Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

Chvála Bruselu, proslulé atmosféricky plněné motory BMW se stávají minulostí. Po šestiválcích budou na odstřel i osmiválce, nejnověji špičkový čtyřlitr současné M3.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

6.4.2011 | Petr Miler | 5 příspěvků

Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chvála Bruselu, proslulé atmosféricky plněné motory BMW se stávají minulostí. Po šestiválcích budou na odstřel i osmiválce, nejnověji špičkový čtyřlitr současné M3.

Dalo se to čekat, ale je vždy horší to vědět - krátce po třílitrovém šestiválci N53 a jeho modifikacích se voda zavře i za čtyřlitrovým osmiválcem S65, který je dnes vlastní pouze současné generaci BMW M3. Potvrdil to nejmenovaný zástupce automobilky v rozhovoru pro AOL Autos při příležitosti odhalení odlehčené M3 sedan v Mnichově. V nové M3 už uvidíme jen menší přeplňovaný motor, zřejmě modifikaci současného třílitrového biturba z modelu 1 M Coupe.

Důvod? Od příštího roku začnou platit limity emisí CO2 nařízené Evropskou komisí. Budou se týkat celé modelové nabídky té které automobilky a firmy se tak s předstihem snaží snížit emise tohoto plynu kde se dá. Množství vypouštěného CO2 přitom odpovídá množství spotřebovaného paliva při normovaných testech a to není disciplína, ve které by objemné atmosférické motory bodovaly. Jsou tak postupně vytlačovány menšími přeplňovanými, a to přesto, že po nich nevznikla žádná výrazná nová poptávka a jejich spotřeba je někdy v praxi i vyšší než u těch atmosférických. Platí to zvláště u sportovních vozů, kterým M3 bezesporu je. Přesto padla sekyra i na ni, normované emise jsou normované emise.

Vzniklý stav tak v plné nahotě potvrzuje nedávná slova kolegy Krafta, která vyřkl při příležitosti jiné podobné eliminace - již zmíněnému začátku nahrazování šestiválce N53 novým turbočtyřválcem N20. Zatímco v tomto případě ještě mohla být diskuse o tom, zda o takové nahrazení stojí trh a nebo Brusel, v případě S65 žádná taková diskuse nepřipadá v úvahu. Ve světě aut se již chvíli pohybuji a neznám jediného majitele M3, který by si přál nahrazení atmosférického motoru turbem. Přesto k němu dojde.

Není pochyb o tom, že postupem času budou z trhu vytlačeny všechny objemnější motory. Co bude následovat, to si netroufám odhadovat. Jistě o tom totiž nerozhodnou preference zákazníků, ale bruselský úředník. Ostatně, on už má své plány. Kdybyste si chtěli ještě současnou M3 s motorem V8 pořídit, máte na to tak rok, maximálně dva - po tuto dobu by ještě měla být prodávána verze kupé, neboť nová „trojka” F30 se v této karosářské verzi ještě dlouho na trhu neobjeví.

Pokud jste z toho roztrpčelí tak jako já, můžete se pokusit najít útěchu třeba v našem nedávném srovnání Audi RS5 a BMW M3. V něm se to objemnými vysokootáčkovými osmiválci jen hemží...


Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 1 - m3rs501Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 2 - m3rs502Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 3 - m3rs523
BMW M3 4,0 V8 vs. Audi RS5 4,2 V8 - tak na takové souboje budeme moci brzy už jen vzpomínat...

Petr Miler

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše