.

Manuální převodovka je vlastně docela jednoduchý mechanismus. Ne ale zase tak jednoduchý, aby mu nešlo ublížit
Všechny tyto součásti jsou pochopitelně uzpůsobeny tomu, aby s nimi bylo manipulováno. řadička počítá s tím, že na ni sáhnete, táhla, že za ně zatáhnete, vidličky, že pohnou se zubovou spojkou atd. Některé z těchto částí jsou ale konstruované jen k tomu, aby s nimi bylo zacházeno po velmi krátký čas, neboť i docela línému řidiči bude změna převodového stupně trvat maximálně tak sekundu. Pokud si ovšem na řadící páku začnete odkládat ruku, vystavíte některé součásti zátěži, na kterou stavěné prostě nejsou.
Řeč je zejména o vidličkách, zubových spojkách a synchronech, které pouhé zatížení řadící páky při zařazeném převodu uvede do akce. Nechápejte nás špatně - pokud si zlehka položíte ruku na řadičku před přeřazením, tedy v podstatě ji máte jen nablízku, není to žádný problém, neuděláte nic. Existují ale lidé, kteří si opravdu položí ruku celou její vahou na řadičku při zařazeném pátém převodovém stupni a mají ji na ni celou dobu, než přeřadí na šestku. A to je naprosto špatně.
Celý mechanismus „v tahu” nedovolí, aby byla pětka jen tímto tlakem vyřazena, takže auto funguje normálně, tímto zatížením už jsou ale uváděny do akce vidličky tlačící zubové spojky a obě součástky jsou nadměrně namáhány. Pokud toto bude dělat dlouho, vidličky budou takto postupně „opracovávány”, až přestanou plnit svou funkci. A můžete se modlit, aby jejich zbytky nenadělaly v převodovce další paseku.
Podobný problém je odložení ruky na řadící páku se zařazeným neutrálem třeba při jízdě z kopce. Pokud je tlak přílišný, je tu znovu zatížení vidliček a zubových spojek, ale také synchronů. Nakonec si můžete zkusit v nízkých otáčkách takový experiment - jeďte třeba 50 km/h, vyřaďte na neutrál, nechte vše uklidnit a bez spojky zkuste pomalu a velmi jemně zařadit nějaký vyšší kvalt, např. pětku. Uslyšíte, jak se převodovka dává do práce a máte-li opravdu dobré synchrony, roztočí si sama kolečka tak, že čistě a bez „počítání zubů” zařadíte. To proto, že váš tlak posunul vidličky, ty spojky a ty synchrony. Když si hala bala odložíte ruku na řadící páku z kopce, způsobíte úplně totéž, pro nic a se zbytečným zatížením pro celý mechanismus řazení.
Dobrý řidič zkrátka nepoužívá řadící páku jako opěrku ruky. Protože je to řadicí páka a s tou se řadí. Klidně 20krát za minutu, ale pokaždé s návratem pravé ruky na volant. Zkuste to, vaše převodovka vám bude vděčná. A ostatní řidiči třeba též, když jim pomůžete lepší reakcí vyřešit následky třeba i jejich chyb. Zajímají-li vás další typické nešvary prováděné s manuální převodovkou, náš starší článek vám nastíní ještě čtyři jiné...
Odkládání ruky na hlavici řadící páky je bohužel velmi častým nešvarem
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 3 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 16:42 - Stepan
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 13:56 - Vrooom
- Rychlodotazy 05.05. 10:05 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB