Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů

Klasických 400 metrů je při výkonech a dynamice současných aut příliš málo na to, aby se poznalo, kdo je skutečně rychlý. Francouzi tak uspořádali klání na 1 km a ukázaly se velké rozdíly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů

13.2.2021 | Petr Miler

Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů

/

Foto: Porsche

Klasických 400 metrů je při výkonech a dynamice současných aut příliš málo na to, aby se poznalo, kdo je skutečně rychlý. Francouzi tak uspořádali klání na 1 km a ukázaly se velké rozdíly.

Jak jsme nedávno podrobněji probírali, v klání o nejrychlejší auto světa hraje stále větší roli akcelerace namísto maximální rychlosti. Je to logické, takové zrychlení z 0 na 100 km/h si lze legálně užít klidně i u nás, zatímco schopnost auta pokořit 400 nebo 500 km/h je spíše něco, čím se můžete po večerech těšit při pohledu do katalogu výrobce. I z tohoto důvod se většina pozornosti nadále soustředí na hodnotu akcelerace na stovku nebo 400 metrů, faktem ale je, že při schopnostech současných aut už to nedává komplexní obrázek o tom, jaké z nich je skutečně schopné.

Jestli stovku zvládnete za 2,9 nebo 3,1 sekundy může být snadno otázkou povedeného či nepovedeného startu, nad nímž u naprosté většiny aut jako řidič beztak nemáte větší kontrolu. Spustíte launch control, zmáčknete plný plyn a čekáte, jak se elektronika popasuje s tím, že po levým předním kolem máte více trakce než pod pravým zadním. Když to zrovna zvládne hůře - a nebo té trakce bude méně - ani 400 metrů nestačí k tomu, aby i reálně rychlejší vůz porazil ten o fous pomalejší.

Právě proto kolegové z francouzského Motorsport Magazine uspořádali klání mezi třemi z nejlépe zrychlujících aut dneška na 1 km, kde se ukáže i schopnost poradit si s vyššími a přesto ne absurdně vysokými rychlostmi. Teslu vynechali, protože ta už byla opakovaně poražena Porsche Taycan Turbo S, a tak vzali právě toto Porsche, k němu novou 911 Turbo S a Audi RS6 Avant do party. Máme tedy proti sobě auta se 761, 650 a 600 koňmi, které si ale musí poradit s docela jinými hmotnostmi. Taycan je s 2 349 kg až absurdně těžký, i RS6 je lehčí (2 209 kg) a 911 Turbo S jednoznačně nejlehčí (1 655 kg).

Podívejte se sami, jak vše probíhalo, Francouzi jdou bez řečí hned na věc. Můžeme ale říci, že 911 Turbo S klání naprosto jasně ovládlo a jen v prvních metrech mu dokázal Taycan sekundovat či být dokonce chvíli před ním. Jakmile se rychlost zvýšila, projevily se limity elektrického pohonu a 911 začala naprosto dominovat. Výsledkem je výhra rozdílem třídy, ale před Taycanem - RS6 zůstala třetí s dalším poměrně velkým odstupem.


Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 1 - Porsche Taycan Turbo S Lewis Hamilton 01Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 2 - Porsche Taycan Turbo S Lewis Hamilton 02Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 3 - Porsche Taycan Turbo S Lewis Hamilton 03
Porsche Taycan Turbo S sice dokáže porážet ve sprintech Teslu... Foto: Porsche

Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 4 - Ferrari 488 Pista vs Porsche 911 Turbo S vs Lambo Huracan Performante 04Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 5 - Ferrari 488 Pista vs Porsche 911 Turbo S vs Lambo Huracan Performante 05Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 6 - Ferrari 488 Pista vs Porsche 911 Turbo S vs Lambo Huracan Performante 06
...na novou 911 Turbo S ale zdaleka nestačí, na 1 km vůbec ne. Foto: Porsche

Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 7 - Audi RS6 Avant vs Lamborghini Urus 2021 drag 01Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 8 - Audi RS6 Avant vs Lamborghini Urus 2021 drag 02Souboj superaut koncernu VW na 1 km ukázal, kdo je dnes skutečným králem sprintů - 9 - Audi RS6 Avant vs Lamborghini Urus 2021 drag 03
Audi RS6 je pak přes svou jinak úctyhodnou kombinaci vlastností bez šance na oba koncernové bratry. Foto: Audi

Zdroj: Motorsport Magazine@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše