Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zelené auto roku 2013: vida, jde to i bez elektromobilů
26.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vypadá to, že ne všechny automobilové ankety a jejich porotci ztratili smysl pro realitu. Třeba americká Green of the Year se obejde i bez elektromobilů.
Pokud se podíváte na výsledky předchozích ročníků ankety Zelené auto roku (Green Car of the Year) pořádané americkým čtvrtletníkem Green Car Journal a společností RJ Cogan Specialty Publications Group, tak za sedm let své existence nenechala - na rozdíl od evropské COTY hodnotící nejen „zelená“ auta - ani jednou zvítězit elektromobil. Není to trochu zvláštní?
Nechci dělat ukvapené závěry, ale mám tak trochu dojem, že to má co dělat s porotou, ve které nesedí jen lidé zabývající se řešením environmetálních problému, jako třeba oceánolog Jean-Michel Cousteau, ale také osobnosti z druhé strany barikády - Mario Andretti, Jay Leno nebo Carroll Shelby, který se letošního ročníku bohužel již nezúčastní.
Jen tak pro zajímavost. O titul Green Car of the Year 2012 se loni kromě jiného ucházely elektrické Mitsubishi i a Ford Focus Electric a přestože měl Shelby více než vřelý vztah k Fordu a Jay Leno byl několikrát přizván k testování prototypu elektromobilu postaveného ještě na základech minulé generace Focusu, přesto ani jedno ze zmiňovaných aut prvenství nezískalo. Místo nich brala zlato relativně obyčejná Honda Civic Natural Gas poháněná stlačeným zemním plynem CNG.
Závěry z této malé sondy do volby „zeleného vozu roku“ ve Spojených státech a evropským „automobilem roku“ v EU, si jistě každý udělá sám, my se teď podíváme, jak vypadá skladba strojů přihlášených do soutěže Green Car of the Year 2013. Jak se totiž zdá, může existovat i bez elektromobilů, přestože se letos začala v USA prodávat Tesla Model S.
K letošním finalistům patří Dodge Dart Aero, sedan postavený na základech Alfy Romeo Giulietta, který v tomto provedení dostal pneumatiky s nižším valivým odporem, zadeklovanou podlahu, masku chladiče s aktivně ovládanými klapkami a odlehčené hliníkové komponenty na podvozku, ale jinak je poháněný standardní přeplňovanou čtrnáctistovkou.
Další v pořadí jsou dva Fordy - Fusion a C-Max, přičemž o prvenství se neuchází tříválcové turbo, ale atmosférický dvoulitr spřažený s elektromotorem o celkovém výkonu 190 koní a téměř symbolickou aparaturou baterek o kapacitě jen 1,4 kWh. Kompaktní van C-Max je na tom stejně, akorát je možné pořídit jej i jako plug-in verzi Energi s kapacitou nijak závratných 7,6 kWh.
Posledními do partie jsou dva japonské vozy Toyota Prius C využívající dávno známy technický základ se zážehovou patnáctistovkou a pak Mazda CX-5 Skyactive, která pro změnu nepotřebuje dodatečnou sadu akumulátorů vůbec.
Takže si to shrňme. O titul amerického zeleného automobilu pro celý příští rok se neuchází žádný elektromobil, v nominaci je pouze jedna evropská downsizingová jednotka dohánějící ztrátu objemu přeplňováním (1,4 MultiAir) a z pěti aut dokonce dvě nejsou ani hybridní.
Finalisté ankety Green Car Of The Year 2013
Dodge Dart Aero
Ford Fusion
Ford C-Max
Mazda CX-5 Skyactive
Toyota Prius C
Vítězové předchozích ročníků ankety Green Car of the Year
2006: Mercury Mariner Hybrid
2007: Toyota Camry Hybrid
2008: Chevrolet Tahoe Hybrid
2009: Volkswagen Jetta TDI (na hlavním obrázku)
2010: Audi A3 TDI
2011: Chevrolet Volt
2012: Honda Civic Natural Gas
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- BMW a Mercedes se děsí toho, že jim EU chce pomoci, veřejně ji prosí, ať to nedělá
před 46 minutami - Jaguar Land Rover začal posílat zákazníkům přes 4 tisíce Kč za měsíc, aby vůbec měli na pojištění svých aut
před 2 hodinami - Legenda Chevroletu po 60 letech končí bez nástupce, přednost před ní dostal elektromobil s pětinovými prodeji
před 3 hodinami - VW přiznal, že zájem o elektromobily klesá, spásu vidí v technologii, kterou před pěti léty odpískal
před 5 hodinami - SUV Rolls-Roycu vypadá po faceliftu jako knírač, pouťový vnitřek i vnějšek mají oslovit mladou klientelu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva