Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Záběry crash testů řady generací legend evropských aut ukazují, kam se posunula jejich bezpečnost
3.1.2023 | Petr Prokopec
Vysokou pasivní bezpečnost aut dnes považujeme za něco samozřejmého, však obočí lidé zvedají už když nějaký vůz nedosáhne maximálních pěti hvězd. Ne vždy tomu tak bylo, i takové BMW 3 získalo v roce 1997 hvězdy jen dvě. A historie nejen jeho crash testů sahá ještě dál.
Pasivní bezpečnost aut se v posledních pár dekádách zlepšila opravdu zásadním způsobem. Velkou zásluhu na tom má organizace Euro NCAP, která byla založena v roce 1996, o zavedení určitých standardů se ale v Evropě začalo diskutovat už v 70. letech minulého století. Stanovit se je nicméně povedlo až po zhruba dvou desetiletích. Velký posun přišel hlavně v roce 1994, kdy britské ministerstvo dopravy začalo chystat program NCAP neboli New Car Assessment Programme. O ten se pak začaly zajímat i další země starého kontinentu.
O sedm let později byla organizace Euro NCAP již poměrně respektovanou institucí. Poprvé populárních pět hvězd udělila druhé generaci Renaultu Laguna. I když je nutné dodat, že se tak nestalo během prvního kola crash testů. Francouzi se sice ke kýženému výsledku přiblížili, ovšem dosáhli jej až poté, co upravili zádržné systémy a boční airbagy. Tím dalece překonali generaci první, které byla pro změnu zpětně jedna hvězdička sebrána. Mimo jiné i proto, že čelní sloupek se posunul o 145 mm dozadu.
Opravdu razantní vývoj, který proběhl hlavně na konci 90. let, je patrný i u zbytku automobilové branže. Přesvědčit se o tom ostatně můžete na vlastní oči, neboť kanál The Car Crash na Youtube dal dohromady kompilaci videí mapujících nárazové testy populárních modelů v řadě generacích. Za záběry a zkouškami přitom nestojí jen Euro NCAP, ale rovněž i německý autoklub ADAC či americký institut IIHS. Také tyto organizace přitom pomohly posunout bezpečnost kupředu.
Stejně jako první a druhá generace Renaultu Laguna se liší i různé verze Mercedesu třídy C či Audi A4. Když třícípá hvězda v roce 1993 vyrukovala s generací W202, získala jen dvě hvězdy. To je vlastně až překvapivě málo, zvláště když dnes je německá automobilka známa jako společnost, která řadu bezpečnostních prvků představuje jako vůbec první v branži. Také před 30 lety pak ostatně třídu C vybavila i bočními airbagy, ovšem ty se v případě bočního nárazu dostatečně nenafoukly. Kritiku si v případě bočního nárazu vysloužilo i Audi A4, i když jeho dobové tři hvězdy mohou v kontextu zmíněného působit ještě pozitivně.
My jsme z dostupných kompilací vybrali dvě, které mapují vývoj výsledků crash testů dvou německých legend - VW Golf a BMW řady 3, ke kterým jsou k dispozici materiály sahající opravdu hodně do historie. Pro leckoho navíc může být překvapivé, že takové BMW řady 3 generace E36 nemá daleko ke ztělesnění pojmu „pojízdná rakev“. Vůz nejprve získal dvě hvězdy, následně ale o jednu přišel. Posun volantu při nárazu ohrožoval hrudník řidiče, zatímco posunutý brzdový pedál se stal hrozbou pro chodidla. Nástupce E46 však již byl hodnocen čtyřmi hvězdami, jakkoliv i na jeho adresu pršely výtky.
Překvapením mohou být výsledky čtvrté generace Volkswagenu Golf. Ta přišla v roce 1997 a ihned zamířila na vrchol. Oproti předchůdci totiž nabídla jak vyspělejší vzhled, tak více prostoru uvnitř. A v neposlední řadě také daleko vyšší bezpečnost odměněnou dokonce čtyřmi hvězdami. Golf tak na tom byl v rámci ochrany posádky i pěších lépe než německé prémiovky, v případě dětských pasažérů pak dokonce již umožňoval i ukotvení autosedačky pomocí tehdy nového systému Isofix.
Více vás již slovem nebudeme zdržovat, místo toho odkážeme na sérii videí mapujících pokrok v rámci bezpečnosti. Zároveň přihodíme i záběry z crash testů posledních generací Volkswagenu Golf a BMW řady 3. Jak je přitom na první pohled patrné, šance na přežití pomalu většiny havárií jsou v jejich útrobách opravdu vysoké. Leckdo má po zhlédnutí těchto záběrů tendenci se divit, že někdo z nehod v 90. letech vůbec odešel živý, jak ale ukazují dobové statistiky, žádná jatka na silnicích nepanovala. A dokonce i v Československu v době, kdy po silnicích jezdila ještě daleko méně bezpečná auta za časů neomezené rychlosti na všech silnicích, nehod a jejich tragických následků se zavedením tohoto benevolentního institutu postupně ubývalo, navzdory dramaticky rostoucímu počtu aut v provozu. Inu, lidé jsou zjevně odpovědnější řidiči, než si mnozí myslí. A pasivní bezpečnost už je jen pomyslnou poslední záchranou pro chvíle, kdy všechno ostatní selže.








Současné BMW řady 3 a VW Golf se v crash testech sotva zapotí. Jejich předchůdci na tom byli zejména do 90. let o mnoho hůř, jak můžete vidět níže. Foto: Euro NCAP
Zdroj: The Car Crash@YouTube, Euro NCAP
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před hodinou
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
včera
Škoda Fabia RS se skutečně může vrátit, testovací model už má automobilka hotový
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
