Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí
4.11.2021 | Petr Prokopec
Tento motor byl původně vyvinut pro Formuli 1, následně měl pohánět prototypy Le Mans, nakonec však skončil v silničním voze. Díkybohu, chce se říci, dodnes předvádí neskutečné věci.
Porsche Carrera GT je bezesporu jednou z největších legend automobilky z Zuffenhaseunu. Ta původně chystala zcela nový prototyp pro závodní sérii Le Mans, přičemž zpočátku počítala s tradičním plochým šestiválcem. Nakonec však sáhla po desetiválcovém motoru, s jehož vývojem začala již v roce 1992 v rámci svých aktivit v šampionátu Formule 1. Posléze jej ovšem uložila k ledu, odkud jej vytáhla až v souvislosti se zmiňovaným prototypem. Nicméně celý projekt byl nakonec po pouhém dvoudenním testování zrušen.
Celý příběh ovšem nakonec dopadl ještě lépe, než zpočátku měl. Porsche totiž 5,5litrovou jednotkou osadilo koncept nového supersportu, který se na pařížském autosalonu v roce 2000 dočkal neskutečných ovací. Bylo tedy rozhodnuto o malosériové výrobě, v jejímž rámci se objem motoru zvedl na 5,7 litru. Výkon pak z 566 koní poskočil na 612 koní, s nimiž Carrera GT zvládala stovku za 3,5 sekundy a stošedesátku za 6,8 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činila 330 km/h.
Jakkoliv tato čísla dokážou okouzlit i dnes, mnohem podstatnější je skutečnost, že Porsche jich dosáhlo bez přeplňování. Díky tomu má atmosférický desetiválec zvuk, jakému může konkurovat snad pouze Lexus LFA osazený rovněž agregátem V10. V jeho případě nicméně musíte počítat s automatem, zatímco Carrera GT dostala do vínku šestistupňový manuál. Jde tedy o jeden z nejpravověrnějších a zároveň vůbec posledních analogových hypersportů.
Slova nicméně nedovedou realitu vystihnout tak dobře jako video. Jako na zavolanou proto přichází lidé z kanálu AutoTopNL na Youtube, kteří Carreru GT vzali na německý Autobahn. Zde přitom bez problémů dosáhli magické třístovky. Nicméně jak jsme zmínili výše, mnohem podstatnější než dynamika je u tohoto vozu jeho zvuk, zvláště pak zvenčí. Když se totiž desetiválcové Porsche okolo vás prožene, nasadí vám úsměv na rty, který jen tak nezmizí.






Na Porsche Carrera GT se dobře kouká, stejně jako je i sedmnáct let od zahájení výroby působivá jeho dynamika. Nicméně prim u tohoto vozu hraje desetiválcové ústrojí produkující soundtrack, kvůli kterému bychom snad i vraždili. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Zbude jedno místo pro Salače? 15:04
- Update Noah Dettwiler 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před 5 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 7 hodinami
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
před 8 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 10 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
