Audi připravuje systém vypínání válců také pro menší motory

Permanentní zvyšování výkonů je pro Audi sice důležité, ale na programu dne je především boj s emisemi a přizpůsobování se parametrům normovaného testu spotřeby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Audi připravuje systém vypínání válců také pro menší motory

16.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Audi připravuje systém vypínání válců také pro menší motory

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Permanentní zvyšování výkonů je pro Audi sice důležité, ale na programu dne je především boj s emisemi a přizpůsobování se parametrům normovaného testu spotřeby.

O systému vypínání válců u nového osmiválce 4,0 TFSI pro sportovní modely Audi S6, S7 a S8 a připraveného také pro některé vozy Bentley, jsme se nedávno rozepsali vcelku podrobně. Pokud si ale vzpomínáte, předcházel tomu článek o stejné technologii v malém čtyřválci 1,4 TSI pro Volkswageny. VW nyní signalizuje, že by tato technika mohla být po downsizingu dalším řešením v euroamerické honbě za nízkou spotřebou a rozšířit se nejen napříč auty jako Polo, Golf nebo Jetta, ale i napříč celým koncernem. Ostatně, toto řešení má dostat rovněž nová Škoda Octavia.

Dnes se ale budeme věnovat znovu Audi. S odvoláním se na zdroje blízké automobilce britský magazín What Car? tvrdí, že vypínání válců by se mělo týkat nejen modelů A1 a budoucí A3, ale rovněž modernizovaného Audi A4, které dorazí v roce 2014. Které agregáty vypínání válců nabídne, zatím není zcela jisté, čtrnáctistovka je ale hotovou věcí, dále se mluví hlavně o větších čtyřválcových agregátech. A pokud vás zajímá, jak to funguje, tu je malá rekapitulace.

Motor v nízkých a středních otáčkách v rozsahu od 1 400 do 4 000 ot./min. nejdříve vypne na druhém a třetím válci vstřikování a nechá do spalovacího prostoru nasát malé množství čistého vzduchu, aby při následujícím pumpování naprázdno nedocházelo vlivem velkých tlakových diferencí mezi horní a dolní úvratí pístu ke zbytečně velkým odporům a ztrátám na výkonu.

Poté se pomocí elektromagneticky ovládaných aktuátorů přeruší pohon osmi ventilů, které v uzavřené poloze udržují ventilové pružiny. Celá operace trvá jen 13 až 36 milisekund, podle otáček motoru. Technika vypínání integrovaná do hlavy motoru váží asi tři kilogramy a podle metodiky měření EU sníží spotřebu o 0,4 litru. V kombinaci se systémem stop-start vychází úspora na 0,6 l.

Největší benefity přináší v jistých specifických režimech, třeba při ustáleném tempu v nízkých rychlostech - při 50 km/h na třetím nebo čtvrtém převodovém stupni byla při testech zaznamenána úspora 1,0 l a při 70 km/h na pětce to bylo 0,7 l/100 km. Na možnost ověřit si tato čísla si ale v případě Audi budeme muset počkat do roku 2013.


Jak systém funguje, předvede názorné video Volkswagenu

Zdroj: What Car?

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.