Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci odhalili pozadí nejčastější příčiny smrtelných nehod. Je jiné, než se myslelo
6.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jen máloco je na silnici tak nebezpečné jako když některé z aut zcela přestane být řízeno. Přesně o to se postará spánek řidiče. Co za něj může? Únava to kupodivu primárně není.
Mikrospánek je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod. Průzkum provedený v Austrálii ukázal, že spící řidiči mají na svědomí pětinu všech incidentů končících smrtí některého z cestujících, a to je více než v jakémkoli jiném případě. Je to logické. Neřízené auto může klidně v plné rychlosti skončit ve stromu u silnice. A stejně tak pro ostatní neexistuje více nevyzpytatelný řidič než ten, který auto vůbec neřídí - i většina opilců aspoň nějak reaguje.
Že nejde o banalitu, potvrzuje i zjištění, že 20 procent motoristů přiznalo, že již za volantem usnulo. Je tedy evidentní, že jde o stěžejní problém, který se pochopitelně netýká jen Austrálie. Nově se do jeho eliminace vložila melbournská univerzita technologie (RMIT), která přišla se zajímavým poznáním. Mělo se za to, že za případy usnutí za volantem stojí hlavně únava, ta ale není primární příčinou.
„Když jste unaveni, pochopitelně netrvá dlouho, než začnete podřimovat. Zjistili jsme ovšem, že k ukolébání mozku i těla přispívají také vibrace, jež produkuje sedačka během jízdy. Naše studie prokazuje, že tyto vibrace na nízké frekvenci progresivně vzbuzují ospalost i u lidí, kteří jsou odpočinutí a zdraví,“ uvedl k průzkumu profesor Stephen Robinson. Zároveň dodal, že letargie se může projevit už pouhých 15 minut poté, co se rozjedete.
Robinson a jeho tým zkoumal skupinku 15 dobrovolníků. Ti se zúčastnili testu na simulátoru, jenž dokáže prakticky naprosto přesně zreplikovat jízdu na monotónní dvouproudé silnici. Simulátor byl ukotven na platformě, jež dokáže vyprodukovat vibrace na různé frekvenci. Test probíhal ve dvou kolech, kdy během prvního byli dobrovolníci vystaveni vibracím na nízké frekvenci (4-7 Hz), při druhém pak žádným.
Vědci následně sledovali měnící se srdeční tep, na jehož základě zjistili, že během prvních 15 minut přichází první znaky ospalosti. Ta se po půl hodině již začíná projevovat výrazněji a vyžaduje od řidičů mnohem větší úsilí. Po hodině pak dochází k její kulminaci, kdy v podstatě zpomalený srdeční tep u všech jedinců naznačil, že jsou na hranici spánku. Na silnici by tedy v podstatě byli nadmíru nebezpeční.
Není to ovšem jediný výsledek, ke kterému se vědecký tým dobral. Další z členů týmu, Mohammad Fard, uvedl, že „vibrace na některých frekvencích mají přesně opačný efekt a udržují motoristy vzhůru“. Vědci proto hodlají v průzkumu pokračovat. Zapojit do něj chtějí daleko více lidí, aby zjištěné výsledky byly co nejkomplexnější. S těmi následně chtějí seznámit automobilky.
Můžeme tedy předpokládat, že během pár let bychom se mohli dočkat sedadel s „pozitivními vibracemi“, jež nás nebudou nutit k mikrospánku, ale naopak k bdělosti. Je přitom velmi pravděpodobné, že díky tomu poklesne úmrtnost na silnicích daleko větší měrou než všemi represivními opatřeními...



Tým australských vědců zjistil, že za mikrospánkem nestojí v prvé řadě únava, ale hlavně vibrace na nízkých frekvencích, jenž produkují sedačky. I proto jistě malé děti v autě obvykle usínají snáze než kde jinde...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový plán GP Katalánska včera 08:12
- Oliveira musí hledat jinou alternativu včera 08:00
- European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 2-7.9.2025 1.9.2025
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix 31.8.2025
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony 31.8.2025
Nejnovější články
Nový šéfdesignér Audi skutečně vykradl sám sebe. Otřesný Jaguar byl jeho nápad a velmi podobný německý sporťák je jím též
před 24 minutamiRusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
včeraElektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
včeraNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
včeraMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 20:14 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch