Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Turbínový pohon aut se vrací na scénu, ale jinak, než kdy dříve
17.9.2016 | Robert Malík | 2 příspěvky
Omezený akční rádius bateriových elektromobilů aut potažmo dlouhé nabíjecí doby chtějí Britové řešit mikroturbínou v roli dobíječky.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně, dost možná byste si mohli jméno společnosti Delta Motorsport ještě vybavit. Psali jsme o ni zhruba před pěti lety v souvislosti s představením karbonového elektromobilu E-4, přesněji tedy kupé s celkovým výkonem 240 koní, schopností zrychlit na stovku pod pět sekund a rozjet se na 242 kilometrů v hodině.
Pokud je nám známo, firma navzdory štědrým státním dotacím díru do světa neudělala, což i kvůli cenovce atakující tou dobou hranici 2 miliony korun asi nepřekvapuje. Nyní se však pokouší o reparát. Ne však nějakým jiným automobilem, ale miniaturní turbínou.
Může to znít přelomově, použít turbínu pro pohon aut ale není zase tak přelomová myšlenka. Její kompaktní rozměry, vyšší efektivita a možnost spalovat kde co lákaly konstruktéry už dávno, však vzniklo i několik evolucí Chrysleru s příhodným jménem Turbine Car. Vhodnější se toto řešení zdálo být pro velké tahače, americký Chevrolet Turbo Titan 3 se ale kamionem budoucnosti nestal a stroje jako obří náklaďák MAZ-7907 měly jen velmi omezené využití. Proč tedy tolik povyku kolem novinky firmy Delta Motorsport?
Inu proto, že tato turbína nemá sloužit k přímému pohonu vozu, ale k prodloužení dojezdu elektromobilů. Firma ji představila hned v dvou výkonových variantách. Slabší nabídne 23 koní, silnější pak 47 k. Nesou označení MiTRE (mirco turbine range extender) a firma tvrdí, že jejich výhodou jsou o čtyřicet procent menší rozměry a o padesát procent nižší hmotnost ve srovnání s konvenčními spalovacími motory. Každopádně přesné rozměry turbíny a ani její hmotnost neznáme, takže vám jen stěží můžeme říci, který agregát měl být referenční.
Aby Delta svůj výtvor otestovala, namontovala ho do zmiňovaného kupé E-4, přičemž uvádí tepelnou účinnost třicet procent a chystaný větší výměník tepla by měl efektivitu posunout údajně až na hranici 35 procent. Čím se britská společnost prozatím nepochlubila, je naměřený akční rádius přestavěného vozu, dá se ale předpokládat, že výsledky marné nejsou.
Usuzujeme tak z toho, že o turbínu projevilo zájem hned několik společností a Delta dokonce tvrdí, že její lidé mají v kapse podepsané dohody s malosériovými značkami Ariel Motor a Morgan Motor Company, což je docela zajímavá informace i vhledem k tomu, že ani jedna z manufaktur zrovna elektrickými auty neproslula, i když pro Morgan toto pole není neorané.
Cenu ani termín možného uvedení na trh prozatím neznáme, šéf společnosti Delta Motorsport Simon Dowson však tvrdí, že náklady na výrobu turbíny a tudíž i její implementaci jsou dostatečně nízké, aby byla tato technologie pro automobilky atraktivní.
Původně jen elektromobil Delta E-4 Coupe slouží nyní jako testovací platforma pro turbínu, o kolik ale prodloužila dojez, prozatím nevíme.
Zdroj: Autocar
Další zajímavé články:
Diskuze 2 příspěvky
Bleskovky
- Podívejte se, jakým úžasným způsobem zachránilo 13 kamioňáků život mladému muži
před 10 hodinami (27) - První korejský hot hatch vyzval na souboj „originál” z Německa. Jak dopadl tentokrát?
včera (20) - Mladík bez řidičáku se předváděl v McLarenu a nezvládl to. Je k nevíře, jaké auto trefil
včera (7) - Automobilka stvořila video s návodem, jak řadit s manuálem. U nás se jí asi všichni vysmějí
včera (11) - Až takhle rychlý dnes může být „obyčejný“ kompakt za statisíce
23.4.2018 (19)

Nejnovější články
- Němci představili věc, která prý jednou provždy ukončí debaty o konci dieselů
před 2 hodinami (3) - Dacia vyřeší jeden z velkých nedostatků Dusteru, použije k tomu model Lodgy
před 3 hodinami (4) - Německá dieselová krize se prohlubuje. Nafťáky v prodeji dál ohromně zlevňují
před 4 hodinami (3) - Muž ukazoval radarům zdvižený prostředníček, teď jde na 8 měsíců sedět
před 6 hodinami (3) - Audi omylem odhalilo svou další novinku, z upoutávek lze dostat vzhled celého auta
před 8 hodinami (5) - BMW naplno ukázalo náhradu svých tradičních ledvinek. Rozpaky zůstávají
před 9 hodinami (9) - Podívejte se, jakým úžasným způsobem zachránilo 13 kamioňáků život mladému muži
před 10 hodinami (27) - Toto je 10 nejlepších interiérů roku 2018 dle Wards Auto. Většina vás asi neuchvátí
před 11 hodinami (5) - Kde berou peníze automobiloví youtubeři? Tento měl všechno, teď jde na 5 let za mříže
včera (7) - Toto jsou nejvýkonnější motory dle počtu válců. Monstra svého druhu nemusí stát miliony
včera
Živá témata na fóru
- Lyžárna 18:42 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 18:41 - jerry
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 18:36 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 18:24 - řidičBOB
- Benzín, nejlíp automat rozmezí do 200t 17:18 - MMKS
- Jaké auto vybrat 17:14 - Shr3k
- KARTCROSS - Hodně zábavy za málo peněz 14:21 - Klouczech
- BMW Divize 13:37 - Stepan
- Audi A4 - servis ojetého auta 13:12 - janjan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12:53 - oxik
Autobazar
Renault Megane 1.6 SCe
r.v. 2017
320 000,- KčFord Focus 1.0 EcoBoost
r.v. 2014
286 000,- KčFord Fiesta 1.25 16V
r.v. 2015
223 000,- KčToyota Yaris 1.3 VVT-i
r.v. 2007
120 000,- KčŠkoda Fabia 1.4 16V
r.v. 2009
147 000,- KčRenault Clio 1.2 TCe
r.v. 2011
150 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2009
110 000,- KčOpel Corsa 1.2
r.v. 2009
102 000,- Kč