Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Šéf ZF: devítistupňové automaty jsou přirozeným limitem
6.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno měl automat čtyři rychlostní stupně, dnes není výjimkou dvojnásobek. Vede ale více rychlostí doopravdy k vyšší efektivitě?
Je pozoruhodné, nakolik se vývoj automatických převodovek v poslední době zrychlil. Před nějakými dvěma dekádami byly vrcholem čtyři rychlosti, Mercedes-Benz pak ještě do nedávna používal u svých výkonných modelů kvůli vysokému točivému momentu stupňů pět. Dnes však není ničím zvláštním ani osmirychlostní automat, o čemž vás může přesvědčit třeba test nového Jaguaru XF Sportbrake. Tuto převodovku má přitom na svědomí společnost ZF, jejíž šéf Stefan Sommer se nechal slyšet, že devět rychlostních stupňů je „přirozený limit“.
Jeho názor sdílí i hlava severoamerické divize, Julio Caspari, který dodává, že existuje již pouze 11procentní mezera mezi aktuální devítistupňovou převodovkou ZF a teoretickou dokonalostí. Podle něj je tak soudobá válka spíše záležitostí marketingu než technického oddělení, které by honilo sebemenší desetinky.
Tyto úspory se dle Caspariho ve výsledku mohou promítnout do mnohem vyšších provozních nákladů každého automobilu, neboť více rychlostních stupňů představuje vyšší náklady na výrobu i vývoj. Nemluvě o tom, že samotná komplexnost převodovky může vést k potenciálně častějším poruchám.
Za pravdu může šéfům ZF dát budoucnost. I když je nutné zmínit, že z nich může mluvit i závist. Prozatím jedinou ohlášenou 10rychlostní převodovku totiž vyvíjí Hyundai, které by tak mohlo marketingově předstihnout BMW, Jaguar či Maserati. Tedy značky, kterým automaty dodává právě ZF.


Společnost ZF aktuálně vyrábí osmistupňový automat, který dodává značkám jako BMW, Jaguar nebo Maserati. Podle šéfa firmy je přidání jedné rychlosti „přirozeným limitem“
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
včera - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
včera - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021
Nejčtenější články
- Novinka Toyoty dál trápí elektrická auta na baterky, umí být i levnější než menší Tesla
17.12.2020 - Rusové vzali tři motory starých Lad, stvořili z nich V12 a nacpali ho do Volhy. Pak se zkusili rozjet
17.12.2020 - Studie odhalila, v jakých autech jezdí ti, co páchají nejvíc přestupků. A co řídí „slušňáci”
17.12.2020 - Toto je nejrychlejší obrněné auto světa, na pohled byste neřekli, že něčemu odolá
18.12.2020 - Lada Niva 2021 nafocena bez maskování i zezadu, je úplně jiná. Mění se i technická data
18.12.2020 - Kolem elektromobilů je mnoho povyku pro nic, politici nechápou, co říkají, zlobí se šéf Toyoty
18.12.2020 - Číňané bodují s bohatě vybaveným SUV za 208 tisíc, nabízí toho neuvěřitelně hodně
18.12.2020 - Američané vybrali 9 nejlepších aut pro rok 2021, jejich volba některé Čechy zklame
18.12.2020 - Přelomový verdikt ústavního soudu mění jednání německé dopravní policie, už není svatá
18.12.2020 - Ex-šéf Mercedesu nebývale otevřeně promluvil o motorech moderních aut
18.12.2020
Živá témata na fóru
- Koronavirus 20:38 - Zajda
- BMW Divize 19:44 - Vrooom
- Politický koutek 19:13 - Stepan
- Dálniční známka 2021 15:37 - Zajda
- Elektromobily a vse kolem nich 15:17 - ctrl_j
- Za kolik jezdíte s benzínem? 13:33 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 13:14 - Arnie J
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 10:42 - Zajda
- Zabavne kabrio kolem 300tis 01:13 - BillyRay
- Co právě teď posloucháte? 15.1.2021 - 970ka