Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích

Podle údajů JATO Dynamics prodala Tesla za první tři čtvrtletí jen necelých 18 tisíc aut, nikoliv téměř 23 tisíc. Problémy jí mohou ale vyvstávat i jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích

5.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle údajů JATO Dynamics prodala Tesla za první tři čtvrtletí jen necelých 18 tisíc aut, nikoliv téměř 23 tisíc. Problémy jí mohou ale vyvstávat i jinde.

Tesla si zřejmě prodeje i převis poptávky jen vysnila

Automobilka Tesla chtěla nabourat zažité konvence ve světě aut se svými elektromobily. Patří k těm, kteří se nejvíce snaží a také chce vypadat, jako že se jí nejvíce daří. Srovnání úspěšnosti prodejních výsledků podle britské společnosti JATO Dynamics ale hovoří trochu jinak než automobilka sama. JATO se totiž snaží získávat počty skutečných registrací automobilů, které odrážejí zájem zákazníků trochu lépe než počet kusů vyrobených a dodaných dealerům, kterých se nám dostává od samotných výrobců.

Nedávno jsme tu měli zprávu, že Tesla má možná na skladě až tři tisíce vyrobených, ale neprodaných Modelů S, ačkoli sama tvrdí, že zájem zákazníků je takový, že nemá volný jediný kus. Podle čísel JATO to nejen že není pravda, tato „zásoba” může být ještě větší. Zatímco podle dat dodaných Teslou se za první tři čtvrtletí letošního roku, tedy od ledna do září, prodalo 21 821 vozů Tesla, Jato udává 17 819 registrací. Z tohoto počtu je údajně 17 815 Modelů S a čtyři Roadstery.

Pokud je obojí pravda, znamená to, že na skladech Tesly je 4 002 neprodaných aut. Tesla tedy skutečně prodala necelých 18 tisíc aut a uvedla, že prodala o téměř čtvrtinu, konkrétně 22,5 % více. Čtyři tisíce nejsou v absolutní hodnotě zas tolik, ale Tesla je malá automobilka a vyjádřeno procenty je to dost vysoké číslo. Volkswagen, pokud by nafoukl své prodeje stejně, by řekl, že za prvních 10 měsíců letoška prodal ne 5,08 milionu aut, ale 6,22 milionu.

Dřívější zprávy o neprodaných autech se tedy pravděpodobně zakládaly na reálných základech. A JATO přidává další ránu vypovídací hodnotě dat přímo od Tesly - čínské prodeje. Podle InsideEVs prodala Tesla od konce dubna do konce září v Číně přes 2 800 aut, JATO však přichází s číslem méně než pětinovým - 439 kusů. Je tak možné, že spousta vyrobených, ale neprodaných Modelů S stojí u Čínských dealerství s nápisy „Skladový vůz - sleva” a čeká na zákazníky.

Kalifornská automobilka může mít další problém, a to fakt, že velcí hráči na trhu si začínají aut, která lze nabíjet ze zásuvky, víc všímat. Doposud velké firmy vyráběly elektroauta a plug-in hybridy většinou spíš jen do počtu, tedy aby splnily vládní nařízení nebo platily méně na pokutách či za emisní kredity, jejichž velkým prodejcem v USA je právě Tesla. Prvních deset měsíců letošního roku je ale prvním obdobím vůbec, kdy prodeje takovýchto aut v USA překročily stotisícovou hranici. Nepředstavuje to dramatický růst, za loňský rok se tam prodalo 97 509 elektromobilů a plug-in hybridů, přesto už jde o nemalý počet vozů, navzdory marginálnímu podílu na trhu.

Tesla Model S přitom není na špici, i když se Elon Musk snaží, aby to tak vypadalo. S necelými 18 tisíci skutečně prodanými kusy ztrácí hodně na Nissan Leaf, kterých se prodalo téměř 45 tisíc. A koncem minulého měsíce Volkswagen zveřejnil své plány na vypuštění dvacítky elektroaut zejména na čínský trh, ale s vědomím emisních limitů pro budoucí léta v Evropě a USA by se tato auta mohla dostat i k nám a do Ameriky. To by znamenalo zmenšení příjmů Tesly z přeprodeje emisních kreditů, na kterých je životně závislá, a také možná i pokles zájmu zákazníků o její vozy, pokud VW nabídne odpovídajícího konkurenta, k čemuž má třeba namířeno i Porsche.

Celkové prodeje elektromobilů zůstávají daleko za očekáváními

Pro zajímavost se podívejme ještě na tabulku prodejů jednotlivých elektromobilů podle typů. Není tomu totiž tak dávno, kdy se podle prohlášení různých politiků měly prodeje elektromobilů už v roce 2015 pohybovat v milionech. Realita je - přesně podle našich předpokladů - diametrálně odlišná, a to navzdory až neskutečně štědrým dotacím a podporám, které z peněženek nás všech do kapes výrobců i kupců elektromobilů míří.

Letošek ani zdaleka nenapovídá tomu, že by se brzy měly prodávat miliony elektromobilů na celém světě, natož pak v jediné zemi. Za prvních devět měsíců letoška se na celém světě prodalo jen přes 108 tisíc kusů.

Zajímavá také je nejúspěšnější dodávka - Renault Kangoo Express na 8. místě se zlomkem prodaných kusů ve srovnání s jedničkou, tedy Nissanem Leaf. Další dodávkou je až Nissan NV200, kterého se prodala ani ne tisícovka. Opět se tímto ukazuje, že elektrický pohon je pro dodávky vhodný ještě méně než pro osobní auta.

1. Nissan Leaf - 44 897
2. Tesla Model S - 17 815
3. Renault Zoe - 6 087
4. BMW i3 - 5 142
5. Fiat 500e - 4 705
6. Smart ForTwo ED - 4 604
7. Volkswagen e-Up! - 4 071
8. Renault Kangoo Express EV - 2 398
9. Volkswagen e-Golf - 2 162
10. Ford Focus Electric - 1931

11. Kandi* ostatní - 1 584
12. Mitsubishi i - 1 527
13. Kia Soul EV - 1 252
14. Toyota RAV4 EV - 967
15. Chevrolet Spark EV - 937
16. Nissan NV200 EV - 896
17. Bolloré Bluecar - 888
18. Kandi* Kandi - 814
19. BYD E6 - 809
20. Chery QQ3 - 603

21. Zotye Zhidou E20 - 584
22. Citroën C-Zero - 557
23. Renault Kangoo EV - 460
24. Jac Heyue IEV - 412
25. Peugeot iON - 407
26. Honda Fit EV - 363
27. BAIC E-Series - 225
28. Samsung SM3 EV - 186
29. - 30. Citroën Berlingo EV - 162
29. - 30. Renault Fluence Z. E. - 162

31. Roewe E50 - 158
32. Peugeot Partner EV - 147
33. Venucia E30 - 143
34. Riich M1 - 127
35. Mitsubishi Minicab - 115
36. Peugeot iON dodávka - 79
37. Piaggio Porter - 66
38. Mia electric - 42
39. Nissan Evalia - 33
40. BAIC Senova D70 - 31

41. Alkè XT - 20
42. Aeolus S30 - 19
43. Th!nk City - 12
44. Aeolus E30 - 8
45. Ford Transit Connect EV - 7
46. - 48. Chery EQ - 4
46. - 48. Peugeot Partner Origin EV - 4
46. - 48. Tesla Roadster - 4
49. - 51. Renault Maxity EV - 3
49. - 51. Brandt Citelec EV - 3
49. - 51. Tazzari EM1 - 3

52. - 54. Landwin Fashion - 2
52. - 54. Tazzari Zero - 2
52. - 54. Zotye M300 - 2
55. - 59. Mercedes SLS AMG Electric - 1
55. - 59. Dok-Ing XD - 1
55. - 59. Hyundai i10 EV - 1
55. - 59. Lifan 620 - 1
55. - 59. Muses Mooville EV - 1

* Kandi je čínská značka, vyrábějící tříkolky, čtyřkolky, terénní motokáry a elektrické náklaďáčky a kopie Smartu. Auta jsou označena písmeny KD a čísly, očekáváme tedy, že „ostatní” budou ony náklaďáčky a Kandi Kandi zase kopie Smartu.


Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 1 - tesla s dalsi fotky 05Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 2 - tesla s dalsi fotky 06Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 3 - tesla s dalsi fotky 07Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 4 - tesla s dalsi fotky 08Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 5 - tesla s dalsi fotky 09Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 6 - tesla s dalsi fotky 04dTesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 7 - tesla s dalsi fotky 11Tesla své prodeje nafukuje skoro o čtvrtinu, říkají data o registracích - 8 - tesla s dalsi fotky 12
Tesla Model S se pravděpodobně prodává méně, než automobilka říká. A dokonce ještě méně, než skeptici očekávali

Zdroj: Daily Kanban

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.