Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí
4.11.2021 | Petr Prokopec
Tento motor byl původně vyvinut pro Formuli 1, následně měl pohánět prototypy Le Mans, nakonec však skončil v silničním voze. Díkybohu, chce se říci, dodnes předvádí neskutečné věci.
Porsche Carrera GT je bezesporu jednou z největších legend automobilky z Zuffenhaseunu. Ta původně chystala zcela nový prototyp pro závodní sérii Le Mans, přičemž zpočátku počítala s tradičním plochým šestiválcem. Nakonec však sáhla po desetiválcovém motoru, s jehož vývojem začala již v roce 1992 v rámci svých aktivit v šampionátu Formule 1. Posléze jej ovšem uložila k ledu, odkud jej vytáhla až v souvislosti se zmiňovaným prototypem. Nicméně celý projekt byl nakonec po pouhém dvoudenním testování zrušen.
Celý příběh ovšem nakonec dopadl ještě lépe, než zpočátku měl. Porsche totiž 5,5litrovou jednotkou osadilo koncept nového supersportu, který se na pařížském autosalonu v roce 2000 dočkal neskutečných ovací. Bylo tedy rozhodnuto o malosériové výrobě, v jejímž rámci se objem motoru zvedl na 5,7 litru. Výkon pak z 566 koní poskočil na 612 koní, s nimiž Carrera GT zvládala stovku za 3,5 sekundy a stošedesátku za 6,8 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činila 330 km/h.
Jakkoliv tato čísla dokážou okouzlit i dnes, mnohem podstatnější je skutečnost, že Porsche jich dosáhlo bez přeplňování. Díky tomu má atmosférický desetiválec zvuk, jakému může konkurovat snad pouze Lexus LFA osazený rovněž agregátem V10. V jeho případě nicméně musíte počítat s automatem, zatímco Carrera GT dostala do vínku šestistupňový manuál. Jde tedy o jeden z nejpravověrnějších a zároveň vůbec posledních analogových hypersportů.
Slova nicméně nedovedou realitu vystihnout tak dobře jako video. Jako na zavolanou proto přichází lidé z kanálu AutoTopNL na Youtube, kteří Carreru GT vzali na německý Autobahn. Zde přitom bez problémů dosáhli magické třístovky. Nicméně jak jsme zmínili výše, mnohem podstatnější než dynamika je u tohoto vozu jeho zvuk, zvláště pak zvenčí. Když se totiž desetiválcové Porsche okolo vás prožene, nasadí vám úsměv na rty, který jen tak nezmizí.






Na Porsche Carrera GT se dobře kouká, stejně jako je i sedmnáct let od zahájení výroby působivá jeho dynamika. Nicméně prim u tohoto vozu hraje desetiválcové ústrojí produkující soundtrack, kvůli kterému bychom snad i vraždili. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
před 11 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
26.11.2025
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.26. 20:43 - M.Z.
- BMW Divize 12.26. 19:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
