Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smart ForTwo a ForFour 2015 jsou venku s rozměry, motory i cenami
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto, videa) Německý prcek dál zůstává u kompaktních rozměrů, bude ale praktičtější i bezpečnější. Motory nabídne pouze benzinové.
Tak konečně jsme se dočkali oficiálního odhalení nového Smartu. Design pochopitelně již nepřekvapí, v tomto směru sebral koncernu Daimler vítr z plachet dnešní dopolední únik několika fotografií. Na druhou stranu, rozsáhlá fotogalerie nám umožní prozkoumat i ten sebemenší detail, stejně jako obsáhlá tisková zpráva. Tak se jí pojďme společně „prokousat“.
Začneme rozměry karoserie modelu ForTwo, které i nadále počítají s délkou 2 695 mm. Rozvor ovšem narostl o osm milimetrů na 1 873 mm, díky čemuž v kabině najdeme více místa. O sto milimetrů pak byla zvětšena i šířka (na 1 660 mm), což pro změnu má zlepšit stabilitu při vyšších rychlostech. Výška 1 500 mm pak zůstává stejná jako u předchůdce, v případě zavazadlového prostoru ovšem můžete počítat s 260 až 350 litry.
Přesunout se můžeme k modelu ForFour, který je stejně široký i vysoký, na délku však měří 3 490 mm. Je tak o podstatných 255 milimetrů kratší než první generace, která byla založena či spíše společně vyvinuta s Mitsubishi Colt. Oproti dvoumístnému Smartu ovšem nabízí o 795 milimetrů větší prostor, z čehož 621 mm připadá na rozvor (ten činí 2 494 mm). Zbývající rozdíl pak byl věnován zavazadelníku, do kterého lze složit až 975 litrů.
Tyto rozměry, zvláště u modelu ForTwo, přispívají k výjimečné obratnosti v městských uličkách. Smart přitom uvádí, že dvoumístný model se otočí na 6,95 metrech, což je mezi současnými produkčními automobily rekord. ForFour již potřebuje místa o trochu více, stále se ovšem bavíme o působivých 8,65 metrech. Řeč je však o prostranství mezi obrubníky - pokud se chcete otáčet mezi stěnami, potřebujete o 30 cm více.
Zamířit můžeme do motorového prostoru, kde se ani v pozdějších letech nedočkáme dieselového motoru. Smart (ve spolupráci s Renaultem) jeho vývoj zamítnul kvůli zbytečnému navyšování nákladů. Počítat tedy můžeme s atmosférickým litrovým tříválcem, který produkuje 71 koní a 91 Nm točivého momentu, či přeplňovanou 0,9litrovou pohonnou jednotkou naladěnou na 90 koní a 135 Nm.
Pár měsíců po zahájení prodeje by pak měla dorazit ještě litrová atmosféra s výkonem 60 koní, mimo ni je ovšem ve vývoji také výkonnější verze turbomotoru. Ta by měla dodat na zadní kola zhruba 110 koní, což je příslibem zajímavé jízdní dynamiky. Bohužel, Daimler zatím nezveřejnil data o zrychlení či nejvyšší rychlosti ani u jednoho agregátu, spotřeba pak nemá ve všech případech překročit 4 l/100 km.
Další vývoj můžeme očekávat také u nového elektromotoru, který by měl dorazit někdy v roce 2016. Do té doby bude Smart používat stávající ústrojí, jež počítá s výkonem 68 koní a lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 17,6 kWh. Tento motor přitom dostal bezestupňovou převodovku, u ostatních modelů lze ovšem počítat s pětistupňovým manuálem nebo šestistupňovým dvouspojkovým automatem.
Než ale nastoupíme do interiéru, probereme ještě zbytek mechanických komponentů. V rámci podvozku tedy vpředu můžeme hovořit o vzpěrách McPherson, vzadu pak kromě napříč uložených motorů najdeme nápravu De Dion. Smart přitom na obou nápravách zvětšil rozchod kol, zájemcům o sportovní jízdu pak nabízí podvozek snížený o 10 mm. Mimo to nechybí ani asistent regulující vliv bočního větru.
Není to přitom jediná bezpečnostní pomůcka, další se skrývá třeba v systému varujícím před kolizí s vozem vpředu nebo monitoringem jízdy ve zvoleném pruhu. Stejně jako u předchozích generací pak cestující obepíná tridionová klec, novým pravidlům Euro NCAP pak Smart přizpůsobil i celkovou koncepci vozu. Již totiž nemáme tu čest s jednoprostorovým vozem, ale dvouprostorovým ve stylu Toyoty iQ.
Toto opatření již na první pohled odhaluje více vzpřímené čelní okno, vzadu pak verze ForTwo nabízí dvoudílné víko zavazadelníku. Smart ForFour má oproti tomu víko jednodílné, na druhou stranu se však může pochlubit sníženou nákladovou hranou. Opomenout pak nesmíme ani možnost sklopení sedadla spolujezdce i obou zadních, díky čemuž můžete uvnitř přepravovat až 2,22 metru dlouhé předměty.
Naskočit již můžeme do kabiny, přičemž rovnou zůstaneme u verze ForFour. Ta se vzadu pyšní dveřmi, jež jde otevřít takřka do pravého úhlu. Vpředu je ale zcela shodná s dvoumístným modelem, v obou případech tak můžeme zmínit palubní desku rozdělenou na dvě sekce - pracoviště řidiče a zbytek, který může být na přání potažen látkou korespondující (či naopak kontrastující) se zbytkem čalounění.
Mimo to tu máme digitální přístrojový štít či multimediální systém, který lze ovládat na příplatkovém vícefunkčním volantu. Dále bude poprvé k mání audio systém JBL s osmi (ForTwo) nebo dvanácti (ForFour) reproduktory, za příplatek pak bude k dispozici i kožené čalounění nebo vyhřívaná přední sedadla. U čtyřmístného Smartu pak budete moci sáhnout i po posuvné plátěné střeše.
Tím naše představení končí, informace o jízdní dynamice zřejmě dorazí až souběžně s premiérou na pařížském autosalonu. Tamtéž Smart zřejmě upřesní i ceny, aktuálně totiž víme pouze tolik, že ForTwo má stát v základu méně než 11 000 Eur (cca 302 500 Kč), verze ForFour pak bude o 600 Eur (cca 16 500 Kč) dražší.
Živé fotografie z premiéry nového Smartu ForTwo a ForFour
Kompletní oficiální fotogalerie nového Smartu ForTwo a ForFour
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 8 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 11 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis