Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč mají některé Fordy na kapotě místo modrého oválu znak se třemi kočkami?
25.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Modrý ovál je jedním z nejznámějších automobilových symbolů, nkteré Fordy ho přesto nemají. A nechybělo mnoho a mohl zaniknout úplně.
V roce 1903 se svět jednou pro vždy změnil, když Henry Ford založil v Michiganu svou vlastní automobilku. Dnes má značka více než 100 výrobních závodů ve více než 30 zemích a každý model značky dává na odiv symbolický modrý ovál na kapotě. Historie loga Fordu prošla za 114 let dlouhou cestou a dodnes se povídá, že bílý nápis na modrém pozadí je podpis samotného zakladatele.
Jednou provždy ne, není to podpis Henryho Forda, jen stylizovaný zápis jeho jména. Vymyslel jej jeden z prvních zaměstnanců a později vedoucí designér Childe Harold Willis. Oválný tvar byl je na světě od roku 1912, aby propagoval značku Ford jako „punc spolehlivosti a hospodárnosti“, modrá barva měla symbolizovat sílu a vstřícnost společnosti, zatímco bílá barva údajně zobrazuje úroveň, eleganci a čistotu. Logo americké automobilky je široce považováno za jeden z nejpamátnějších automobilových symbolů, přesto existují Fordy, které se tímto logem neprezentovaly. A náhoda to nebyla.
Po smrti zakladatele začala automobilka provádět změny, z nichž tou nejviditelnější bylo právě opuštění starého znaku. První vozy, které neměly modrý ovál s bílým nápisem, vyjely z továren v roce 1949 a loga vystřídaly prosté hláskové nápisy Ford v oblouku přední části kapoty motoru. To byl ale jen začátek.
Netrvalo totiž dlouho a marketingové oddělení se rozhodlo použít zcela nový emblém. V roce 1950 se proto začal na autech objevovat symbol, který měl kořeny v 18. století v Anglii. Byl navržen tak, aby vypadal jako starý anglický heraldický erb, s černým švadronem se stříbrnými kuličkami, rozdělující logo na tři části - jednu modrou, jednu červenou a jednu šedou. Do každého z těchto oddílů bylo vsazeno něco, co vypadá jako kočka.
Podle erbu anglické královské rodiny a Richarda I. Lví srdce se zdá jasné, že se marketingové oddělení inspirovalo v těchto symbolech, a tak i ono zvíře mělo správně připomínat spíše lva. Kořeny tohoto loga jsme tedy vystopovali, byť není lehké pochopit, proč někdo považoval použití právě takového emblému za dobrý nápad. Celý příběh tím ale i proto nekončí.
Staronové logo, které nahradilo modrý ovál s bílým nápisem, se muselo zjednodušit, protože podle prvotních návrhů bylo moc členité a nepřehledné. Výsledkem se stal červený podklad, okolo vavřínový věnec a uvnitř tři lvi jako symbol králů. Červený znak s králem zvířat se na autech tyčil do konce 70. let.
Myšlenka vytvářet odznak ve starobylém stylu pro auto, které má být pokrokové a moderní, byla ovšem od začátku cesta špatným směrem. Po smrti Henryho Forda chtěli lidé z vedení nastartovat nové období, proto sáhli po změně loga. Nejsnazší způsob je zvolit ověřenou heraldiku a implementovat vlastní tvar a barvy. A lev, byť nešťastně stylizovaný, byla jasná volba pro sebevědomé vystupování, jakým se chtěl Ford ubírat.
Z delší perspektivy to ale nebyla dobrá volba. Aktuálně tak automobilka drží jednotný styl založený na kořenech fordovské tradice a skoro všechny vozy vyjíždí s modrou elipsou a světlým nápisem Ford uvnitř. Výrobce dospěl k tomuto závěru v roce 1982, kdy byl celosvětově obnoven modrý ovál a záhy se objevil téměř na všech vozidlech Ford. V roce 2003 - stého výročí založení - oslavil Ford své dědictví představením modernizované verze, která se používá dodnes. Jedinou výjimkou je Mustang, který se drží neméně tradičního cválajícího mustanga...
Ford zkoušel změnit svou image přepřáhnutím na poněkud nešťastné logo. Po pokusech s několika variacemi se ale rád vrátil ke starému dobrému modrému oválu...
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch