Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku
26.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská značka skutečně spojila rotační motor s elektromotorem. Momentálně však dohromady produkují jen 100 koní, jež míří na přední kola.
Zmínky o novém rotačním motoru Mazdy už nemohou být více rozpolcené. V roce 2011 se spekulovalo, že Wankel umře společně s čtyřdveřovým kupé RX-8. O dvanáct měsíců později však již vedení japonské značky naznačilo, že by mohlo dojít k návratu, přičemž využity by byly technologie aplikované na řadové motory SkyActiv. To letos v srpnu potvrdil zdroj zevnitř automobilky, podle kterého by nový agregát měl být značen 16X, přičemž dorazit má do dvou let. Jenže již v listopadu šéf Mazdy uvedl, že kvůli ospravedlnění vývoje by muselo být prodáno na 100 000 exemplářů ročně, a to není věc zrovna reálná.
Mohlo by se tedy zdát, že nový Wankel je zcela po smrti. Jenže již týden po negativním prohlášení začala ze zákulisí automobilky prosakovat informace pozitivní. Tedy že nová Mazda RX-8 bude, a o její pohon se nebude starat nic jiného než rotační motor. Pod kapotou jej ale prý nenajdeme samotný, protože doplnit ho má elektrická pohonná jednotka. To zní hodně odvážně, jenže podle všeho se japonská značka skutečně vydala tímto směrem.
Naznačují to testy, jichž se mohli zúčastnit naši zahraniční kolegové. Automobilka je totiž posadila za volant Mazdy 2 RE Range Extender (Rotary Engine Range Extender), která není ničím jiným než hybridem, který používá 0,33litrové rotační pohonné jednotky k výrobě energie skladované v lithium-iontových bateriích. Tu pak následně čerpá elektromotor o výkonu 100 koní, jež míří na přední kola. Jde tedy o „ampérovský“ způsob.
Dojezd takto vybaveného hatchbacku má s ohledem na 10 litrovou palivovou nádrž činit zhruba 400 kilometrů, což podle výzkumů Mazdy plně odpovídá požadavkům japonských zákazníků. Ti totiž 200kilometrový dojezd stávající elektrické dvojky považují za nedostatečný, ačkoliv jej prý v reálu jen málokdo skutečně potřebuje. Dvojnásobná porce by ale pro psychiku zákazníka již měla být dostatečnou porcí.
Je samozřejmě otázkou, nakolik bude tento dojezd reálný, ani jedno ze zmíněných čísel příliš uvěřitelně nezní. Stejně tak bude záležet na správném nacenění. Mazda si ovšem se svou novinkou dá jaksepatří načas, stávající exemplář je totiž pouze „testovací stolicí”, ze které by se produkční model měl vyvinout nejdříve za tři roky. S ohledem na v úvodu zmíněné množství exemplářů si ovšem říkáme, že sportovní kupé jím asi nebude.
Jisté je tedy pouze tolik, že rotační motor nezemře, k čemuž má Mazda i sentimentální důvody. „Jsme prvním a jediným výrobcem rotačního motoru. A jako takoví máme svou zodpovědnost,“ říká šéf značky Masamichi Kogai, což si můžeme vyložit vysloveně pozitivně. Bohužel to ale zároveň nemusí znamenat, že se skutečně objeví také nová Mazda RX-8.
Hybridní Mazda 2 RE Range Extender se do výroby nedostane, sloužit má hlavně jako testovací stolice ústrojí složeného z Wankelu a elektromotoru
Zdroje: Mazda, Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda