Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci odhalili pozadí nejčastější příčiny smrtelných nehod. Je jiné, než se myslelo
6.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jen máloco je na silnici tak nebezpečné jako když některé z aut zcela přestane být řízeno. Přesně o to se postará spánek řidiče. Co za něj může? Únava to kupodivu primárně není.
Mikrospánek je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod. Průzkum provedený v Austrálii ukázal, že spící řidiči mají na svědomí pětinu všech incidentů končících smrtí některého z cestujících, a to je více než v jakémkoli jiném případě. Je to logické. Neřízené auto může klidně v plné rychlosti skončit ve stromu u silnice. A stejně tak pro ostatní neexistuje více nevyzpytatelný řidič než ten, který auto vůbec neřídí - i většina opilců aspoň nějak reaguje.
Že nejde o banalitu, potvrzuje i zjištění, že 20 procent motoristů přiznalo, že již za volantem usnulo. Je tedy evidentní, že jde o stěžejní problém, který se pochopitelně netýká jen Austrálie. Nově se do jeho eliminace vložila melbournská univerzita technologie (RMIT), která přišla se zajímavým poznáním. Mělo se za to, že za případy usnutí za volantem stojí hlavně únava, ta ale není primární příčinou.
„Když jste unaveni, pochopitelně netrvá dlouho, než začnete podřimovat. Zjistili jsme ovšem, že k ukolébání mozku i těla přispívají také vibrace, jež produkuje sedačka během jízdy. Naše studie prokazuje, že tyto vibrace na nízké frekvenci progresivně vzbuzují ospalost i u lidí, kteří jsou odpočinutí a zdraví,“ uvedl k průzkumu profesor Stephen Robinson. Zároveň dodal, že letargie se může projevit už pouhých 15 minut poté, co se rozjedete.
Robinson a jeho tým zkoumal skupinku 15 dobrovolníků. Ti se zúčastnili testu na simulátoru, jenž dokáže prakticky naprosto přesně zreplikovat jízdu na monotónní dvouproudé silnici. Simulátor byl ukotven na platformě, jež dokáže vyprodukovat vibrace na různé frekvenci. Test probíhal ve dvou kolech, kdy během prvního byli dobrovolníci vystaveni vibracím na nízké frekvenci (4-7 Hz), při druhém pak žádným.
Vědci následně sledovali měnící se srdeční tep, na jehož základě zjistili, že během prvních 15 minut přichází první znaky ospalosti. Ta se po půl hodině již začíná projevovat výrazněji a vyžaduje od řidičů mnohem větší úsilí. Po hodině pak dochází k její kulminaci, kdy v podstatě zpomalený srdeční tep u všech jedinců naznačil, že jsou na hranici spánku. Na silnici by tedy v podstatě byli nadmíru nebezpeční.
Není to ovšem jediný výsledek, ke kterému se vědecký tým dobral. Další z členů týmu, Mohammad Fard, uvedl, že „vibrace na některých frekvencích mají přesně opačný efekt a udržují motoristy vzhůru“. Vědci proto hodlají v průzkumu pokračovat. Zapojit do něj chtějí daleko více lidí, aby zjištěné výsledky byly co nejkomplexnější. S těmi následně chtějí seznámit automobilky.
Můžeme tedy předpokládat, že během pár let bychom se mohli dočkat sedadel s „pozitivními vibracemi“, jež nás nebudou nutit k mikrospánku, ale naopak k bdělosti. Je přitom velmi pravděpodobné, že díky tomu poklesne úmrtnost na silnicích daleko větší měrou než všemi represivními opatřeními...



Tým australských vědců zjistil, že za mikrospánkem nestojí v prvé řadě únava, ale hlavně vibrace na nízkých frekvencích, jenž produkují sedačky. I proto jistě malé děti v autě obvykle usínají snáze než kde jinde...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dealeři aut v Číně krachují po tisících, hlavní důvody jsou varováním i pro Evropu
před 5 hodinamiPoslední osmiválcový supersedan světa s ručním řazením končí, obrat výrobce ale dává naději na pokračování
před 7 hodinamiDechberoucí, dodnes sotva jetý VW Passat W8 kombi s ručním řazením může být váš, je to dokonalé memento doby
před 8 hodinamiJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
před 10 hodinamiFerrari postavilo pro svého zámožného klienta unikátního moderního nástupce legendární F40, na cenu se raději neptejte
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.19. 12:05 - mafel
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.18. 11:47 - pavproch
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam