Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů

Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů

18.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.

Prakticky v testu každého moderního či spíše módního SUV se ptáme, co vůbec stojí za jejich oblibou. Vždyť povětšinou nejde o auta nabízející atraktivní hodnotu za peníze, obvykle je tomu spíše naopak - ve srovnání s konvenční volbou stejné třídy dostanete vůz větší, těžší, v přímce i v zatáčkách pomalejší, méně provozně efektivní, hůře ovladatelný a navíc dražší. Sázíte-li na vnitřní prostor navíc, pak ne, ten tam není. A kdyby někdo doufal v terénní schopnosti (ve které stejně prakticky nikdo nedoufá...), pak je nutné znovu říci ne, ani ty tam nejsou. Proč tedy taková auta někdo kupuje? A když se přeneseme přes všeakceptující frázi „každé zboží má svého kupce”, pak proč takových lidí přibývá?

Odpověď je zdánlivě jednoduchá: tahle auta se někomu líbí a dotyčným se líbí tak moc, že si za všechny ty funkční ztráty ještě rádi připlatí. To pochopitelně lze přijmout jako důvod, ale neříká to celou pravdu. Segment podobných SUV totiž výrazně roste, ačkoli tradiční trhy stagnují a obliba klasických automobilových koncepcí zase tak moc neklesá - největší část koláče ukusují hatchbacky a kombíky nižší střední třídy (Evropa) a sedany střední třídy (USA). Tak kde se berou zákazníci oněch SUV?

Pochopitelně se rekrutují i z výše zmíněných a dalších tříd, se zajímavým a pro rozumného člověka smířlivým vysvětlením ale přišla studie firmy Autofacts. Ta jednak konstatuje, že na zmíněných dvou trzích (tedy Evropy a USA) v posledních letech razantně klesá obliba otevřených vozů. Konkrétně se mezi roky 2007 a 2013 snížil odbyt těchto aut skoro o polovinu z 827 tisíc kusů na 444 tisíc a jejich tržní podíl se zmenšil z 5,4 na 3,3 procenta. To je skutečně masivní pokles a není divu, že automobilky tento segment opouštějí a výrobci skládacích či plátěných střech jako Webasto, Magna a Valmet třou bídu s nouzí. Zajímavější ale je, co si zákazníci těchto aut kupují místo svých kabrioletů.

Zmíněná studie tvrdí, že většina klientů těchto aut v uplynulých letech přešla právě k SUV a crossoverům všeho druhu. Jen oněch 400 tisíc zákazníků by na boom těchto let nestačilo, je to ale pro SUV podstatná vzpruha a pro nás konečně pochopitelné vysvětlení, kde se zákazníci crossoverů také berou. Pokud si totiž někdo kupuje kabriolet, zajímá ho na autě více než jeho jízdní či jiné podobné funkční vlastnosti to, jaký dělá dojem na okolí. A pokud právě takoví lidé přišli na to, že lepší dojem udělají s „něčím velkým”, je celkem srozumitelné, že je stejně jako u kabrioletů primárně nezajímá, jaký bude mít jejich vůz jízdní vlastnosti či spotřebu.

Zřejmě to nevysvětluje, proč jsou populární auta jako Renault Captur či Peugeot 2008, alespoň střípek do mozaiky vysvětlení ovšem zmíněná studie skýtá...


Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 1 - Test BMW X6 M 2012 LCI 01Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 2 - Test BMW X6 M 2012 LCI 02Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 3 - Test BMW X6 M 2012 LCI 03Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 4 - Test BMW X6 M 2012 LCI 04Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 5 - Test BMW X6 M 2012 LCI 05Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 6 - Test BMW X6 M 2012 LCI 06Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 7 - Test BMW X6 M 2012 LCI 07Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 8 - Test BMW X6 M 2012 LCI 08Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 9 - Test BMW X6 M 2012 LCI 09Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 10 - Test BMW X6 M 2012 LCI 10Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 11 - Test BMW X6 M 2012 LCI 11Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 12 - Test BMW X6 M 2012 LCI 12Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 13 - Test BMW X6 M 2012 LCI 13Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 14 - Test BMW X6 M 2012 LCI 14Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 15 - Test BMW X6 M 2012 LCI 15Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 16 - Test BMW X6 M 2012 LCI 16Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 17 - Test BMW X6 M 2012 LCI 17Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 18 - Test BMW X6 M 2012 LCI 18Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 19 - Test BMW X6 M 2012 LCI 19Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 20 - Test BMW X6 M 2012 LCI 20Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 21 - Test BMW X6 M 2012 LCI 21Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 22 - Test BMW X6 M 2012 LCI 22Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 23 - Test BMW X6 M 2012 LCI 23Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 24 - Test BMW X6 M 2012 LCI 24Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 25 - Test BMW X6 M 2012 LCI 25Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 26 - Test BMW X6 M 2012 LCI 26Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 27 - Test BMW X6 M 2012 LCI 27Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 28 - Test BMW X6 M 2012 LCI 28Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 29 - Test BMW X6 M 2012 LCI 29Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 30 - Test BMW X6 M 2012 LCI 30Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 31 - Test BMW X6 M 2012 LCI 31Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 32 - Test BMW X6 M 2012 LCI 32Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 33 - Test BMW X6 M 2012 LCI 33Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 34 - Test BMW X6 M 2012 LCI 34Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 35 - Test BMW X6 M 2012 LCI 35Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 36 - Test BMW X6 M 2012 LCI 36Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 37 - Test BMW X6 M 2012 LCI 37Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 38 - Test BMW X6 M 2012 LCI 38Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 39 - Test BMW X6 M 2012 LCI 39Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 40 - Test BMW X6 M 2012 LCI 40Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 41 - Test BMW X6 M 2012 LCI 41Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 42 - Test BMW X6 M 2012 LCI 42Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 43 - Test BMW X6 M 2012 LCI 43Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 44 - Test BMW X6 M 2012 LCI 44Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 45 - Test BMW X6 M 2012 LCI 45Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 46 - Test BMW X6 M 2012 LCI 46Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 47 - Test BMW X6 M 2012 LCI 47Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 48 - Test BMW X6 M 2012 LCI 48Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 49 - Test BMW X6 M 2012 LCI 49Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 50 - Test BMW X6 M 2012 LCI 50Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 51 - Test BMW X6 M 2012 LCI 51Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 52 - Test BMW X6 M 2012 LCI 52Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 53 - Test BMW X6 M 2012 LCI 53Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 54 - Test BMW X6 M 2012 LCI 54Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 55 - Test BMW X6 M 2012 LCI 55Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 56 - Test BMW X6 M 2012 LCI 56Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 57 - Test BMW X6 M 2012 LCI 57Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 58 - Test BMW X6 M 2012 LCI 58Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 59 - Test BMW X6 M 2012 LCI 59Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 60 - Test BMW X6 M 2012 LCI 60Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 61 - Test BMW X6 M 2012 LCI 61Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 62 - Test BMW X6 M 2012 LCI 62Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 63 - Test BMW X6 M 2012 LCI 63Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 64 - Test BMW X6 M 2012 LCI 64Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 65 - Test BMW X6 M 2012 LCI 65Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 66 - Test BMW X6 M 2012 LCI 66Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 67 - Test BMW X6 M 2012 LCI 67Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 68 - Test BMW X6 M 2012 LCI 68Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 69 - Test BMW X6 M 2012 LCI 69Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů - 70 - Test BMW X6 M 2012 LCI 70
Proč jsou najednou tolik populární vozy jako BMW X6? Studie Autofacts tvrdí, že dokázaly uhranout zákazníky kabrioletů, kteří prostě vyměnili jednu show za jinou. To dává smysl...

Zdroj: Auto News

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše