Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Výběr spotřební daně z paliv loni vážně klesl, změnit to jde snadno
16.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Autoři daňové politiky tohoto státu dostali další lekci. Přesně podle předpovědí příjmy ze spotřebních daní navzdory jejich sazbám klesají.
Chytří paraziti se během milionů let naučili využívat své hostitele jen do té míry, aby zdroj své obživy nenechali chcípnout. Pokud mu nádavkem neubližovali a v ideálním případě si uměli s hostitelem navzájem vycházet vstříc, mohla jejich koexistence přerůst až do oboustranně výhodné symbiózy. Dobrým příkladem jsou třeba mravenci a jejich „dojné krávy“, mšice.
Ti z nenažranějších cizopasníků, kteří chtěli všechno rychle a nejlépe naráz a neuvědomovali si, že je i zítra den, skončili v duchu teorie jistého pana Darwina tam, kde ani slunce nesvítí. Bohužel častokrát společně se svým hostitelem. Jeden by řekl, že člověk se dokáže více než kterýkoli jiný živý tvor na Zemi pozorováním přírody naučit hodně rozumného, třeba i od těch cizopasníků. Někteří asi ano, pořád se ale objevují paraziti z rodu nepoučitelných.
Mohl by o tom mluvit třeba český stát a především jeho zákonodárná moc, která byla předem varována (a měla myslím i pár dobrých příkladů z různých oblastí), jak to asi dopadne, když bude na strategických surovinách jako je benzín a nafta rýžovat pomocí spotřebních daní více, než je únosné.
Jak jsme vám podrobně popsali v jedné z našich analýz, situace je taková, že motorista dnes odvádí formou různého zdaňování z jednoho litru benzínu více než 70 procent částky do kapsy státu. Podle něj je to samozřejmě v pořádku. Poslední čísla ale říkají, že nemusí a dalším utahováním smyčky se může stát, že kůň přejde z unaveného klusu do stavu strnulého až infarktového. Náběh na to má.
Podle stránek E15 stát loni vybral na spotřebních daních z nafty a benzínu 81 miliard korun. To určitě není málo, navíc krásně nám to dokumentuje, jak moc je jeho hospodaření závislé na příjmech a spotřebě motoristů. A snad to pomůže alespoň trochu otevřít oči i těm, kteří jsou naivně přesvědčeni, že stát bude donekonečna podporovat různé formy alternativní, zejména pak elektrifikované dopravy. Nebude, nemůže si to totiž dovolit a nebo časem zatíží i je, protože už neumí rozumně hospodařit ani s tím, co má dnes.
Těch 81 miliard je totiž o celých 2,1 miliardy Kč méně, než stát plánoval vybrat podle návrhu státního rozpočtu a o 400 milionů korun méně ve srovnání s rokem 2010. Překvapivé to ani není. Pokud má tranzitující dopravce možnost natankovat v jiném státě levněji, samozřejmě tak učiní ještě před hranicemi. A pochopitelně ani motoristům nezůstane jiná možnost, než pečlivěji přemýšlet nad každou cestou.
Výběr daně z benzínu a nafty tedy očekávání nesplnil. Čímž zde vyvstává riziko, že to kdosi z parlamentu pojme jako ideální záminku na navržení opětovného zvýšení daní. Když se to navíc správně socialisticky podá v médiích (pár průjezdů černých Audi to spraví), průměrný televizní divák se s tím snad i ztotožní.
Mám ale zato (a je nás víc), že to jde i jinak. Přesně tento problém jsme totiž řešili v naší online petici za snížení spotřební daně, kde se do této chvíle podepsalo přes čtyřicet tisíc lidí. Právě v ní konstatujeme, že vysoké daně nejenže ubíjejí nás, ale ubíjejí i samotný stát, který se připravuje o příjmy od transitních dopravců, které by přirozeně mohl mít. Stačilo by, aby benzin a nafta nebyly dražší než v okolních zemích. Dražší o tolik, o kolik je vyšší místní spotřební daň.
Pokud to není lhostejné ani vám, může se nás sejít dost na to, aby si někdo tam nahoře konečně uvědomil, že nás v době rekordně vysokých cen paliv odírá daněmi v Evropě nadprůměrnými. A sám si tím škodí.



Na těchto místech jsme všichni loni (a letos je tomu bohužel stejně) platili zejména kvůli zvýšeným sazbám spotřební daně až absurdně vysoké ceny, abychom tím docílili toho, že celkový výběr daně se dále snížil. Stát si tak vzal více peněz od českých motoristů a nikam si tím nepomohl - nákladní dopravci se tankování v Česku vyhýbají, seč mohou...
Zdroje: e15.cz, badische-zeitung.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 3 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 6 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha