Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise

Spider byl v roce 1995 jako zjevení - placatý, široký, s motorem vzadu a bez čelního skla, ABS, posilovače brzd nebo i zámků. Nestačilo to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise

21.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Spider byl v roce 1995 jako zjevení - placatý, široký, s motorem vzadu a bez čelního skla, ABS, posilovače brzd nebo i zámků. Nestačilo to.

V polovině devadesátých let chtěl Renault proniknout kromě vesměs běžných aut a hot hatchů také do teritoria malých sporťáků, hraček na slunečné víkendy. Myšlenka se zrodila na začátku 90. let a v roce 1995 se na ženevském autosalonu představil výsledek - Renault Sport Spider, placatý stroj s motorem uprostřed a zadním náhonem, bez střechy nebo i čelního skla, s křídlovými dveřmi a vizáží skoro jako koncept, který by někdo stvořil jen pro autosalon.

Kvůli snaze o co nejnižší hmotnost bylo šasi vyrobeno z hliníku a karoserie z plastu. Místo čelního skla byl původně deflektor, který sice dostal vzduch mimo obličeje posádky, v případě kamínků, much nebo vody ale už tak úspěšný nebyl. Pozdější stroje, a také všechny dovezené do Velké Británie, tradiční to domoviny podobných strojů, již dostaly čelní sklo i se stěračem a také malá okénka po stranách pod ním. Pořádná boční okna ale tento vůz neměl vůbec a chyběly také zámky. Místo střechy jste dostali něco, co připomínalo spíš stan a nemohlo se s tím jezdit více než 90 km/h.

Interiér obsahoval jen volant a několik tlačítek, rádio tu nebylo, stejně byste ho za jízdy neslyšeli. Přístrojový štít ukazoval teplotu vody, tlak oleje a otáčky. Rychlost zobrazoval displej uprostřed palubní desky, který pocházel z první generace Twinga a údajně na něm čísla nestíhala naskakovat dostatečně rychle. Kromě toho byly v interiéru jen dvě sedačky Recaro se čtyřbodovými pásy a řadicí páka pětistupňového manuálu. Diagram kulisy byl nutností, protože pro zařazení zpátečky bylo potřeba kouli na vrchu páky otočit o čtvrt otáčky doleva a až pak pákou hýbat.

Uprostřed umístěný motor pochopitelně poháněl zadní kola. V autě byl zabudován napříč pomocí oscilujících silentbloků, pro které vzali konstruktéři inspiraci z letectví. Přenos vibrací do karoserie však údajně byl velmi značný, pokud tedy bylo cílem pohodlí, nedá se považovat za splněný.

Motorem byl jím atmosférický dvoulitrový čtyřválec o šestnácti ventilech, pocházející z tehdy velmi žádaného Clia Williams. Dával 150 koní a 185 Nm a díky váze pouhých 930 kg to na stovku Spideru trvalo jen 6,5 vteřiny. Maximálka údajně byla 211 km/h a to musel být docela vzrušující zážitek, zejména ve variantě bez čelního skla. Dovedeme si představit, že helma byla téměř nezbytná.

Podvozek používal dvojité lichoběžníky na obou nápravách a nabízel ohromné množství mechanické přilnavosti. V základu byly pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměru 205/50 R16 vepředu a 225/50 R16 vzadu, které ještě pomáhaly; řízení bez posilovače s nimi bylo hodně těžké, zato velmi upovídané. Podobně sdílný byl podvozek a také brzdy, které nejenže neměly ABS, ale ani posilovač. Na kontrolu trakce či stabilizaci můžete zapomenout rovnou.

Už při navrhování Spideru myslel Renault také na závodní sérii výhradně pro tyto stroje. Okruhové varianty byly bez čelního skla, zato s lepší ochrannou klecí. Rovněž zhubly na 854 kilogramů a motory byly naladěny na 210 koní, točivý moment zůstal na 185 Nm. Manuální převodovka uvolnila místo šestistupňovému sekvenčnímu manuálu Sadev, což napomohlo maximálce okolo 250 km/h a zrychlení na stovku za 5,8 vteřiny. Závodní série však měla jen velmi krátký život, podobně jako i sériový Spider.

V polovině 90. let totiž kromě Spideru na svět přišel také Lotus Elise. Měl sice jen 118 koní, ale také byl o dva metráky lehčí, měl lepší střechu i boční okna a v základní výbavě dokonce byly zámky. Kromě toho měl rodokmen, pocházel z Británie a stál o nezanedbatelných sedm tisíc liber (tehdejším kurzem 300 tisíc korun) méně.

Renaultů Sport Spider se tak vyrobilo v letech 1996 - 1999 jen asi 1 800 kusů a všechny vznikly v továrně značky Alpine ve francouzském Dieppe. To z něj dělá velmi vzácný vůz, který však dnes není nedosažitelný. Základní cena nového byla v roce 1996 nemalých 25 950 liber, tehdy asi 1,1 milionu korun. Dnes začínají ceny ojetých kusů na půlmilionu korun, dobré kusy se údajně dají pořídít od cen o sto tisíc vyšších. Pokud tedy máte v garáži místo pro auto, které použijete jen párkrát do roka, Renault Sport Spider by mohl být zajímavou a neokoukanou volbou.


Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 1 - renault sport spider 01Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 2 - renault sport spider 02Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 3 - renault sport spider 03Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 4 - renault sport spider 04Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 5 - renault sport spider 05Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 6 - renault sport spider 06Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 7 - renault sport spider 07Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 8 - renault sport spider 08Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 9 - renault sport spider 09Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 10 - renault sport spider 10Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 11 - renault sport spider 11Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 12 - renault sport spider 12Renault Sport Spider: oholeného extrémistu zabil Lotus Elise - 13 - renault sport spider 13
Renault Sport Spider vážil 930 kg a uprostřed uložený dvoulitr dával 150 koní. Konkurenční Lotus Elise však byl lehčí, levnější a použitelnější

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.