Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muži vs. ženy s elektromobily: ženy se bojí dojezdu, muži jedou do posledního km
29.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Studie ukázala i to, že rozdíly mezi muži a ženami jsou též v přístupu k autům jako takovým - pro ženy je to nástroj, pro muže spíše pokusný králík.
Zkoušeli jste někdy, jak daleko dojedete, když na ukazateli dojezdu palubního počítače svítí nula? U některých aut to znamená, že v nádrži skutečně není téměř žádný benzín, u jiných ujedete klidně dalších padesát kilometrů. Podobné rozdíly jsou v rozsvěcení „hladového oka”, tedy obvykle oranžové kontrolky nízké hladiny paliva - s některými auty ujedete ještě sto kilometrů, u některých zbývá třeba třicet.
Studie Institutu dopravních studií na americké UC Davis (University of California) se zaměřila na chování mužů a žen za volantem elektromobilů. Výzkumníci zpovídali vlastníky elektromobilů v letech 2011 a 2012 ve městech San Diego a Los Angeles. Výsledky se dají stručně říci asi takto: muži vidí elektromobily spíše jako výzkumný projekt, na kterém se jejich vlastnictvím a používáním podílejí, ženy se na tato auta dívají více jako na auta, tedy jako na nástroj pro použití v normálním, každodenním životě a oceňují minimální náklady na doplnění energie.
Po stránce dobíjení se ti ze San Diega spoléhali na domácí zdroje kvůli pomalému vývoji veřejně dostupných nabíjecích míst. Veřejné dobíjení však bylo důležité jen pro některé, mělo to záviset na cenách, které tito respondenti odvozovali od toho, kolik je stojí dobití auta doma. To do jisté míry odpovídá evropským výzkumům dobíjení elektromobilů. Nabíjení v práci bylo v San Diegu dostupné jen málokomu, některým dokonce zaměstnavatelé zabavovali kabely či jinak přímo znemožnili použití jinak fyzicky dostupné zásuvky.
Řidiči elektromobilů z obou měst uvedli, že plánování nabíjení se stalo nedílnou součástí jejich dne. Elektromobil používali každý den, nemohli však vyrazit na delší cestu, a to z pochopitelných důvodů - malého dojezdu a prakticky nulové dostupnosti rychlých nabíječek po trase. Zejména pro majitele Nissanů Leaf to údajně bylo frustrující, protože při nákupu auta žili v tom, že dostupnost veřejných nabíječek poroste.
Rozdíly ve vnímání problematického nabíjení mezi muži a ženami byl zejména v tom, že ženy zcela pochopitelně viděly šesti- a vícehodinové dobíjení v nákupních centrech jako nepraktické na delších cestách, zatímco muži hovořili spíše o cenách nabíjení u veřejných nabíječek a počítali s jejich existencí ve velmi blízké budoucnosti. Naopak pro denní jízdu oběma dojezd 120 - 140 km stačil k většině provozu. To naznačila také studie americké UCS.
Někteří, podobně jako s nabíjením, cesty elektromobilem detailně plánovali, aby se ujistili, že to baterie zvládnou. A jiní také účelově zkoušeli, kolik ujedou na jedno nabití v různých podmínkách, aby zjistili, jaký je skutečný dojezd jejich vozu a co skutečně znamená nula svítící na displeji. V případě Leafu téměř všichni jeho řidiči, muži i ženy, nepovažovali údaje na displeji za spolehlivé.
Zajímavé rozdíly byly v přístupu k tomuto faktu. Všechny frustrovala značná fluktuace onoho údaje. Ženy to řešily tak, že než vyrazily, auto muselo ukazovat aspoň dvojnásobek, než chtěly skutečně ujet. U mužů tomu tak nebylo, nepotřebovali mít onu jistotu před startem. Mnoho mužů také vymýšlelo vlastní způsoby, jak vypočítat zbývající dojezd.
Jak muži, tak ženy údajně vnímali pozitivně nižší náklady na provoz elektromobilu, protože za elektřinu zaplatili méně než za benzín. Podobně viděli také podpory k pořízení elektromobilu ve formě slev či daňových úlev. Studie však nezmiňuje, jak do těchto údajných úspor započítali vyšší cenu pořízení elektromobilu; dost lidí však svůj vůz mělo pronajatý, např. v případě zkušebních Mini E od BMW.
Studie je samozřejmě obsáhlejší, celou si ji můžete stáhnout zde, pochopitelně v anglickém jazyce. Zejména část o dojezdu a o jeho vnímání muži či ženami, kterou jsme zde přiblížili, nám přijde zajímavá - všichni evidentně mají s dojezdem jisté problémy, jen muži to řeší trochu méně.
Nissan Leaf byl podle průzkumu UC Davis zdrojem frustrace, zejména protože údaj o dojezdu na displeji značně skákal
Zdroj: UC Davis
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova