Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW končí s manuálem v M5 a M6, Aston ho ale do V12 Vantage S přidal. A jaký
6.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Šéf BMW M potvrzuje odklon od manuálních převodovek v M5 a M6 i pro USA. Jeho argumentace neobstojí a také činy jiných značek hovoří jinak.
Hovořilo se o tom před pár lety, dnes tu máme definitivní potvrzení z oficiálních zdrojů - příští generace BMW M5 a odvozené M6 nebudou k mání s manuální převodovkou nikde na světě. Ty současné si v USA ještě můžete s manuálem pořídit a třeba si je nechat dovézt jako M6, kterou jsme kdysi testovali. Bude to dražší a náročnější, než kdybyste si normálně objednali M5 u českého dealera, ale ten vám zase nedá manuál. A u těch budoucích už to možné vůbec nebude.
Jak uvedl Frank van Meel, prezident BMW M GmbH, pro magazín Car and Driver, u M6 prý „poptávka spadla na nulu”. Přesná čísla sice známa nejsou, ale i tak je tomu těžké věřit. Jsme přesvědčeni, že manuál by se v nemalých číslech prodával i v Evropě, natož v USA, kde je po manuálních převodovkách ve sportovních verzích větší hlad než na starém kontinentu. Samo BMW dříve hovořilo o 15 procentech zákazníků a dříve zmiňovalo ještě vyšší čísla.
Nutno podotknout, že manuál v současné generaci M5 a M6 nemá jednoduchý život. Byl vyvinut speciálně pro Spojené státy s vysokými náklady a elektronika musí údajně hlídat točivý moment motoru těsně po přeřazení, aby převodovka měla nějakou trvanlivost. Pokud ale na jeho fungování něco není dokonalé, nejde o důvod manuálu zbavovat, nýbrž ho postavit znovu a lepší. Navíc, my jsme jej v M6 zkusili a byl okouzlující - z jinak „pouze rychlého” auta rázem udělal řidičsky podstatně zajímavější stroj.
Z manuálů se navíc v poslední době stává čím dál tím více vyhledávaný artikl. A svědčí o tom nejen extrémní ceny posledních „manuálních” Ferrari, ale i kroky dalších automobilek. Porsche přiznává chybu v tom, že nenabídlo manuál do GT3, a po Caymanu GT4 se jen zaprášilo. Jaguar přidal manuální převodovku do F-Typu dodatečně, a to pro pouhých 10 % zákazníků. A nově dostal manuální převodovku i Aston Martin V12 Vantage S.
Čtete správně, atmosférický dvanáctiválec s manuální převodovkou. A nebude to ledajaký manuál, nýbrž sedmikvalt s jedničkou řazenou doleva a dozadu, anglicky „dog-leg”. Mezi fotografiemi dole to je vidět. Tenhle typ převodovky dělá řazení mezi 2 a 3 a pak 4 a 5 rychlejší, protože jsou v přímých drahách. Dnes ho nemá snad žádné produkční auto, běžnější byl před pár dekádami, např. v Porsche 928, velkém, těžkém a luxusním grand toureru, se kterým na okruhy asi moc lidí nejezdilo.
„Rozšíření záběru V12 Vantage S o manuální převodovku je ukazatel naší snahy nabídnout nadšencům více analogový stroj, který je víc vtáhne do děje. Manuál tvoří integrální součást našich produktových plánů a zůstane to tak ještě mnoho let,” komentuje velmi vítanou novinku Andy Palmer, šéf Astonu.
Tyhle tři značky ukazují, že správný směr není zbavovat se manuálů, ale naopak je do nabídky přidávat, resp. vracet. BMW jde zcela opačným směrem a tvrdí přitom, že si to tak přejí zákazníci. Se vší úctou, tomu nevěříme. BMW to z nějakého důvodu samo dělat nechce, možná kvůli nevyzpytatelnosti záruk, možná kvůli CO2 a možná proto, že manuál pro opravdu silného auto udělat už ani neumí...
BMW M5 se manuálu zbavuje
Aston Martin ho přidává do nabídky
Zdroje: Car and Driver, Aston Martin
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz