Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý
12.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.
Nedávno jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká byste je chtěli mít. Může to znít velmi negativisticky, faktem ale je, že o tom, co se ve vašem příštím autě objeví za technická i elektronická řešení, už léta nerozhodujete v prvé řadě vy. Automobilový průmysl je v extrémní míře svázán všemožnými regulacemi, které sice obvykle nediktují do detailu přesně, co může či nemůže být prodáváno, nastavují ale tak úzké mantinely, že prostor pro kreativitu konstruktérů a z ní vyplývající pestrost značně omezují.
Nemusíte věřit tomu, že to takto funguje, realitu tím ale nezměníte. Důkazem budiž poslední dopad tohoto stavu věcí, který je vpravdě bizarní a znamená přesný opak toho, o co by se i zmíněné regulace měly zasazovat - o pokrok.
BMW totiž právě oznámilo, že vozy M3 a M4 s modelovým rokem 2018 připraví o jeden z jejich výjimečných technických prvků - karbonový kardanový hřídel. A nahradí jej ocelovým. To zní skutečně bizarně, jako snaha vybavit v roce 2017 nákupní centra proutěnými košíky, ale opravdu se to stane. A důvod spočívá přesně v tom, co zmiňujeme výše.
Aby se M3 a M4 vešly s emisemi do požadovaných mezí, budou muset být od listopadu 2017 osazeny filtry pevných částic. Ty nyní budou i u benzinových motorů víceméně standardem, a tak BMW jen naskakuje do rozjetého vlaku, problém je ale v tom, že s tím v při vývoji auta nepočítalo. A protože filtr pevných částic není úplně malá věc, nevejde se do spodní části vozu i s poněkud objemnějším karbonovým kardanem.
Ten ocelový je prostorově o něco méně náročný, a tak bude použit právě takový. BMW říká, že tato změna „neovlivní vynikající jízdní vlastnosti a výkony”, ale to je samozřejmě nesmysl - kdyby to tak bylo, karbonový karban by nikdy nepoužilo a níže přiložený obrázek z někdejší prezentace této tehdy nové techniky nejlépe ukazuje, co „návrat k oceli” způsobí. Vozu jednak přibude hmotnost navíc kvůli těžšímu kardanu a samotnému filtru, především ale motor bude muset pracovat s těžším přenosovým ústrojím za klikovou hřídelí. A to na projevu auta nutně znát bude, pocitově i dynamicky.
Změna je pochopitelně zapříčiněna evropskými emisními pravidly, kvůli unifikaci výroby se ale dotkne celého světa. Pokud o ni tedy nestojíte, objednejte si své nové „eMko” co nejdříve, po letošním listopadu už nebude cesty zpět...
Tyto obrázky kardanu z plastu vyztuženého karbonovými vlákny jasně ukazují výhody i nevýhody tohoto řešení - ocelový kardan je zkrátka menší. Na posledním obrázku vidíte, o co všechno vůz změnou přijde...
M3 po lednovém faceliftu je poslední verzí, která ještě bude mít karbonový kardan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis